Medlem
Lag

Det här med uttrycket Lag. Duktiga spelnördar ser ju prompt till att förklara för alla som inte vet bättre att lag enbart har med ping att göra och att din dåliga FPS inte är att har med lag att göra eller anses vara lag. Varför inte det? kan ditt grafikkort/cpu inte skicka/ta emot tillräckligt med information så är det väl ganska jämförbart med pingproblem?

Medlem

För att Lag är en nätverksterm.


signatur
Medlem

Lag är väl när man ligger efter i spelet tackvare pingen? Och när det är CPU/grafikkortet/hårddisken/virusprogram som slöar ner skiten så säger jag att det hackar fram

Så lag är väl en term för just att det ligger efter tackvare Pingen...

ingen duktig spelnörd så jag har ingen aning faktisk gissar mest hehe

Medlem

både hack och lag är termer för att förklara att spelet just hackar/går segt.

hackar när det beror på hårdvara, lag när det beror på uppkoppling/nätverk.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Så man har bara för att man bestämt att lag handlar just om nätverkskopplingen mellan din dator och servern och därför anses vara ett allmänt verdertaget uttryck eller används uttrycket allmänt inom nätverkstjosan?

Jag är alltså uppriktigt nyfiken och försöker reda ut det hela. Var slutar hack och börjar lag. Om din bus är slö och därför slöar ner ditt modem, hackar spelet då, eller laggar det?

Medlem

Jag tror det hela blir lättare om ni tänker på att det är ett engelskt ord och är faktiskt fördefinierat.

Citat:

lag
v. lagged, lag·ging, lags
v. intr.

1. To fail to keep up a pace; straggle.
2. To proceed or develop with comparative slowness: The electric current lags behind the voltage.
3. To fail, weaken, or slacken gradually; flag.
4. Games. To determine the order of play in billiards by successively hitting the cue ball against the end rail, the ball rebounding closest to the head rail indicating the player to shoot first.

Men då är frågan om datorn laggar efter eller om det är så att när datorn inte hinner med så hoppar den helt enkelt över massa grejs för att hela tiden vara "upp to date". Personligen så tror jag att det är det senare som gäller.
Dock så är det så när det gäller nätverkslir att det ibland tar jävligt lång tid för packeten att komma till hosten och då uppkommer "time lag". whoa, klart.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Säger lag på båda, eftersom båda är hårdvara/nätverk som sackar efter.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

"Within computing, Lag refers to the time taken for a packet of data from the sending application to the receiving application. This includes both transit time over the network, and computer processing time at both the source and destination computers.

Whilst in the strictest sense every packet experiences lag, the term lag is implied to refer to noticeable delays to the user caused as a result of extended or unexpected delay. As the time taken for a packet to travel from a server in Italy to a client in Spain is likely to differ from a trip from Italy to Australia, it is possible that two users may experience different lags from the same source." - wikipedie

Tycker att det är dummt att säga att det lagar när man spelar singleplayer även om det kanske inte spelar så stor roll just då, men inom multiplayer är det ju helt olika saker. Kanske manifesterar sig lika, men orsaken till problemet är ju olika. I ena problemet är det mer den lokala datorn som är problemet och i den andra är det uppkopplingen mellan servern och clienten som är problemet.
Blir lite som att säga att
"Han vart strypt."
"Nej han vart ju skjuten."
"Spelar stor roll, han är ju ändå död, så då kan man lika gärna säga strypt. Båda orsakas av något och resulterar i att han är död."

Inaktiv
Citat:

Säger lag på båda, eftersom båda är hårdvara/nätverk som sackar efter.

men det är ju precis det som _inte_ händer. i fpsfallet är bilderna fortfarande up to date, men det tappas en massa information. man skulle kunna jämföra det med packetloss, men inte med fördröjning.

muslag däremot...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:
Citat:

Säger lag på båda, eftersom båda är hårdvara/nätverk som sackar efter.

men det är ju precis det som _inte_ händer. i fpsfallet är bilderna fortfarande up to date, men det tappas en massa information. man skulle kunna jämföra det med packetloss, men inte med fördröjning.

muslag däremot...

Åsikterna är iofs olika, i nätverk sackar informationen efter också, men det är ju därför du "laggar" fram, eftersom informationen försöker vara up to date.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

regn o snö är inte samma sak bara för att det är nederbörd. samma sak med lag/hack. föredrar också människor som faktiskt håller isär begreppen, man låter smått dum i huvudet om man säger "asså fy helvete va min data laggar". inte fan är det snöstorm dom har i afrika under regn(snö)perioderna?


signatur

Man skulle ha två hjärnor så att man kunde sabba den ena

Medlem

Det verkar iaf på de källor som man lyft fram här att lag enbart rör sig om data som skickas mellan två datorer och kan inte användas för att beskriva "lag" inom en enskild dator.

När den enskilda datorn får problem skulle det isf vara likt packetloss men det tror jag inte jag någonsin hört någon säga om sin FPS drop.

För mig fortsätter det att vara som det varit förut. Det hackar när det är interna problem och det laggar när spelet av olika anledningar inte tar emot/skickar data tillräckligt snabbt till/från en annan dator. Problem kan i vissa spel te sig väldigt lika.

Inaktiv
Skrivet av Karmalicious:

Det här med uttrycket Lag. Duktiga spelnördar ser ju prompt till att förklara för alla som inte vet bättre att lag enbart har med ping att göra och att din dåliga FPS inte är att har med lag att göra eller anses vara lag. Varför inte det? kan ditt grafikkort/cpu inte skicka/ta emot tillräckligt med information så är det väl ganska jämförbart med pingproblem?

Nu har du redan fått endel svar, men för att spontant reda ut lite av begreppen så kan jag skriva det jag vet.
Lag har inte direkt med ping att göra eftersom man utan problem kan spela på en server med hög ping och ingen lag, eller omvänt, låg ping och mkt lag.

Såhär ligger det till. Tjugo gånger varje sekund skickar servern ut informationspaket till din dator. Dessa innehåller information om vart du och dom andra spelarna faktiskt är och din klient (din dator) använder dessa paket för att uppdatera din skärm med rätt information. Dvs att alla är där dom ska vara. Många spel idag använder en typ paket som är av typen "send and forget" vilket gör att servern pepprar din dator med små informationsbitar utan någon sorts feedback på vad som hänt med dessa bitar eller om dom kommer fram alls. Eftersom så många paket skickas (20 per sekund) så spelar det inte så stor roll om några inte kommer fram... kan man tro

Här börjar det roliga. Om din dators processor utsätts för någon form av uppgift medans du spelar så kommer den vända sig till den nya uppgiften vilket innebär att din dator kan missa att ta emot några paket från servern. Om datorn missar tjugo paket så betyder det att en person som springer i sidled kanske egentligen stannade upp, men eftersom din dator inte längre kan ta till sig informationen om vart spelaren är så kommer den "extrapolera" (gissa) vart han var på väg utifrån tidigare rörelser. När du sedan skjuter på personen som fortfarande rör sig så kan han i själva verket stå still, och när din dator inte längre hanterar den yttre uppgiften och du plötsligt får paket igen så kommer din skärm uppdateras med spelarens riktiga position, du kommer då se att han faktiskt står still en bit till höger och siktar på dig, sekunden senare är du död. Detta är lag!

Vad för yttre uppgifter kan få din dator att missa paket då? tyvärr kan det vara väldigt simpla saker som att du vill fota ett screenshot, ditt antivirusprogram uppdateras, någon vill starta ett videosamtal via msn samt tusen andra saker. Det är därför det är viktigt att stänga ner yttre program för att få så stabilt spel som möjligt.

Något annat som kan vara värt att tänka på är att ett bra grafikkort skapar större extrapolering. Om din dator tex renderar 80 bildrutor per sekund så blir ju detta fyra gånger mer bildrutor än vad du har paket att uppdatera med vilket i sin tur leder till att din dator extrapolerar/gissar tre gånger mellan varje paket det får.

Ett praktiskt exempel för Cod2.
Spelarna rör sig ungefär 3 meter per sekund ingame, ett missat paket blir en skillnad på ca 15 cm i avstånd. Fyra missade paket (en femtedels sekund) blir en skillnad på ca 60cm, tänk dig sen att din motståndare också har detta problemet just då. Detta kan leda till att ni skjuter på varandra men trots 100% träffsäkerhet ändå kommer missa varandra med 1.20 meter!

Den här principen är tyvärr tillämpar på alla spel av den här typen.

- Mvh Modemis

Inaktiv

kör inte de flesta fps-servrar kanske främst cs-servrar med 100 uppdateringar per sekund?

Medlem

jag har fått för mig att man ställer in själv, iallafall i half-life(CS), med cl_updaterade och cl_cmdrate hur ofta man vill(?) skicka/taemot paket..

men risken att jag har fel är väl överhängande


signatur

shortbow.gif

Inaktiv

Det jag skrev utgår ifrån Call of duty 2, självklart kan det skilja lite mellan spel och inställningar men konceptet är detsamma.

Inaktiv

uttrycket 'to lag [behind]...' talar ju ganska tydligt om vad det gäller. lag är en eftersläpning. hack, som tex låg fps eller tillfälliga låsningar, är inte en eftersläpning. det är hack.
packetloss var en analogi. jag menar inte att man bör kalla spelande i 16fps för 'omgz0rz packetlozz', istället för kort och gott 'hack'.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

för folk som vägrar inse att lag och hack är olika saker.

lag=nätverk
hack=dator

när nån säger "jag hackar" vet man då att han menar datorn,
när nån säger "jag lagar" vet man att han då syftar på sin lina.

MYCKET ENKELT och smidigt system, slipper man fråga
"vad är de som lagar? din dator eller din lina"

enkel logik och smidigt.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

men om man hackar, måste man inte ha en uppkoppling då? svårt att hacka nåns dator utan uppkoppling, eller?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

men om man hackar, måste man inte ha en uppkoppling då? svårt att hacka nåns dator utan uppkoppling, eller?

hehehehhe 8)


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Är inte din processor, nätverskkort mm en del av din dator Iceman? Så om det laggar kan det alltså röra sig enbart om din dator och inte ha ett skit med server, ISP mm att göra. Bara så att du inte "tror" att du har lag i framtiden när det handlade om din dator. Men vad är då skillnaden mellan packetloss och lag? Jag har alltid själv haft uppfattningen att lag varit att det varit en viss tidsskillnad mellan klienten och servern men att paketen ändå kommit fram som de ska, medan packetloss var just det som modemis beskrev, paketen försvinner och tvingar datorn att extrapolera. Lite förvirrad men vi gör ett försök.

Revidering dårå.

Lag = paket som härstammar från yttre källor som inte hittar fram och därför tvingar datorn att "extrapolera" (engelska låneord ftw ). Exempel: Person A befinner sig 1m till höger.

Hack = din dator förmår inte att driva spelet i en FPS som gör att spelet flyter. Exempel: Person A "teleporteras" mellan uppdateringarna som din dator gör av spelet 1m i taget åt höger.

Packetloss = ?

Känns det någorlunda rätt för alla inblandade?

Medlem

nej nej nej nej! o/

när du säger lag (samma svar som förut)

så vet alla vad du menar, enkelt å som det ska vara. slut. punkt.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

packetloss/tillfällig bortkoppling ger (i de flesta spel) teleporteringseffekter precis som enormt låg fps.

vad är det som gör detta så krångligt egentligen? lag betyder fördröjning.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Bara för att klargöra: Jag är ingen idiot. Det är väl inget som är så krångligt egentligen. Jag tycker bara att det var intressant att se hur folk ser på det hela och reda ut hur det faktiskt ligger till. Men om vi säger att det modemis skriver stämmer så är ju lag och packetloss samma sak, eller?

Om vi nöjer oss med den ganska vida beskrivningen "lag betyder fördröjning" så är ju mer eller mindre allt lag. Det ritas inte upp tillräckligt många frames eller det kommer inte igenom tillräckligt många packets. Det var ju det som var huvudfrågan. Vad är det egentligen som gör att vi har lag, PL och hack uppdelat. När slutar något att vara lag och när blir det packetloss eller hack. Är det hack när hårdvaran arbetar fullt ut men ändå inte förmår att få spelet att flyta? Är det PL eller hack när CPUn väljer att inte ta emot paket för att den gör annat? och vad är skillnaden mellan Lag och PL?

Sedan är jag övertygad om att jag förstör Icemans värld vilket gör det värt att hålla liv i tråden hur länge som helst.

Medlem

Lag = Tiden det tar för paketen att resa från servern till klienten. Om det "laggar" så menar man att det tar mer än acceptabel tid för paketen att resa från servern till klienten och man ser allting sent. Man kanske skjuter där folk stog för 1 sekund sedan eftersom all information man får är 1 sekund sen osv... Spela på en bättre server i framtiden, eller skaffa en bättre nätverksleverantör.

Packe Loss = Paket som servern skickar till klienten kommer inte fram som de bör. Så om en spelar går från punkt A -> B -> C och punkt B-paketet kommer bort så kan det att manifistera sig i att spelaren hoppar från A->C... Märks tydligare om flera paket kommer bort då det kan sluta med att allting hoppar till då man äntligen får den korrekta informationen från servern. Spela på en bättre server i framtiden, eller skaffa en bättre nätverksleverantör.

Hack = Din dator klarar inte av att rita spelet i tillräckligt många FPS. Skaffa snabbare CPU, fetare grafikkort eller mera ram, men du vet ivaf att det inte är modemet det är fel på.

Inaktiv
Skrivet av Karmalicious:

Men om vi säger att det modemis skriver stämmer så är ju lag och packetloss samma sak, eller?

Inte riktigt, packetloss är en enskild händelse i server-klient kommunikationen medans lag mer övergripande kan beskrivas som effekten av detta och andra liknande fördröjningar.

"Lag" är det jobbiga hacket du upplever på din dator när gubbar hoppar, du fastnar osv osv.. detta i sin tur beror på saker som packetloss, yttre processorpåverkan osv.

- Mo

Inaktiv
Skrivet av Karmalicious:

Om vi nöjer oss med den ganska vida beskrivningen "lag betyder fördröjning" så är ju mer eller mindre allt lag.

Som nolimitsoya skrev så är det ingen fördröjning när det hackar. När du spelar ett singleplayerspel som hackar så ritas bilder på skärmen fortfarande i takt med vart spelet "är".

När det lagar så är det en fördröjning mellan vad du ser på skärmen och vart spelet på servern egentligen är.

Inga konstigheter?


signatur

Cogito cogito ergo cogito sum.

Inaktiv

precis.

hur skulle porttappade frames (som inte alls är fördröjda, inte heller de som visas) eller borttappade paket kunna kallas lag?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Modemis beskrev ju tidigare att lag kunde vara just att paket inte lästes in/försvann. Med borttappade frames så menade jag att om man bara menar fördröjning så är det ju en fördröjning om du får se något du borde sett för 2 sekunder sedan, även om hela världen stod stilla under denna tid.

Tyckte Phyzen sammanfattade det hela ganska bra.

Inaktiv

men du får ju inte se något som du borde sett för två sekunder sedan. du får se det du borde få se nu. bara att allt mellan 'då' och 'nu' saknas.

nä, tillbaka till ritbordet.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

12
Skriv svar