Fler valmöjligheter bland nyheter?

W2k
Medlem
Fler valmöjligheter bland nyheter?

En av nyheterna i FZ generation 5, en funktion som också efterfrågades ganska ofta tidigare, är möjligheten att visa/dölja nyheter gällande vissa plattformar från nyhetssidorna. Nu har sajten varit igång ett tag och vi kan konstatera att ungefär 5% har valt att inte se konsolnyheter alls. Det är bara en person som valt att inte se PC/Mac-nyheter.

Jag tolkar detta som att många PC-ägare har minst en konsol och gärna vill kunna läsa nyheter om den - samtidigt finns det nästan ingen som inte bryr sig om PC-spel. Idén dök därför upp i mitt huvud att lägga till nya filtreringsalternativ så att man kan välja att se exempelvis "PC och Playstation" (1, 2 och 3) eller "PC och Xbox" (original och 360). Är det en bra idé?

Skriv gärna ned era synpunkter här i tråden och rösta i pollen! Tack!

Det är för övrigt på den här sidan man väljer vilka nyheter man vill se.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem

att kunna välja mellan fler alternativ är en logisk förlängning av det vi har idag. personligen spelar det inte så stor roll, men simon hurrar nog, så.. låter väl bra, antar jag.


signatur

MaxH: Web, Spel, Kärlek, Nöje, Projekt, IRC
"Din mamma är en Google-sökning."-the_maxx

Medlem

annat: jag är intresserad av PC och allt annat som innehåller kretsar av något slag (undantaget Mac)


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

nej va dum jag e, röstade fel :evil:, ville rösta på sista alternativet inte nästa sista.
Är interesserad av typ allt som har med spel att göra, från pc till gameboy. Även fast jag inte har en ps2 t.ex så är det kul att läsa nyheter om den ändå.


signatur

<3

Medlem

ÄR egentligen bara intresserad av PC, fast jag har en ps2 och såklart så finns det några spel jag är intresserade av när det gäller ps2. men egentligen så vill jag Helst bara läsa nyheter om PC och dataspel. klarar mej utan konsol

Medlem

Säger som urken, i stort sett alla spel är av intresse oavsett platform.

Medlem

Jag har en ps2, jag spelar inte så mycket konsoll. Men jag tycker att FZ ska fokusera på PC spel. Har hört folk som säger att det inte påverkar pc nyheterna/recentionerna men det är ju självklart att det gör det. Finns det någon större debatt här om konsoll spel på forumet? Det enda som jag märker av är next-gen snacket.

W2k
Medlem
Skrivet av Fik0n:

Jag har en ps2, jag spelar inte så mycket konsoll. Men jag tycker att FZ ska fokusera på PC spel. Har hört folk som säger att det inte påverkar pc nyheterna/recentionerna men det är ju självklart att det gör det. Finns det någon större debatt här om konsoll spel på forumet? Det enda som jag märker av är next-gen snacket.

Vi fokuserar mycket riktigt på PC-spel. Det syns ju också när vi tittar på våra besökares (Era) preferenser att en stor majoritet kommer hit för att läsa om PC-spel. 90% av våra nyheter handlar om PC-spel och just nu handlar mindre än en av fem recensioner om konsolspel. Så nog ligger fokus på PC. Samtidigt har vi läsare som definitivt är intresserade av konsoler (bara 5% har ju valt bort konsolnyheter helt) och därför vill vi gärna kunna erbjuda åtminstone viss täckning där också.

Vi har ett gäng konsolforum för Xbox, Playstation, Nintendo respektive, samt Retro/övrigt. Vad jag kan se är de hyfsat aktiva med tanke på hur lite vi egentligen skriver om konsoler.

Att föra en debatt om konsol vs PC som spelplattform tror jag dock skulle vara rätt lönlöst då alla upplevelser baserar sig på personliga erfarenheter. PC Gamer försökte ju nån gång 2002 (på den tiden var man inte säker på att konsolspelare kunde räknas som "gamers", alls), den som är intresserad kan gräva upp sina gamla tidningar.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem

jag är bara intreserad av PC spel, det jag kör mest.
har lite consoller och skall köpa mera.
men eftersom att man redan har alla bra spel till dom så behöver man inte läsa
dvs, jag är inte en sån som köper ett consoll spel 2g i månaden för 1000kr. alldeles fördyrt och inte värt det för fem öre, väntar tills man ser nått som ser kul ut i nån rea låda

PC spel är billigare, och ligger närmre hjärtat, mera värt pengarna, och det är där mitt intresse och energi riktar sig!


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Läser bara om PC då alla riktigt spelvärda konsolspel finns på Super Nintendo och Sega Megadrive. Och dom är ju inte så populära längre


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

visste inte att det gick att filtrer men nu har jag gjort det.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Inaktiv
Skrivet av SgtKelly:

Läser bara om PC då alla riktigt spelvärda konsolspel finns på Super Nintendo och Sega Megadrive. Och dom är ju inte så populära längre

Inte så populära?!?! Vilken sten har du legat under de senaste åren?! Just Sega Megadrive och SNES är extremt populära bland äldre "gamers", såsom jag själv och många andra här på FZ. Jag vet inte hur det är med yngre s.k. "gamers" nu för tiden, dock... Hursomhelst, SNES och Sega Megadrive kommer aldrig att bli o-populära!


signatur

I would rather be infamous than not famous at all!

Medlem

En annan lösning skulle kunna vara att ha det som checkboxes för varje nyhetstyp istället för en dropdown-meny. På det sättet kan man välja exakt vilken kombination av nyheter man vill ha.


signatur

I never hate in plural.

W2k
Medlem
Skrivet av Bwerf:

En annan lösning skulle kunna vara att ha det som checkboxes för varje nyhetstyp istället för en dropdown-meny. På det sättet kan man välja exakt vilken kombination av nyheter man vill ha.

Det går tyvärr inte, av prestandaskäl, att låta alla välja exakt vilka kategorier/plattformar man vill se på ettan. Tekniskt sett är det fullt möjligt och vi har testat det, men det är för långsamt i praktiken. Kanske nån dag när vi har köpt en ny och finare server


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem

Ah, ni gör fortfarande en statisk version som serveras till alla? eller i detta fall några få statiska versrioner. Skulle man inte kunna göra ett javascript som beroende på dina personliga inställningar döljer vissa nyheter eller bara visar rubriken (så det ser ut som på slashdot). Det skulle fortfarande vara en statisk sida, men folk behöver inte se det som de inte är intresserade av.

Sen skall det implementeras osv, jag vet, mest tekniskt nyfiken på om det är en vettig lösning


signatur

I never hate in plural.

Medlem

Om man vill spara bandbredd, kanske en statisk sida för varje nyhetstyp och sen sätts allt ihop lokalt (javascript eller nåt annat, inte så jättehaj på webteknologier).


signatur

I never hate in plural.

W2k
Medlem

Sidorna är egentligen inte statiska, men delar av dem genereras på förhand och ligger i ett cache, det snabbar upp laddningstiden. Vi vill helst undvika lösningar där filtrering (eller något annat) sker på klientsidan, det blir för lätt stök med olika webbläsare (samt att JavaScript är satans påfund).


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

annat: jag är intresserad av PC och allt annat som innehåller kretsar av något slag (undantaget Mac)

jag med!


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

1
Skriv svar