Spel bra för affärerna?

Robot
Medlem
Spel bra för affärerna?

Om man väljer att valla runt idioter i ett MMO istället för att ARBETA och om dom kvalitéerna finns där kommer dom inte till användning, MMO = Virtuellt knark, jag har sett goda vänner totalt gå ner sig och även en del som skilt sig! Beroendetillstånd och jobb/familj IRL är väl inte dom bästa av parhästar, undantaget är väl skaparna av WoW som startate som spelare i Everquest, den ena var anställd hos blizzard och den andra guildleader som sedemera anställdes av blizzard och tillsammans ville dom göra ett eget spel vilket resulterade i WoW, en på mångmiljonen, men för gemene unge / student / familjemedlem är det endast en social och professionell katastrof, och även bukfetma.

Medlem

Alla sidor har en baksida, det du Monocryl tar upp är väl av den åt hållen mer extremare art.
Det är bra att lite sådana här rapporter dyker upp lite då och då, och inte som faktumstämplare för att säga 'så här är det!' Utan snarare som attitydförändrare. Spel är inte helt rentvått all skitkastning.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem
Citat:

Exempelvis grindande (att göra något som är repetitivt och tråkigt för att nå ett högre mål) fick hos Microsoft en motsvarighet inför en stor release, då buggletandet gjordes till en tävling med poäng, med följd att deltagandet fick en fyrfaldig ökning.

Det är väl ganska naturligt. Finns det en belöning är de flesta av oss mer villiga att utföra tråkiga uppgifter.

Medlem

Låter logiskt.

Inaktiv

Jag kan hålla med Monocryl att MMO:n har en viss beroendeframkallande sida, vissa personer verkar väldigt påverkad av den. Däremot är inte det relevant, rapporten hävdar att folk som är bra ledare i ett sådant spel ofta är bra ledare i verkligheten, oavsett i vilket sammanhang du leder dem. Sedan kan man ju fundera på om det är sant eller inte, även om det inte skulle förvåna mig om det stämmer.

Tycker de flesta människor borde spela i någon bemärkelse, hellre det än att ruttna bort hjärnan framför typ "Du är vad du äter" på TV.

Medlem

Spel är mental sport. Precis som att du blir får bättre uthållighet i fotboll så tränar du flera mentala färdigheter i spel. Ledarskap är en av dem. Andra färdigheter är simultanförmåga, reaktion, känns igen föremål snabbt, samarbete mm.

Jag skulle kunna slå vad om att dataspelare har i genomsnitt högre IQ än icke-spelare både för att spel tränar logiskt tänkande och attraherar folk med bra logiskt tänkande. Speciellt strategispelare.

Många tror att spelande är precis samma sak som att titta på TV. Men det är helt olika saker då du är aktiv i spel men passiv framför TV:n. Har du tur tittar du i alla fall på program som lär dig saker.

(Skall dock tillägga att sporter även tränar dig mentalt också)


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Att kolla TV/spela spel = nöje. Sen om man är passiv eller inte, så länge man tycker det är kul och avslappnade.

Anyway..
Kanske lite fel att kalla det för spel, det som nyheten handlade om, är ju mer tävling.
Men sen o andra sidan, att spela lite Patiens eller såna "casual-games" kan nog också vara lite bra. Man kommer bort från jobbet en liten studen, hinner andas ut och så har man en liten gnutta kul med, sen får man nog ny ork att arbeta igen.

Medlem
Skrivet av Skurmedel:

Jag kan hålla med Monocryl att MMO:n har en viss beroendeframkallande sida, vissa personer verkar väldigt påverkad av den. Däremot är inte det relevant, rapporten hävdar att folk som är bra ledare i ett sådant spel ofta är bra ledare i verkligheten, oavsett i vilket sammanhang du leder dem. Sedan kan man ju fundera på om det är sant eller inte, även om det inte skulle förvåna mig om det stämmer.

Tycker de flesta människor borde spela i någon bemärkelse, hellre det än att ruttna bort hjärnan framför typ "Du är vad du äter" på TV.

Ja det lät kanske lite väl bäcksvart när jag skrev, men det är väl baksidan av MMO, det stämmer nog att en guildleader för exempelvis en raidguild med 250 medlemmar har organisatoriska egenskaper, denne kan hantera konflikter som uppstår och får många olika viljor att likrikta sig. Man måste utstråla en hel del goda ledaregenskaper för att det ska fungera på den stora skalan. En guild är ju i praktiken inte helt olikt ett företag, slapp moral och man konkar eller är oproduktiv. En god image och god marknadsföring, och arbetsmoral leder ju till att man kan rekrytera bättre arbetskraft till företaget, samma gäller ju i stort i MMOs med.

Dom större guilderna påminner mkt om facistiska/ öststatsfabriker där man infinner sig 5h5d/v, man grindar alla pots där emellan eller åker ut, inga ursäkter accepteras, påminner enligt min mening om diktatur. Sen finns dom "lokala hängen" där man slappar och latjar med lokala polare etc och producerar inte mkt. Sen finns dom demokratiska guilderna där alla tyckare och viljor samlas och som trampar runt med mkt trevligt folk i men man kommer inte så långt pga olikriktning.

Jag lirade gamla SWG där handel var på många sätt unikt med ett enormt resourcelager och olika kvaliteer, det påminner mer isf om företagande där man var beroende av andra underleverantörer från många olika delar av spelet för att producera sina varor vilket skapade en helt unik ekonomi vilket jag inte lyckats hitta i något annat mmo.

Medlem
Skrivet av Monocryl:

Jag lirade gamla SWG där handel var på många sätt unikt med ett enormt resourcelager och olika kvaliteer, det påminner mer isf om företagande där man var beroende av andra underleverantörer från många olika delar av spelet för att producera sina varor vilket skapade en helt unik ekonomi vilket jag inte lyckats hitta i något annat mmo.

EVE.

Medlem

Åhå, så jag som gillar att grinda i RPG:n skulle bli bättre drönare? knappast

Inaktiv

Jag tyckte bilden var rolig

Medlem

"Exempelvis grindande (att göra något som är repetitivt och tråkigt för att nå ett högre mål)"
EA i ett nötskal?

1
Skriv svar