62 år sen Dagen D

Inaktiv
62 år sen Dagen D

Tisdagen den sjätte juni 2006 är det 62 år sedan dagen D, den ödesdigra dagen då allierade trupper landsteg i Normandie för att markera en vändpunkt på väg mot slutet av det Andra Världskriget. Det tycker jag borde uppmärksammas med en tyst minut och en tanke skänkt åt alla soldater, sjömän och flygare som gav sina liv för att stoppa fascismens grepp om Europa.


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

Kan vara svårt att fatta hur mycket deras attack mot nazisterna faktiskt påverkat våran historia... Undrar hur världen skulle sett ut om de inte hade lyckats?

Inaktiv
Skrivet av Zerpent:

Kan vara svårt att fatta hur mycket deras attack mot nazisterna faktiskt påverkat våran historia...

Var sjätte tysk soldat som blev sårad eller dödad blev det av västallierade soldater. De övriga fem sjättedelarna blev dödade eller sårade av sovietiska trupper. Vid Normandi åkte de allierade på bögstryk, men de löjligt stora mängderna soldater som landsatttes gjorde det omöjligt att misslyckas med operationen.

De västallierades sena ingripande hade ingen, möjligtvis mycket liten effekt på hur kriget slutade. Däremot såg dom till att den sovietiska frammarschen stannade vid Berlin och inte vid Atlanten. Vilket också är anledningen till varför vi vanligtvis lägger mer uppmärksamhet på västmakternas bidrag till kriget än de allierade östländernas bidrag.

Summa av kardemumma; De västallierades bidrag resulterade knappast i att Hitler blev av med jobbet, men att halva Europa undvek att bli kommunistiskt.

MFC
Medlem
Skrivet av Zerpent:

Kan vara svårt att fatta hur mycket deras attack mot nazisterna faktiskt påverkat våran historia... Undrar hur världen skulle sett ut om de inte hade lyckats?

Finns ju ett modernt exempel på det.. Bush.......


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Håller i princip med sataN, eller jag menar Natas

Förstår inte direkt vad det är som gör Normandie så speciellt, en vansinnesoperation som kostade många soldater livet i onödan. Strategiskt var det ju det mest korkade slaget i modern historia, här kan man tala om pyrusseger i ordets rätta bemärkelse...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av Natas:
Skrivet av Zerpent:

Kan vara svårt att fatta hur mycket deras attack mot nazisterna faktiskt påverkat våran historia...

Var sjätte tysk soldat som blev sårad eller dödad blev det av västallierade soldater. De övriga fem sjättedelarna blev dödade eller sårade av sovietiska trupper. Vid Normandi åkte de allierade på bögstryk, men de löjligt stora mängderna soldater som landsatttes gjorde det omöjligt att misslyckas med operationen.

De västallierades sena ingripande hade ingen, möjligtvis mycket liten effekt på hur kriget slutade. Däremot såg dom till att den sovietiska frammarschen stannade vid Berlin och inte vid Atlanten. Vilket också är anledningen till varför vi vanligtvis lägger mer uppmärksamhet på västmakternas bidrag till kriget än de allierade östländernas bidrag.

Summa av kardemumma; De västallierades bidrag resulterade knappast i att Hitler blev av med jobbet, men att halva Europa undvek att bli kommunistiskt.

Quoted for Truth!

Medlem

Självmordsuppdrag ja, hade varit lättare om de intagit något annat ställe och marcherat i bakhåll mot normandie .


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Inaktiv

Invasionen av Normandi var kanske inte ett direkt avgörande slag i kriget. Men helt meningslöst var det knappast. Hade dem inte anfallit hade tyskarna kunnat hålla sovjet på stången mycket längre och kriget hade skördat ännu mer offer.

och Klosterkatten: De allierade matade tyskarna med falsk information att invasionen skulle ske vid Calais. Vilket ledde till att försvaret kring resten av franska kusten tunnades ut och förflyttades. Normandi var ett perfekt ställe att slå till pga taktiskt placering och motstånd.

Medlem

Ja, nåt "perfekt ställe" var det ju knappast med tanke på hur många soldater som gick rätt in i döden där.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Jag kanske skrev för lite... Jag vet precis hur stor effekt sovjets inverkan hade, och jag tycker även att de gjorde mer än de allierade. Men just denna tråd handlar om dagen D, så jag skrev om den.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

Ja, nåt "perfekt ställe" var det ju knappast med tanke på hur många soldater som gick rätt in i döden där.

Hela den franska kusten var rätt så väl försvarat, men det är militär allmänkännedom att det går åt ca 2 soldater per fiende på ett anfall, på en landsättningsoperation mot en stark befäst kust går det åt många fler. Detta visste de allierade väl, därav de enorma proportioner invasionen tog - den skulle nästan inte kunna misslyckas.


signatur

yolo

Inaktiv
Skrivet av SgtKelly:

Tisdagen den sjätte juni 2006 är det 62 år sedan dagen D, den ödesdigra dagen då allierade trupper landsteg i Normandie för att markera en vändpunkt på väg mot slutet av det Andra Världskriget. Det tycker jag borde uppmärksammas med en tyst minut och en tanke skänkt åt alla soldater, sjömän och flygare som gav sina liv för att stoppa fascismens grepp om Europa.

Ok, tisdagen den sjätte juni 2007 då är det 63 år sedan dagen D vart vill du komma?


signatur

Rail or Die

Medlem

Tycker att den första September 1939 ska vara punkten för WW2 och inte 6 juni 1944 som många tycket. Det var då en makt som tyskland som ingen trodde var möjlig vi det laget erövrade, Först Österike, Tjekien, Polen, Frakrike, Danmark, Norge, Jougslavien, Grekland, och att få Finalnd, Bulagarien, Rumänien, Ungern, Japan, Italien, "Vishy france") (dock redan ju okuperat), och många andra länder. Inblandade var ju bla Argentina, Sverige, Spanien var med på ett hörn men ville inte vara med allt för mycket. Och slickade mest hitlers fötter. var många andar länder som gjorde det i början. sen vid 44 så helt plötslikt började slicka andra fötter. haha.

Jag menar 44 var ju endå kriget i prencip avklarat redan. Om inte av Amrikanerna, så av ryssarna. Dock är det nog bra att USA gick in annars hade vi av resten av Europa pratat ryska vid detta laget.

Medlem

ALLA vet å tycker ww2 mojset är vid krigets början, 44 är bara USAàre som tror/tycker det som är det viktiga datumet.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

44 var ett viktigt år, och operationen var nödvändig, men som flera redan pekat ut, det var uppenbart vem som skulle vinna kriget långt innan dess.

Normandie var ju som taget ur en instruktionsbok, hur en terräng gynnsam för försvar, skulle se ut. Tyskarna utnyttjade terrängen och sina resurser till max.

Medlem

för mig att tyskarna hadde en massa gammla cannoner och franska cannoner ifrån tidigt skede i ww2?
bra miljö för försvar som sagt


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

för mig att tyskarna hadde en massa gammla cannoner och franska cannoner ifrån tidigt skede i ww2?
bra miljö för försvar som sagt

Det var inte själva kusten jag syftade på, även om jag vet att jag skrev det.

Det var själva regionen, Normandie, som jag syftade på.

Medlem

ahh ^^


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Som svar på diverse frågor om vart jag vill komma med den här tråden:

Om ni inte har någon lust att fira nationaldagen så finns det ett oändligt mycket mer vettigt skäl att hedra dagen, och det skälet är Dagen D.

För eventuella klagomål hänvisar jag till närmaste papperskorg.


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Skribent

Alla som spelat valfritt WW2-FPS vet ju att det var en ensam amerikan som avgjorde kriget...

Medlem

hehe, ja se bara på call of duty-killens (jag?!) instatser i normandie


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Jao, en tyst minut kan man ju offra för att hedra dom tusental som dog vid Normandie på Dagen D.

Och förresten var Normandie en extremt viktig position i andra världskriget, eftersom det var där ifrån som dom allierade fick den största delen av sina västerländska förstärkningar ifrån. Det var just därför som tyskarna hade så starkt försvar där från början! Så ett helt värdelöst slag var det minsann inte. Så Dagen D var, och är fortfarande, ett viktigt datum i historien.

Och för er som tror att om slaget vid Normandie inte hade ändrat något ändå: Det skulle det, tro mej. Om det hade misslyckats så hade kanske halva Europa pratat tyska nu, och varit under någon galen snubbe med mustach's regim. Allt som hänt/händer påverkar det som kommer hända.


signatur

I would rather be infamous than not famous at all!

Medlem

ingen tyst minut för mig iaf, en sten genom fönstret på amerikanska ambasaden som straff för att de skickade sina pojkar i döden?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Dreadnaughty:

Jao, en tyst minut kan man ju offra för att hedra dom tusental som dog vid Normandie på Dagen D.

Och förresten var Normandie en extremt viktig position i andra världskriget, eftersom det var där ifrån som dom allierade fick den största delen av sina västerländska förstärkningar ifrån. Det var just därför som tyskarna hade så starkt försvar där från början! Så ett helt värdelöst slag var det minsann inte. Så Dagen D var, och är fortfarande, ett viktigt datum i historien.

Och för er som tror att om slaget vid Normandie inte hade ändrat något ändå: Det skulle det, tro mej. Om det hade misslyckats så hade kanske halva Europa pratat tyska nu, och varit under någon galen snubbe med mustach's regim. Allt som hänt/händer påverkar det som kommer hända.

Inte särskilt sannolikt då rödgardisterna redan var på frammarsch. Vi hade sannolikt pratat ryska isåfall. Dock så hade vi fortfarande tvingat underkasta oss en galen gubbe med mustasch(stalin).

Inaktiv

Vad jag menade är att allt påverkar allt och alla.


signatur

I would rather be infamous than not famous at all!

Medlem
Skrivet av Natas:
Skrivet av Zerpent:

Kan vara svårt att fatta hur mycket deras attack mot nazisterna faktiskt påverkat våran historia...

Var sjätte tysk soldat som blev sårad eller dödad blev det av västallierade soldater. De övriga fem sjättedelarna blev dödade eller sårade av sovietiska trupper. Vid Normandi åkte de allierade på bögstryk, men de löjligt stora mängderna soldater som landsatttes gjorde det omöjligt att misslyckas med operationen.

De västallierades sena ingripande hade ingen, möjligtvis mycket liten effekt på hur kriget slutade. Däremot såg dom till att den sovietiska frammarschen stannade vid Berlin och inte vid Atlanten. Vilket också är anledningen till varför vi vanligtvis lägger mer uppmärksamhet på västmakternas bidrag till kriget än de allierade östländernas bidrag.

Summa av kardemumma; De västallierades bidrag resulterade knappast i att Hitler blev av med jobbet, men att halva Europa undvek att bli kommunistiskt.

Sluta va så jävla negativ Kommer du på en bättre lösning på D-Day, posta gärna ^^


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

D-day gav hitler ett tvåfrontskrig, så var oerhört viktigt. Kanske någon redan skrivit, orkade inte läsa allt.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Varför fira en 62 års dag? :S fattar om det hade varit 60.. 70.. 80.. men 62? aja, som ni vill.


signatur

Life is too short to remove USB safely.

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:
Skrivet av Dreadnaughty:

Jao, en tyst minut kan man ju offra för att hedra dom tusental som dog vid Normandie på Dagen D.

Och förresten var Normandie en extremt viktig position i andra världskriget, eftersom det var där ifrån som dom allierade fick den största delen av sina västerländska förstärkningar ifrån. Det var just därför som tyskarna hade så starkt försvar där från början! Så ett helt värdelöst slag var det minsann inte. Så Dagen D var, och är fortfarande, ett viktigt datum i historien.

Och för er som tror att om slaget vid Normandie inte hade ändrat något ändå: Det skulle det, tro mej. Om det hade misslyckats så hade kanske halva Europa pratat tyska nu, och varit under någon galen snubbe med mustach's regim. Allt som hänt/händer påverkar det som kommer hända.

Inte särskilt sannolikt då rödgardisterna redan var på frammarsch. Vi hade sannolikt pratat ryska isåfall. Dock så hade vi fortfarande tvingat underkasta oss en galen gubbe med mustasch(stalin).

Tja.. säg vad man vill om stalin, men han var nog bäst för jobbet vid den tiden i europas historia. visst många människor dog i ryssland under hans styre man han pressade på industraliseringen som fanktist ledde till att ryssarna kunde slå tillbaka tyskarna efter lite om och men. Han visade väll bara lite mer öppet vad vi människor är för staten i alla länder. humankapital som kan förslösas om de kniper..


signatur

jepp du gissade rätt! jag är dysslektiker.

Medlem
Skrivet av Lash:

Tja.. säg vad man vill om stalin, men han var nog bäst för jobbet vid den tiden i europas historia. visst många människor dog i ryssland under hans styre man han pressade på industraliseringen som fanktist ledde till att ryssarna kunde slå tillbaka tyskarna efter lite om och men. Han visade väll bara lite mer öppet vad vi människor är för staten i alla länder. humankapital som kan förslösas om de kniper..

Exakt samma sak kan ju isf sägas om Hitler

Sen är det ju frågan om tyskarna hade valt Hitler om inte hotet från öst funnits. Vidare skulle jag nästan våga lova att Hitler inte hade kommit till makten om det inte varit för Versaillesfreden.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

12
Skriv svar