Biograf ett förlegat koncept

Antikvitet
Biograf ett förlegat koncept

Ibland blir jag förbryllad över vissa människors trångsynthet.

Här är några citat av Peter Fornstam, ordförande för Biografägareförbundet:

- Filmfestivalen bryter i och med nedladdningstjänsten ett mycket etablerat distributionsmönster där filmer ska gå på bio innan de visas i andra medier. Om Stockholms filmfestival nu tänker bli en tv-festival kanske det inte är så intressant för oss biografägare att samarbeta med dem framöver, säger Peter Fornstam

- Biografen är ett slags värdemätare på en films kvalitet, säger han, och menar att hela filmbranchen bygger på det mönstret.

Det finns två anledningar till att man går på bio och ingen av dem har med värdemätare att göra, eller för den delen att det "ska vara så". Det ena är att man vill göra filmen till en social tillställning där man träffar och umgås med sina vänner före, under och efter. Det andra är att filmer tvingas upp på bio innan de distribueras på andra sätt.

Hade det inte varit självklart att de stora filmerna gick på bio först så hade konsumtionen sett helt annorlunda ut. Hade nya filmer kommit streamade eller på dvd först hade antalet filmkvällar hemma hos folk varit avsevärt fler. Men filmbranschen har huvudet rätt upp i arslet på biografbranschen och säkerligen utbyts många kronor mellan företag som gråter sig till sömns, nervösa över att deras affärsmodell ska urholkas.

Öppna ögonen och kom in i verkligheten, tack. Låt användarnas behov styra kanalen för konsumtion och prissätt så det finns en affärsmöjlighet, i stället för att tvinga oss som konsumenter in i konventioner som är helt onödiga.

För egentligen, vad är vitsen med att betala 100 kronor per skalle för att få sitta i en för kall salong där folk prasslar, lyser med mobilen, snattrar och där bildkvaliteten faktiskt inte är något att hänga i julgranen?

#blogg


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem
Biograf ett förlegat koncept

Jag håller med till 100%!


signatur

Tempus fugit.

Medlem

Personligen går jag å ser alla filmer som är stora för mig på Bio, men dom är få. Tycker upplevelsen är en annan, ofta mer engagerande.

Skulle knappast vara nån skillnad för mig ifall film släpptes på flera format samtidigt, är det något som jag sett fram emot så vill jag ha bästa möjliga upplevelse, och för mig är det på Bio.

Som sagt, jag går dock väldigt sällan dit, dels för att jag tycker det är på tok för dyrt, men framför allt så har det med utbudet att göra.

När Avatar kommer till salongerna lär jag nog vara där dock, kan nog bli en riktigt fin upplevelse det.

Inget fel på min egen TV eller ljud annars, bara inte samma sak.

Medlem

Håller med. Dessutom är det sällan jag går på senaste filmen, och då får man oftast sitta i nån liten sketen skruttsalong och inte den stora maffiga. Då är det ju bättre hemma.

1
Skriv svar