Halv fyllt eller Halv tomt?

Inaktiv
Halv fyllt eller Halv tomt?

Om ni har köpt en cola eller tog ett glas vatten
och drack upp hälften av det, vad säger ni då?

Halv fyllt eller Halv tomt?

-: OBS :-

Dom som har hörd detta innan behöver inte skirva det då det förstör det roliga
-: OBS :-

Inaktiv

Beror på faktiskt. Om jag har tömt glaset/burken på hälften säger jag halvtomt, men om jag t.ex. just fyllt ett glas till hälften säger jag halvfullt. Iofs är ju det hela en smaksak.


signatur

I would rather be infamous than not famous at all!

Inaktiv

Säger exakt som Dreadnaughty, halvfyllt om jag fyllt något till ungefär hälften, halvtomt om jag druckit ett halvt glas säger jag halvtomt.


signatur

Fear the #komsi Brigade!

Medlem
Skrivet av [ThreeZool:

"]
Halv fyllt eller Halv tomt?

*Mezzershmitter-mode* Särskrivning. Betydelsen av alternativ två blir ju för sjutton en halv tomt. D.v.s halva den yta som man äger runt sitt hus, typ

Vad gäller själva frågan säger jag detsamma som de andra. Halvfyllt, då är det fyllt till hälften, och halvtomt då är det tömt till hälften.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem
Skrivet av Dreadnaughty:

Beror på faktiskt. Om jag har tömt glaset/burken på hälften säger jag halvtomt, men om jag t.ex. just fyllt ett glas till hälften säger jag halvfullt. Iofs är ju det hela en smaksak.

I concur!

Medlem

hobby psykologi?

Medlem

halva kvar, brukar jag säga


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

jag dricker inte till hälften


signatur

Rail or Die

Medlem

Man kan ju säga både och tycker jag, men det som Dreadnaughty sa stämmer ju bra det med, fyller man ett halvt glas säger man nog att det är halv fullt och dricker man ett fullt glas till hälften så lär man nog säga att det är halv tomt.


signatur

<3

Medlem

Om man fyller på ett glas med vatten, då är det fullt, sen när man dricker halva blir det halvtomt, ellr halvfullt, eller va fan. Jag säger iaf halvtomt när jag har druckit halva, halvfullt när jag har hält upp halva.

Medlem

Fullt, Halvfullt, Tomt.

Känner ingen som säger halvtomt.


signatur
Inaktiv

Känns lite skumt att säga halvtomt. För "tomt" åsyftar ju att det inte är någonting i glaset. Halvtomt kan alltså tolkas som hälften av ingenting.

Medlem

Precis som Lappisa sa: Man dricker la allt på en gång?


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Inaktiv

Ja jag är lite av en hobby Psykolog

Nu meningen bakom detta:

Om man säger att det är Halv fullt så har man en posetiv attetyd och livstil.

Om man säger att det är Halv tomt så har man en negativ attetyd och livstill.

Fundera lite på det

Medlem

jo, det kan väl inte ha undgått någon, men själv är jag skeptisk till sån billig typ av psykologi . det finns ju en annan där man ber barn rita sin familj. poängen är att man ska komma fram till om de tex har en dominant pappa genom att bedöma storleksskillnaden mellan familjemedlemmarna, inte så pålitligt kanske.

PS jag vet att jag är en glädjeförstörare, förlåt


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

hehe, det där var självklart. Trodde att alla i 14 års åldern och över hade hört talas om det där.
Blev lite besviken måste jag säga... Hoppades faktiskt på mer. :<
Saken är den att även om något är halvfullt så kan man gå och köpa mer (och vatten finns det gott om).
Spriten tar slut någon gång och det är väl bra. Magpumpning är inget kul

Ser man glaset som halvtomt är det inte attityden som det är fel på, det är intelligensen som glappar

edit: Jaha, då var man sent ute igen.. flöff

Inaktiv
Skrivet av ostmjuk hamster:

Ser man glaset som halvtomt är det inte attityden som det är fel på, det är intelligensen som glappar

*cheers* Haha, bra sagt herr gnagare!


signatur

I would rather be infamous than not famous at all!

Medlem

Beror på samanhänget. Ett öl-glas kan bara bli halvtomt (Gott, man vill ha mer). Medans kaffet på jobbet är halvfult (vidrigt alltså och man vägrar dricka mer än en kopp).

Medlem

Även om det antagligen inte är sant rent generellt skulle jag säga att det verkar funka på Rizzt, bara fokus på det negativa


signatur

I never hate in plural.

1
Skriv svar