Snedvriden ideologi

Medlem
Snedvriden ideologi

http://sydsvenskan.se/sverige/article161867.ece

kan inte begripa hur man kan ha en så sned människosyn så att man försöker tvinga människor till giftemål.
och speciellt, hur kan man utsätta sina egna barn/döttrar för detta?

:evil::\


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

en annan kultur


signatur

Meep!

Medlem

Annan kultur, som man levt med under ett starkt mansdominerat välde i tusentals år... svårt att avvika från.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

Trångsynthet och imo jävligt korkat, kultur eller inte.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

(annan) kultur eller inte, religion eller inte - det är ju så jävla förnedrande och tragiskt så det finns inte. :evil:

visst, det _KAN_ bli ett bra äktenskap (...eller?...)
men att inte få frihet att välja vem man ska leva med "till döden skiljer oss åt" är ju ett så stort och viktigt beslut i en persons individ...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Jag tycker att myndigheter borde agera över sådana här saker.

Om man kommer till ett land som utgör sig för att vara en demokrati, ska ingen behöva tvingas till något han/hon inte vill göra.

Ännu en anledning till att genomföra demokratitest, vid asylansökningar. Man lär ju fånga upp en del extremkonservativa personer.

Medlem

religon är roten till allt ont.


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem
Skrivet av Budolicious:

religon är roten till allt ont.

Håller med... och då menar jag alla stora religoner. bara trams för mej.

Inaktiv

..och skicka hem dom igen?
det du menar är att skita i dom och säga "det är inte vårt problem" och skicka tillbaka dom?
ser inte hur det skulle hjälpa sådana familjer

edit: religion är inte roten till allt ont, men religionen är ett verktyg för att styra människor
islam är inte mer intolerant å trångsynt än kristendomen (faktiskt mer vidsynt) men det handlar om vart på jorden det praktiseras och växer till


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Religion har ALLTID vart ett verktyg till att styra människor, så lägg ner det. Jag personligen struntar i om islam är mer vidsynt än kistendomen, för allt är totalt trams som jag inte fattar att människor i vårt samhälle ens kan överväga att tro på. När folk tror på ufon så ses dom ner på, men när dom tror på något högre stående i himlen så är det normalt ;p

Medlem

Det majoriteten tror på är verklighet.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv

Den enda bra religonen är Buddismen IMO.

Inaktiv

omega|werzion: majoriteten tror ju på gud? ;P
wobbler: ja, det är ju ett av många sätt att lura sig själv på, vad som är så bra med det kan man ju fråga sig


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av ghoül:
Skrivet av Budolicious:

religon är roten till allt ont.

Håller med... och då menar jag alla stora religoner. bara trams för mej.

Dom små då? Livets ord typ.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Inaktiv
Skrivet av prikk:

..och skicka hem dom igen?
det du menar är att skita i dom och säga "det är inte vårt problem" och skicka tillbaka dom?
ser inte hur det skulle hjälpa sådana familjer

Det var ju inte riktigt det han sa. Men om du kommer till ett samhälle som tillämpar bland annat demokrati och jämnställdhet och du inte tror på dessa saker så borde du ha 2 val i min mening.

1. Acceptera och leva efter det nya samhällets värderingar.
2. Ta ditt pick och pack och flytta till ett land där du kan bruka dina värderingar.

Jag menar absolut inte att en person ska "ändra" sina åsikter, men kommer man till en kultur där vissa saker är vedertagna så är det inte mer än rätt att man anpassar sig.

Medlem

jag har ju iofs blivit erbjuden att få en kvinna en gång när jag var i makedonien, jag skulle bli satans rik på det, men nä, aldrig i livet säger jag ;).

Inaktiv
Skrivet av SoniC:
Skrivet av ghoül:
Skrivet av Budolicious:

religon är roten till allt ont.

Håller med... och då menar jag alla stora religoner. bara trams för mej.

Dom små då? Livets ord typ.

Livets ord är ingen religion, utan en rörelse som tolkar bibeln och kristendommen på ett annat sätt än t.ex. "vanliga katoliker".

Medlem

åhh, ser nu en chans att uppgradera min vetskap om religion här!
så jag slänger in en liten snabb fråga:

vilka är katoliker och vilka är... dom andra?...
aldrig riktigt hängt med i det där...
ortodoxa heter en annan grupp kom jag på nu...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv

katoliker tror på påven. ortodoxa tror på bibeln. protestanter tror på luther.
(livets ord tror på carola, och pingstkyrkan på barnflickan)


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Religion har ALLTID vart ett verktyg till att styra människor, så lägg ner det. Jag personligen struntar i om islam är mer vidsynt än kistendomen, för allt är totalt trams som jag inte fattar att människor i vårt samhälle ens kan överväga att tro på. När folk tror på ufon så ses dom ner på, men när dom tror på något högre stående i himlen så är det normalt ;p

Vi behöver alla nått att tro på, sen om det är en gubbe bland molnen big bang eller din gräsklippare är ju en annan sak,

sen får man inte glömma att religioner världen över har gjort mycket bra också, de var de första krista munkarna som kom till sverige som spred mycket av den moderna vetenskapen till oss, missonärer reser också världen över och bekämpar fattigdom och startar skolor för att undervisa.

sen vad är det för fel på att tro att det finns UFO'n? med tanke på hur gigantiskt universum är och hur relatift lite vi vet om det så är det ju ganska ignorant att utesluta nått, eller?

nolimitsoya största skilladen är att vi katoliker offtast ber till helgon förklarade istället för gud/jesus medans lutherska gör tvärtom


signatur

jepp du gissade rätt! jag är dysslektiker.

Inaktiv

att utesluta är också att tro. enda vettiga möjligheten är att likt buddha ge fan i att spelkulera i saker som är så totalt meningslösa, och som vi aldrig någonsin kommer kunna kolla upp.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

(livets ord tror på carola) -- haha den va bra

religon var nog bra en gång i tiden, men idag är den förlegen.
bra sätt att hålla ihopp folk, men idag, i de länder som folk pratar å inte krigar med varandra dvs så är den helt onödig.

synd om flickorna, men vad ska man göra, lägger man i sig så blir det ett jävla liv, och gör man inget så är det ett jävla liv då med :/


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av prikk:

..och skicka hem dom igen?
det du menar är att skita i dom och säga "det är inte vårt problem" och skicka tillbaka dom?
ser inte hur det skulle hjälpa sådana familjer

edit: religion är inte roten till allt ont, men religionen är ett verktyg för att styra människor
islam är inte mer intolerant å trångsynt än kristendomen (faktiskt mer vidsynt) men det handlar om vart på jorden det praktiseras och växer till

Skrev jag att man skulle skicka hem de igen?

Att du ens kan göra den tolkningen är för mig totalt obegripligt.

Nej du lille vän, kan man ge folkmordsgeneraler asyl, så lär den mest radikale islamisten/katoliken träda in lika enkelt som en salamimacka mellan Göran Perssons läppar.

OM vissa personer HAR vissa extrema uppfattningar som inte överensstämmer med det land som man har för avsikt att bo i, finns det precis som jimmi skrev, två alternativ.

Därför vore ett demokratitest en bra idé.

Problemet med religionen är de extrema mullorna/biskoparna som försöker hävda sin religion som den enda rätta. Religion bör inte heller ha någon inblandning i den dagliga politiken.

För mig räckte det att läsa om korstågen och det trettio-åriga kriget innan jag tröttnade på religion.

Inaktiv
Skrivet av Lash:

Vi behöver alla nått att tro på, sen om det är en gubbe bland molnen big bang eller din gräsklippare är ju en annan sak,

sen får man inte glömma att religioner världen över har gjort mycket bra också, de var de första krista munkarna som kom till sverige som spred mycket av den moderna vetenskapen till oss, missonärer reser också världen över och bekämpar fattigdom och startar skolor för att undervisa.

Vad i...? För mig är missionärer ondska förkroppsligad. När norden blev kristet gick det inte så fredligt och lätt till som du tycks tro. Det var många som fick sätta livet till för att de inte ville konvertera, precis som på alla andra ställen där missionärer dragit runt. Det var väl säkert en och annan präst som tappa huvudet också men det är självförvållat i mina ögon. Jag blir tex måttligt glad när det kommer någon hjärntvättad sate och ringer på för att konvertera mig. Fast jag säger bara att jag inte är intresserad och stänger dörren. Men om den där personen skulle bosätta sig i min lägenhet och inte försvinna förrens jag konverterat undrar jag om jag inte skulle börja gripa efter köttyxan.
Vilken är denna "moderna vetenskap" du påstår missonärerna tog med sig till norden föresten?

Och oja, behöver jag ens nämna korstågen? Och då menar jag inte bara de i mellanöstern utan också de här i europa som var precis samma sak men i mindre skala - "Konvertera annars får du lägga huvudet där på stocken.".

Vidare klarar jag mig alldeles utmärkt utan att tro på någonting. Jag håller istället sinnet öppet för alla möjligheter med logik och vetenskap som såll.

Skrivet av Lash:

sen vad är det för fel på att tro att det finns UFO'n? med tanke på hur gigantiskt universum är och hur relatift lite vi vet om det så är det ju ganska ignorant att utesluta nått, eller?

UFO = Unidentified Flying Object. Dvs tror man på UFOn tror man på att jorden besökts av utomjordingar.

Medlem

Haha, hur kommer det sig att direkt när det pratas religion så slänger folk ur sig de roligaste ordspråken och dylikt?

exempel : (livets ord tror på carola)

så lär den mest radikale islamisten/katoliken träda in lika enkelt som en salamimacka mellan Göran Perssons läppar.

och : Vi behöver alla nått att tro på, sen om det är en gubbe bland molnen big bang eller din gräsklippare är ju en annan sak,

Hillarious

Medlem
Skrivet av RoGGe:
Skrivet av Lash:

Vi behöver alla nått att tro på, sen om det är en gubbe bland molnen big bang eller din gräsklippare är ju en annan sak,

sen får man inte glömma att religioner världen över har gjort mycket bra också, de var de första krista munkarna som kom till sverige som spred mycket av den moderna vetenskapen till oss, missonärer reser också världen över och bekämpar fattigdom och startar skolor för att undervisa.

Vad i...? För mig är missionärer ondska förkroppsligad. När norden blev kristet gick det inte så fredligt och lätt till som du tycks tro. Det var många som fick sätta livet till för att de inte ville konvertera, precis som på alla andra ställen där missionärer dragit runt. Det var väl säkert en och annan präst som tappa huvudet också men det är självförvållat i mina ögon. Jag blir tex måttligt glad när det kommer någon hjärntvättad sate och ringer på för att konvertera mig. Fast jag säger bara att jag inte är intresserad och stänger dörren. Men om den där personen skulle bosätta sig i min lägenhet och inte försvinna förrens jag konverterat undrar jag om jag inte skulle börja gripa efter köttyxan.
Vilken är denna "moderna vetenskap" du påstår missonärerna tog med sig till norden föresten?

Och oja, behöver jag ens nämna korstågen? Och då menar jag inte bara de i mellanöstern utan också de här i europa som var precis samma sak men i mindre skala - "Konvertera annars får du lägga huvudet där på stocken.".

Vidare klarar jag mig alldeles utmärkt utan att tro på någonting. Jag håller istället sinnet öppet för alla möjligheter med logik och vetenskap som såll.

Skrivet av Lash:

sen vad är det för fel på att tro att det finns UFO'n? med tanke på hur gigantiskt universum är och hur relatift lite vi vet om det så är det ju ganska ignorant att utesluta nått, eller?

UFO = Unidentified Flying Object. Dvs tror man på UFOn tror man på att jorden besökts av utomjordingar.

Suck.... Har jag sagt att allt gick fredligt till eller? kan inte se det nånstans, jag skrev kristendommen inte bara har fört ond bråd och död med sig.

den moderna vetenskapen? ja "den tidens moderna vetenskap då iaf" skrift lära en tidig form av vårt skol system, astrologi mm "ja förvisso en del snevridet för att passa den kristna lären men som allt så har det endå evolverat till det samhälle vi har i dag.

Jag är väl medveten om vad UFO står för, men de flesta tänker gröna gubbar när man säger UFo så jag var inte så noga...

btw är att välja att inte tro också en form av tro?oO


signatur

jepp du gissade rätt! jag är dysslektiker.

Inaktiv

nej, att välja att inte tro är ingen tro. att däremot välja att tro att det inte finns någon gud/några utomjordingar är en tro.

edit: fast det kan man ju delvis komma runt genom att man helt enkelt uttrycker sig slarvigt, och egentligen menar att tills ett fenomen är bevisat så tänker man behandla det som om det inte fanns...

det är inte samma sak som att slå fast att gud inte finns.

förresten, vad hände med kreationisterna i usa, modemis?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Den tidens moderna vetenskap? Det finns saker i vikingarnas navigeringstekniker som tyder på någon sorts förståelse för att jorden är rund, när missionärerna kom blev jorden platt. Tack för den vetenskapen.

Visst har kyrkan gjort bra saker, sen är frågan om det var trots religionen eller tack vare den.

Dagens religion är demokrati, allt som är demokratiskt är bra. Sen är det mindre intressant vad det handlar om, bara man lägger in ordet demokrati i resonemanget. Under de senare åren har det ju tom dykt upp demokratiska och icke demokratiska åsikter, logisk kullerbytta? Det kommer alltid att finnas despoter; om de sen kallar sig Påve, Mulla eller "folkvald" statsminister är mindre intressant.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

Under de senare åren har det ju tom dykt upp demokratiska och icke demokratiska åsikter, logisk kullerbytta?

Inte som jag ser det.
T.ex. nazister har en icke demokratiska åsikter - för att de kränker andra människor.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv

ehm... en ickedemokratisk åsikt kan inte vara en som andra upplever kränkande. en ickedemokratisk åsikt vore ju tex att samhället vore bättre utan demokrati.
som tex att vilja förbjuda människor att tycka vad de vill, eftersom man finner vissas tyckande kränkande.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

123
Skriv svar