Dem kommer!

Medlem
Dem kommer!

Här på fz misshandlar många det svenska språket. Man använder "de" och "dem" på helt otroliga sätt.

Men visst kan det vara svårt eftersom man alltid i talspråk använder "dom". Så här kommer en enkel och rak guide till hur man ska använda orden "de" och "dem" på ett korrekt sätt!

"De" är subjektform och "dem" är objektform. Vad är då subjekt och objekt? Jo, subjektet är den/det som gör något i en mening medan objektet är den/det som används/får något. Objekt för en handling, helt enkelt.

Exempel:
De sparar lite glass. ? Här ser vi att ?de? gör något. Alltså är det subjektsform och man använder sig av "de".

Spara lite glass åt dem. ? Här ser vi att personerna är objekt; de gör inte något - utan de får något. Alltså skriver man "dem".

Meningar som "dem kommer" ser riktigt, riktigt illa ut. I meningen "de kommer" så är personerna subjekt eftersom de gör något. Alltså är det "de" som gäller!

"Jag kommer att slå dem!" Nu är personerna objekt igen och då kör man med "dem".

Om ni fortfarande av någon anledning inte fattar så finns det ett knep:
Ersätt "de" med "jag" och ersätt "dem" med "mig". Alla kan ju skilja på "jag" och "mig".

Rätt: Jag sparar lite glass. Spara lite glass åt mig.
Fel: Mig sparar lite glass. Spara lite glass åt jag.

Rätt: De sparar lite glass. Spara lite glass åt dem.
Fel: Dem sparar lite glass. Spara lite glass åt de.

Alltså: DE gör något (subjekt!). Gör något med DEM (objekt!).

Så nu vill mig inte se fler personer använda svenskan på ett sätt som gör ont i ögonen. Mig blir mycket ledsen då.

Tack för jag!

#blogg

Medlem
Dem kommer!

Fint med lite påminnelse, ibland kan min hjärna stå lite still ibland och jag lyckas blanda ihop de två. Men ska se till att jag minns detta knep med 'jag' och 'mig' framöver, lättare att få rätt då känns det som.

Medlem

Läxor över helgen och prov på måndag antar jag?


signatur

Let man´s petty nations tear themselves apart. -Kola Tompa

Medlem
Skrivet av 46 + 2:

Läxor över helgen och prov på måndag antar jag?

Nej. Jag är språkintresserad.

Snart kommer det en blogg om särskrivning också.

Medlem

Vad händer på spelfronten då? Detta är ju trots allt en spelblogg, eller? Du kanske har försakat dem (spelen)?


signatur

Tempus fugit.

Medlem
Skrivet av Nocturne:

Vad händer på spelfronten då? Detta är ju trots allt en spelblogg, eller? Du kanske har försakat dem (spelen)?

Senaste gången jag skrev om ett spel var faktiskt i juli.

Jag skriver vad jag vill i min blogg. Men, ja... det kommer bloggar om spel också.

Annars är detta ett aktuellt ämne på fz då många här inte kan skilja på de och dem.

Medlem

Dem flesta får dess rätt här på FZzz

Medlem

Jag känner inte till grammatiken bakom detta, och jag bryr mig inte nämnvärt om den heller, men jag har aldrig haft svårt att skillja mellan de och dem.

Jag begriper inte hur hur så många kan ha svårt för det. För mig är det lika självklart som att skilja mellan en och ett.

Det värsta är enligt mig att folk inte bryr sig. Påpekar man något eller försöker hjälpa någon är man genast "språkpolis", "besserwisser" eller något annat som låter otrevligt. Är språkbruket ett så känsligt ämne att folk måste ta illa upp?

Medlem

Tycker att det beror på kontexten, antalet fel i texten och hur man påpekar felen. På en hemsida som denna känns det som det inte bör vara allt för höga grav på grammatik ändå, även om det alltid är en bra vana att skriva rätt. Och är det något enstaka fel så känns det också som något onödigt att nämna, det är lätt hänt att man slinter på knapparna eller tillfälligt glömmer bort. Slutligen så bör man nog inte bara skriva "FEL! Såhär ska det vara!" för att påpeka, det finns smidigare sätt där man också tillför till tråden.

Medlem
Skrivet av Dvorak:

Tycker att det beror på kontexten, antalet fel i texten och hur man påpekar felen. På en hemsida som denna känns det som det inte bör vara allt för höga grav på grammatik ändå, även om det alltid är en bra vana att skriva rätt. Och är det något enstaka fel så känns det också som något onödigt att nämna, det är lätt hänt att man slinter på knapparna eller tillfälligt glömmer bort. Slutligen så bör man nog inte bara skriva "FEL! Såhär ska det vara!" för att påpeka, det finns smidigare sätt där man också tillför till tråden.

Du har helt rätt.
Det är ingen som "kräver" att man stavar rätt. Däremot tycker jag det är lite sorgligt att folk i allmänhet är så dåliga på stava.

Självklart ska man heller inte påpeka minsta lilla fel, jag brukar oftast knipa igen. Eett exempel där jag dock är benhård är när folk blandar ihop data och dator, men då är det inte stavfel längre.

Medlem

Så går det när man begränsar folks möjligheter att läsa på komvux.

1
Skriv svar