Dödade en fågelunge.

Inaktiv
Dödade en fågelunge.

Min jack russel dödade en fågelunge alldeles nyss. Jag stog och grubbla i 2 min innan jag spurta med henne och lät henne slita den i stycken. Jag har förövrigt blod på jackan och det var inälvor på marken å skit.

Den sprang omkring på marken så jag tänkte ju att den skulle ju endå dö... men nu känns det så deprimerande med fågelmorsan som flög omkring och gick framför mig å grejs... som den ville ha bort mig från ungen. Fy fan säger jag.

Så min fråga är om den skulle ha klarat sig även fast den hade ramlat ner från boet, antar jag... om den inte föddes på marken då, nä??:\


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Hmm, min Rottweiler skulle inte döda en fågelunge även om jag bad honom, elak liten kamphund du har. Ett alternativ hade ju varit att lyfta tillbaks den i boet, har hört att det fungerat, men det beror ju på hur högt upp det var och om du är höjdrädd. Jag skulle iaf inte bussat hunden på den.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Inte ens min stora hund skulle attackera en fågelunge.

Medlem

skulle aldrig bussa hunden på en liten fågelunge...
skulle dock dödat densjälv fort och smärtfritt om jag såg att den var skadad.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Inaktiv

Jag och min bror hittade en fågelunge i en liten dunge när vi var yngre.. men träden var alldeles för smala och för glest för att man skulle kunna klätta upp i så vi tog hand om fågeln istället..

3 dagar senare sitter jag och min bror på verandan och brosan har fågeln i handen och frågar: "Vill du se insidan på fågeln?" dum som jag var vid 4 års åldern så sa jag "Ja!" ihopp om att det fanns något science fiction liknande sätt att se inälvorna.. men ne 2 sek senare bryter han nacken på fågeln :/


signatur

Rail or Die

Medlem

Men för i helvete, respektera djuren ffs!!

Om fågelmorsan visste var hon hade sin unge hade den ju med stor sannolikhet överlevt. Ser man en unge som ramlat ner ifrån sitt bo och ingen fågelmor är i närheten ska man ju helst lägga tillbaks ungen i sitt bo, det där med att man inte får röra vid en unge för att morsan sen inte kommer vilja ha tillbaks den är en myt.


signatur

<3

Medlem

ja, så länge man lägger tillbaks den direkt. tar man hem den och kommer tillbaka två dagar senare kan det ju bli problem.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

reset2: såna som du borde inte få ha hund.


signatur
QRT
Medlem

eh :/ Min hund skulle aldrig göra något sådant. Att du ens lät den fram.

Medlem

Visst kändes det skönt och se på? Kom över till den mörka sidan, reset2.

Hade ett liknande dilemma, grannens katt kom med en liten mus i käften, ville antagligen ha beröm. Lyckades ta musen ifrån honom, som hade skadat sitt bakre ben (antagligen brutet). Jag kunde ju släppt musen något annat ställe, katten fatta inte vad som hänt, men den hade troligtvis inte klarat sig pga benet.

Katter har jäkligt snabba reflexer btw... till skillnad från dessa.

Medlem

Usch, det låter ju gräsligt, det som hände, vet att mina hundar låg och solade med koltrastar i trädgården, när de fanns. Rörde inte en min, och fågelparet, som sen fick unga i en klängväxt nära huset, blev tama med hundarna.. Precis som om de respekterade varandra. Kul att iakta.
Men små jävla hundar, har oftast större agressivitet än vad stora hundar har. Man tror det är tvärtom, men jag e fan mer rädd för en lien ättrig ful terrier än en stor rotweilerm el dobermann. Pitbull-terrier räknar jag inte in, för de e ju avlade för kamp, m allt som rör sig...

Men jag ha haft katter, som klart köttat fåglar, men det tyckte jag var en helt annan sak. De e mer självständiga, och har väl det i blodet. Jakthundar, som jag hade, vet exakt att de INTE får döda något. Bara "hålla"... Vet min äldsta hund, fångade en kanin unge och hade den i munnen, när jag var nere med henne på brukshundsklubben. Då var det precis som att hon bara skulle hålla. Så jag sa "vafan, har du i munnen?!" och då stack det ut två små öron ur henner mun och hon satte ner den lilla lilla kanin ungen på marken. Jag har aldrig sett nått liknande. Men den hunden var fan speciell. Var ingen hund, var nått annat.

Inaktiv
Skrivet av reset2:

Min jack russel dödade en fågelunge alldeles nyss. Jag stog och grubbla i 2 min innan jag spurta med henne och lät henne slita den i stycken. Jag har förövrigt blod på jackan och det var inälvor på marken å skit.

Den sprang omkring på marken så jag tänkte ju att den skulle ju endå dö... men nu känns det så deprimerande med fågelmorsan som flög omkring och gick framför mig å grejs... som den ville ha bort mig från ungen. Fy fan säger jag.

Så min fråga är om den skulle ha klarat sig även fast den hade ramlat ner från boet, antar jag... om den inte föddes på marken då, nä??:\

Det du har gjort har precis märkt dig reset! Karma säger jag bara!! håll utkik efter fåglar efter det här... *brr*

Medlem

Har också haft ett gäng jakthundar under åren och de har inte heller tagit något. De har puttat "byten" i rumpan när de kommit ikapp dock. Det är lite festligt, men inte särskilt bra.

Men terriers leker ju i en klass för sig så man är ju inte så förvånad. Aggresiva små varelser. Om man kan skicka skiten mot grävlingar är det inte snälla varelser.

Lite onödigt att låta hunden gå lös, men sånt här händer ju jämt så så farligt är det ju inte. Men jag är ju född bonde så det kanske är lite olika hur man ser på saker.

Medlem

fast som jag uppfattar det hela var det ju ingen olycka utan "planerat"


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Inaktiv
Skrivet av urken:

Men för i helvete, respektera djuren ffs!!

Om fågelmorsan visste var hon hade sin unge hade den ju med stor sannolikhet överlevt. Ser man en unge som ramlat ner ifrån sitt bo och ingen fågelmor är i närheten ska man ju helst lägga tillbaks ungen i sitt bo, det där med att man inte får röra vid en unge för att morsan sen inte kommer vilja ha tillbaks den är en myt.

Jag skulle gärna lägga tillbaks den i sitt bo om det var möjligt men jag tänker inte klättra upp i en förbannad enorm ek (eller vad det nu är) med en liten fågelunge och riskera mitt liv. Jag har också svårt att se att mamman skulle flyga upp med den så stor som den ungen var hehe (vet att du inte sa det men endå).

Jag är rätt så säker på att den skulle ha dött hur som helst eftersom de inte kommer mata den nere på marken. Fågelungen dog ju snabbt som fan, tog ju bara nån sekund. Hellre det en att den skulle svälta ihjäl ffs.

Sen cammo skit på dig din förbannade fitta (inte illa menat!!) jag har haft min hund i 4 år plus två katter och en hund tidigare som alla har mått bra och varit lyckliga (de sa det till mig, telepati du vet) så kom inte till mig och sej att jag inte ska ha hund bara för att den döda en liten fågelunge. Jag skulle aldrig bussa min hund på något annat en fåglar, råttor, möss, kaniner och människor (skämt det sista).
Hon e jättego och fin, ingen aggresiv kamphund.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jack_Russell_Terrier

edit: wobbler små hundar är ju oftast mer aggresiva (som -=anders=- sa), jag tror nog inte att en golden eller nått liknande skulle göra något sådant men alla jack russlar som jag har träffat och haft har slukat varenda litet djur de kunde hitta (inte hundar då). Min jagade iväg en älg uppe i nån håla ffs.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

dåligt omdöme


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

"respektera djuren" men alla fiskar och insekter då?


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

respekt åt djuren, men död åt insekterna..

.. Jävla mygg..


signatur

Fear the #komsi Brigade!

Medlem

Frågan är om du gjorde en korrekt bedömning, det som vore mest rätt vore att ta hem fågeln själv osv. Men antar att ditt beslut var det näst bästa.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av Svampn:

respekt åt djuren, men död åt insekterna..

.. Jävla mygg..

haha håller med. död åt alla mygg festingar och spindlar:evil:

Inaktiv
Skrivet av ghoül:

haha håller med. död åt alla mygg festingar och spindlar:evil:

Spindlar äter juh mygg, tror inte dom äter fästingar dock, men låt dom stackars spindlarna vara :<

Sen när det rör det hela med fågelungen så gjorde väl reset2 den bedömningen som han tyckte var bäst. Sen om den var rätt är ju en annan femma.
Jag personligen hade låtit naturen få gå sin gång, mamma fågel kanske lyckas få den att överleva eller så kommer det en räv och äter upp den. Naturens tanke är iaf. inte att ett en jack russel ska äta upp den.

Jag kan säga att en hund som jag brukar hundvakta lite då och då (en rottis hanne på ca. 65kg) hade förmodligen tagit upp den där ungen med käkarna, han var 2 mm ifrån att nypa tag i en kattunge en gång men han vet ju inte bättre. Är inte hundra på att han skulle äta upp kattungen (eller om han sett fågelungen) men han högg efter den då jag precis fick tag på kattungen. Han kanske ville leka med den eller något, inte vet jag. Kattungen hade dock inte mått bra av att hamna i hans käkar. Det ligger i hans natur hur som helst, spelar ingen roll hur mycket människan har försökt avlat bort det. Sen varierar det från hund till hund. Han skulle aldrig bita en människa eller något men fågelungen hade nog legat pyrt till tror jag. Kompisens siberian husky fällde juh ett rådjurkid när han var en valp. Han slet sig och sen hittade kompisen honom med käken runt kidets hals. Kompisen bröt nacken på kidet då det var så uppskrämt och skadat.

Jag förespråkar inte att man ska låta hundar äta upp stackars små djur men det kommer alltid hända då dom är rovdjur. Sen är det ägarens ansvar att se till att dom inte gör det.

Af.. var juh minst tre asker till jag skulle skiva som jag nu glömt bort.. aja, kommer kanske på det senare.


signatur

Never try, because trying is the first step to failure.

Medlem

ja, terriers är jävligt aggressiva... föräldrarnas 60-kgs-klump bryr sig inte om djur mindre än katter... han var iofs ganska intresserad av en igelkott en gång - men det lär han inte göra om


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

Vem bryr sej om en liten skitfågel? Katter har ihjäl massor med fåglar, inte många som bryr sej om det.


signatur

yolo

Medlem

"Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal,
fruktar jag intet ont,
ty du är med mig;
din käpp och stav,
de trösta mig."

Är väl ingen fara, herregud, en liten fågelunge?

Jag hade en kompis som slog ihjäl två st fågelungar på en och samma gång med en tjock pinne, hans samvete var lika fläckfritt som påvens brottsregister.

Medlem

Var lite väl ondskefullt gjort. Såvida det inte var en av dessa förbannade j**vla måsar.
Hatar dom över allt annat, så om det var en mås så har du iaf min yttersta respekt och ställer du nån gång upp i valet för statsminister så har du min röst enbart på denna gärning. Men bara om det var en mås


signatur

Insert funny qoute here

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:

"Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal,
fruktar jag intet ont,
ty du är med mig;
din käpp och stav,
de trösta mig."

Är väl ingen fara, herregud, en liten fågelunge?

Jag hade en kompis som slog ihjäl två st fågelungar på en och samma gång med en tjock pinne, hans samvete var lika fläckfritt som påvens brottsregister.

Hans samvete var kanske fläckfritt, men fåglarna hade hela sitt liv framför sig(ja det låter skumt men det är levande djur.). Tänk om deras fågelmamma sörjde ???

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:

Jag hade en kompis som slog ihjäl två st fågelungar på en och samma gång med en tjock pinne, hans samvete var lika fläckfritt som påvens brottsregister.

Tyder bara på taskig barndom. Sov säkert hos mamma tills han blev 13 och pinkade i sängen när han var 17.


signatur
Medlem

R.I.P. fågelunge

Medlem
Skrivet av cammo:

reset2: såna som du borde inte få ha hund.

Alltså seriöst är det allt du kan göra eller? dömma folk? Du borde fan inte få ha en dator.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

123
Skriv svar