En gamers rättigheter

Robot
Medlem
En gamers rättigheter

Bästa jag hört på länge. Som konsument har man ju inga rättigheter när det gäller spel, har man köpt det så har man köpt det oavsett hur dålig produkten är. På tiden vi konsumenter får lite fler rättigheter, man vågar ju knappt köpa spel till PC längre ( eller spel överhuvudtaget) pga kvalitén är löjligt varierande.

Medlem

Kan inte annat än hålla med dom.. vi behandlas som skit ibland.. se bara på Dice's värdelösa support av BF-serien.

Drar till ännu en gång med detta fina citat från bf42-tiden

"Cougar: Tycker inte de lyssnar alls, folket fortsätter skrika efter anti-cheat och någon sorts spectatorfunktion. Istället får man blod och tuta på jeepen."

Medlem

Vettigt om det kan bli verklighet. Betyder att Failcom och deras Age of conan kommer få betala en fin summa i refunds.

Finns en lång lista på lögner från deras håll.

Medlem

Wow...Detta är ju *wait for it* and i quote Tony "GRRRREAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAT!"

Medlem

Värdelös "bill of rights" egentligen. Sedan är nummero 9 helt förlegad, tycker single player spel idag behöver vara uppkopplade till internet, då det är det enda sättet att verifiera att man spelar med en riktig key, är ju så i alla mp-spel varför skulle det inte få finnas i ett sp spel?

Sedan är det ju lite ironiskt att Gas powered är med och skrev detta, då deras senaste alster Space siege var allt annat än "färdigt"

Medlem

Kovski: Ska vi märka ord så står det att man inte ska behöva vara uppkopplad _varje_ gång.

Inaktiv

Så otroligt befängda punkter.

1. Fungerar det inte på just din dator? Trist...köp en konsol om du inte kan hantera din dator. Datorn är ingen bestämd spelmaskin.

3. Finns det inget "brådskande" att uppdatera, så varför kräva något? Man lagar väl aldrig något som redan fungerar?

5. Minimum har aldrig varit hur bra spelet kommer att fungera, bara att det startar.

6. Dolda drivrutiner? Ingenting är dolt om du vet vad du letar efter. Vet du inte vad du letar efter, lär du antagligen inte hitta någotnting heller?

7. Haha...varför? Har du köpt det i originalskick, har du det redan. Är skivan trasig, kontakta utgivaren som så det alltid fungerat förr?

4, 8, 9. Det finns, just för redan befintliga "pirater".

2, 10. Dessa punkter håller jag faktiskt med om...

Medlem

"2. Gamers shall have the right to demand that games be released in a finished state."

MAO aldrig mer mmorpgs? Aldrig mer patchar? Låter som en dröm >_>

Medlem

Äntligen.

"2. Gamers shall have the right to demand that games be released in a finished state."

MAO aldrig mer mmorpgs? Aldrig mer patchar? Låter som en dröm >_>

Mja, så blir det nog inte riktigt. Men det blir inget mer alone in the dark. Tänk lite logiskt människa. Dom menar att ett spel inte bör släppas om det är fullt av buggar och av fel. Som alone in the dark. Finns säkert andra exempel.

Medlem
Skrivet av wrajjt:

"2. Gamers shall have the right to demand that games be released in a finished state."

MAO aldrig mer mmorpgs? Aldrig mer patchar? Låter som en dröm >_>

Gratulerar, du har offentligt basunerat ut att din kunskap i engelska alt. förmåga att uppfatta textkommuniké är liten till obefintlig.

Medlem
Skrivet av Cane:

Bästa jag hört på länge. Som konsument har man ju inga rättigheter när det gäller spel, har man köpt det så har man köpt det oavsett hur dålig produkten är. På tiden vi konsumenter får lite fler rättigheter, man vågar ju knappt köpa spel till PC längre ( eller spel överhuvudtaget) pga kvalitén är löjligt varierande.

Väldigt, väldigt sant. Själv använder jag piratkopiering som en sorts demotestning eftersom de demos som släpps i de flesta fall är så bristfälliga att de inte ger ett rättvist intryck av den färdiga produkten.

Det blir ju ungefär som om man ska köpa en bil, men du du får bara provköra den ett varv runt en parkering innan du bestämmer dig om du ska köpa eller inte.

Därför så tar jag mina spel på en längre provkörning så att jag kan få ett mer omfattande intryck av dem, och sedan bestämmer jag mig för om jag ska köpa eller inte.

Sen har man ju allt skit med StarForce, som säkerligen är det de syftar på med dolda drivrutiner/program, eftersom flera fått problem med deras CD/DVD-ROMs med det. Man kan inte förvänta sig att en genomsnittlig människa vet vad StarForce är och vilka spel som har det, alltså borde det varnas om sånt jox på spelets omslag eller vid installation.

Väldigt, väldigt bra lista.

Medlem
Skrivet av Segas:

1. Fungerar det inte på just din dator? Trist...köp en konsol om du inte kan hantera din dator. Datorn är ingen bestämd spelmaskin.

Låt oss säga att du har köpt ett spel. Din dator uppfyller mer än väl de rekommenderade systemkraven, men ändå fungerar inte spelet? Skulle du bli glad över att ha lagt ut ett par hundralappar för en skiva du inte kan göra något med?

Skrivet av Segas:

3. Finns det inget "brådskande" att uppdatera, så varför kräva något? Man lagar väl aldrig något som redan fungerar?

Mer ordagrant så står det att spelare "ska ha rätt att förvänta sig betydelsefulla uppdateringar". Fast det gör väl alla spelare ändå?

Skrivet av Segas:

5. Minimum har aldrig varit hur bra spelet kommer att fungera, bara att det startar.

Det är just detta de vill ändra, så att minimumkraven gäller för stt fungerande spel, inte att det bara räcker för att starta spelet.

Skrivet av Segas:

6. Dolda drivrutiner? Ingenting är dolt om du vet vad du letar efter. Vet du inte vad du letar efter, lär du antagligen inte hitta någonting heller?

Så du brukar leta igenom alla spel efter eventuella dolda filer/drivrutiner? Jag tror att de syftar på exempelvis program som samlar in information om ingame-reklam.(Någon som kommer ihåg "spyware"-uppståndelsen kring bf2142?)

Skrivet av Segas:

7. Haha...varför? Har du köpt det i originalskick, har du det redan. Är skivan trasig, kontakta utgivaren som så det alltid fungerat förr?

Allt för att göra det bekvämare och snabbare för kunderna.

Skrivet av Segas:

4, 8, 9. Det finns, just för redan befintliga "pirater".

4 kan bli svår att få igenom (med tanke på Steam, Gametap etc.). 8 och 9 kan mycket väl rikta sig mot exempelvis Spore, med sin internetverifiering och att man endast kan installera det 3 gånger.

Skrivet av Segas:

2, 10. Dessa punkter håller jag faktiskt med om...

2 får man väl tolka som man vill, men 10 håller jag definitivt med om.

Inaktiv

En kvalitetskontroll för spel vore väldigt intressant. Likt en riktigt bra producent för en musik-skiva. Verkligen pressa utvecklarna till sitt yttersta för att göra ett bra spel. Då skulle man förmodligen slippa alla dåliga spel som hade kunnat blivit riktigt bra spel. som t.ex, Too Human eller dyl. Spel skulle bli mycket mer unika och framförallt bli mer nyskapande.


signatur

//Aron

Medlem

Stardock och GPG FTW

Får se om dom klarar att hålla sig till dom här reglerna med DemiGod.
Det börjar iaf bra med en öppen beta ett halvår innan spelet släpps

Medlem
Skrivet av Segas:

Så otroligt befängda punkter.

Och så otroligt befängda, trångsynta och ogenomtänkta svar.

Skrivet av Segas:

1. Fungerar det inte på just din dator? Trist...köp en konsol om du inte kan hantera din dator. Datorn är ingen bestämd spelmaskin.

Och vem har sagt att alla i förhand vet om deras hårdvarukonfiguration kommer fungera med spelet? Det finns ett oändligt antal på folk som inte får igång spel alls eller för vilka spelen krashar så fort du vill längre än huvudmenyn, bara för att deras kombination av t.ex. moderkort och ljudkort inte fungerar u just det spelet men har gjort det i alla andra.

Skrivet av Segas:

3. Finns det inget "brådskande" att uppdatera, så varför kräva något? Man lagar väl aldrig något som redan fungerar?

Men i de absolut flesta fall så är spel i behov av patchning. T.ex. pga ovanstående punkt.

Skrivet av Segas:

5. Minimum har aldrig varit hur bra spelet kommer att fungera, bara att det startar.

Det kan ifrågasättas hur en del sätter sina minimumkrav. Om minimum krav är att spela spelet på max 10-15fps med de absolut lägsta inställningarna på allt, då är det fel på minimumkraven.

Skrivet av Segas:

6. Dolda drivrutiner? Ingenting är dolt om du vet vad du letar efter. Vet du inte vad du letar efter, lär du antagligen inte hitta någotnting heller?

Och alla är proffs på datorer och mjukvara och kan absolut allt om t.ex. StarForce, som du knappast behöver veta om att den finns för att den ska börja förstöra din DVD-ROM?

Skrivet av Segas:

7. Haha...varför? Har du köpt det i originalskick, har du det redan. Är skivan trasig, kontakta utgivaren som så det alltid fungerat förr?

Du vet... Det finns något som heter internet. Digital Downloads som är ett ganska populärt sätt att skaffa spel på. Dock är de begränsade till ett visst antal installationer, vartefter det börjar bli rätt så omständigt att få nya nycklar att installera med. Knappast kul för de som har problem med datorn på ett eller annat sätt och måste omformatera, och som kanske också har stationär dator, bärbar dator, och köper en ny av ovanstående och alltså måste installera igen.

Skrivet av Segas:

4, 8, 9. Det finns, just för redan befintliga "pirater".

Och för de som t.ex. inte har en internetuppkoppling (ja, sådana människor finns fortfarande. Smaka på den!) och ändå måste ha spelet verifierat vid varje uppstart?
Sen är det en rätt så saftig skillnad på download manager och verifiering. T.ex. det som Ubisoft kör med är bara jobbigt skräp, att den ska kolla efter en patch vid varenda start av spelet, men det är ingen verifiering. Enbart uppdateringssökning. Något sådant borde vara frivilligt om det ska köras eller inte.

Medlem
Skrivet av Katana:

Kan inte annat än hålla med dom.. vi behandlas som skit ibland.. se bara på Dice's värdelösa support av BF-serien.

Drar till ännu en gång med detta fina citat från bf42-tiden

"Cougar: Tycker inte de lyssnar alls, folket fortsätter skrika efter anti-cheat och någon sorts spectatorfunktion. Istället får man blod och tuta på jeepen."

Uh , det hade ju Punkbuster.
Tycker ändå de flesta spelföretag lyssnar.

Citat:

Och alla är proffs på datorer och mjukvara och kan absolut allt om t.ex. StarForce, som du knappast behöver veta om att den finns för att den ska börja förstöra din DVD-ROM?

Kan knappt fatta att folk är så livrädda för Starforce. Jag bryr mig inte det minsta , dessutom har det varken skadat eller påverkat min dator eller något annat.

PARANOYA!

Medlem
Skrivet av zauii89:

Kan knappt fatta att folk är så livrädda för Starforce. Jag bryr mig inte det minsta , dessutom har det varken skadat eller påverkat min dator eller något annat.

PARANOYA!

Alla får inte problem med Starforce, men de som har otur får det. Jag inte heller haft några problem med Starforce, men ju fortare det försvinner från marknaden, desto mindre blir chansen att t ex du eller jag blir drabbad av problem.

Medlem
Skrivet av Verity:

Stardock och GPG FTW

Får se om dom klarar att hålla sig till dom här reglerna med DemiGod.
Det börjar iaf bra med en öppen beta ett halvår innan spelet släpps

Hoppas på det, men bara det där feta stenmonstret är ju tillräckligt för att man ska köpa det ändå:heart:

Medlem

Bra initiativ! Ska bli intressant att se hur det här utvecklar sig.

Skrivet av Katana:

Kan inte annat än hålla med dom.. vi behandlas som skit ibland.. se bara på Dice's värdelösa support av BF-serien.

Drar till ännu en gång med detta fina citat från bf42-tiden

"Cougar: Tycker inte de lyssnar alls, folket fortsätter skrika efter anti-cheat och någon sorts spectatorfunktion. Istället får man blod och tuta på jeepen."

Instämmer...
Har väntat länge på att någon skulle stå upp för oss spelare.:up:


signatur
Medlem
Citat:

Bra initiativ! Ska bli intressant att se hur det här utvecklar sig.

håller med


signatur

Trying is the first step towards failing

Medlem

De borde lobba för att få Microsoft att ändra kraven för Games for Windows-plattformen istället. Att skapa en ny organisation som ska sätta sin ruta på boxen känns som fel väg att gå.

Medlem
Citat:

2. Gamers shall have the right to demand that games be released in a finished state.
5. Gamers shall have the right to expect that the minimum requirements for a game will mean that the game will adequately play on that computer. (<--Fast här stämmer inte ens recommended -.-)

*host*Age of Conan*host*

Medlem

Stardock har varit en av mina absoluta favoriter länge nu och dom fortsätter att visa varför.

Sen gillar jag att typ hälften av dom 10 punkterna är, i grund och botten, ett krav på att sluta med alla irriterande jävla kopieringsskydd som inte gör NÅNTING ANNAT än att bråka med dom som faktiskt betalar.


signatur
Inaktiv

Detta kan bli härliga tider

Medlem

Skitbra initiativ, men har inget emot nian;

Citat:

9. Gamers shall have the right to demand that a single-player game not force them to be connected to the Internet every time they wish to play.

Stör mig inget att spelet bekräftar köpet, eftersom alla PC-datorer idag ändå är uppkopplade. Kanske en kompromiss kan vara att markera det tydligt på förpackningen för de som verkligen hatar det.

Hade däremot hellre prioriterat denna nia;

Citat:

9. Gamers shall have the right to lock and retrieve a new CD-key if their current key is stolen.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av Dr.Muller:
Skrivet av Verity:

Stardock och GPG FTW

Får se om dom klarar att hålla sig till dom här reglerna med DemiGod.
Det börjar iaf bra med en öppen beta ett halvår innan spelet släpps

Hoppas på det, men bara det där feta stenmonstret är ju tillräckligt för att man ska köpa det ändå:heart:

Sant, möjligheten att röja runt med en sådan koloss vill man ju bara inte missa

Har redan joinat ett Hamachi-nätverk inför betastarten på fredag (den första betan är LAN/SP only)

Medlem

De gör ju inte alls det här för att få publicitet.

Jag undrar om de skrivit detta om de gjort spel med betydligt större budgetar och riskerat konkurs om ett spel inte säljer bra.

Medlem

Jag är för det här, men...

"Gamers shall have the right to demand that games be released in a finished state." <-- Space Siege, någon?

123
Skriv svar