Operation Flashpoint 2

Skrivet av Tompa:

Jag såg som sagt spelet live på GC, såvida de inte photoshoppade i realtid ser det jäkligt bra ut.

Aight. Photoshopping i realtid kallas för "posteffekter".

Jag klickade igenom bilderna från början till bohemias bohemiska screenshots. Den senaste batchen ser iofs ganska ingame ut.
De äldre screenshotsen (som paradoxalt nog ser bättre ut än de nya ), är dock utan tvekan tillmysade utanför spelmotorn (om de nu ens är in-engine).

Eller så har de gjort världens bästa posteffektssystem, och någon puckad producent från förläggareavdelningen tvingade dem till att göra spelet fulare. Typ "Uppföljaren måste ha samma atmosfär som orginalet! fixa! gör fulare!". Sånt händer också i spelbranschen.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Jag klickade igenom bilderna från början till bohemias bohemiska screenshots. Den senaste batchen ser iofs ganska ingame ut.

Vilket spel pratar du om? Bohemia har inget att göra med OFP2 längre.
Spelet som Bohemia utvecklar är Armed Assault 2.

I övrigt, kan Codemasters överträffa tidigare åstadkommanden i soldsimgenren vad gäller skala, skalbarhet, flexibel moddbarhet, omutbar realism samt fungerande nätkod är de värda en applåd.
Och ja, jag inkluderar även moddar i min måttstock.
De har mycket mycket mer att bevisa än lite flashig grafik om det skall imponera på mig.

Kom med en video med som visar blandade förbands strid på åtminstone bataljonsnivå, som fungerar bra med en stor del av rollerna styrda av mänskliga spelare. Kan de inte det så torkar jag mig i rumpan med deras grafik. Då kommer Bohemias alster ändå att ligga före.

Skrivet av Forcie:
Skrivet av slartibartfast:

Jag klickade igenom bilderna från början till bohemias bohemiska screenshots. Den senaste batchen ser iofs ganska ingame ut.

Bohemia har inget att göra med OFP2 längre.

Korrekt, men det finns fortfarande gamla malplacerade bohemiabilder i OFP2-arkivet.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Korrekt, men det finns fortfarande gamla malplacerade bohemiabilder i OFP2-arkivet.

Tack, då förstår jag.

Redaktör

Vi städar inte bort gammalt bildmaterial, om inte annat kan det vara intressant av nostalgiskäl. Däremot borde nog många bilder från detta spel ha markerats som konceptbilder istället för skärmdumpar. Tyvärr anges inte alltid det när bilder släpps. Men jag tror att åtminstone den sista bunten är skärmdumpar.


signatur

signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Hoppas att dom är smarta och gör det i 3:e personsperspektiv, för realismens skull.

Blasphemy!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Döbringer:

Hoppas att dom är smarta och gör det i 3:e personsperspektiv, för realismens skull.

Blasphemy!

Tredjepersonsvy finns ju både i Operation Flashpoint och Armed Assault. Det är en nödvändig kompromiss för att kompensera för att förstapersonsvyn är statisk och att man inte kan titta över t.ex. fönsterkanter i ett fordon eller veva ner rutan och sticka ut skallen om man skulle vilja.
Visst har det oönskade bieffekter som att man kan titta runt hörn utan att blotta sig, men det är likväl nödvändigt och jag ser inte nån anledning varför inte funktionen skulle finnas i OFP2 också.

Att göra hela spelet i tredje person vore dock förkastligt, om det nu var det döbringer syftade på.

Vila i frid

Flera inlägg har blivit raderade, men bara användaren som började trolla blir tillsagd.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Medlem

Det här kommer bli grymt!
Kommer fortfarande ihåg känslan när jag slet av plasten från dvd-fodralet till Operation Flashpoint den dagen det släpptes i Sverige. För att inte tala om hur uppspelt man var efter att ha testat singleplayer några timmar......aaaah kärlek


signatur

www.SpecialLuftvapen.se -- helautomatiska luftvapen (4,5 mm)

www.xsys-clan.se

Medlem
Skrivet av Forcie:

Att göra hela spelet i tredje person vore dock förkastligt, om det nu var det döbringer syftade på.

Det var så jag uppfattade det. Jag har aldrig spelat ett spel där man kan hoppa mellan första person och tredje person där styrningen varit riktigt bra - i alla fall vad gäller just första persons vyn och i en "soldatsim" måste det ju vara den viktigaste vyn.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Det här spelet verkar sjukt bra, alltså. Det påminer mig om Project Reality, fast det här ser 100 gånger bättre ut. Grafiken, teamwork! ahh kan knappt vänta tills 2009

Medlem

"De vill lämna ettans relativa färglöshet bakom sig och se till att miljö och innehåll samspelar; du kan med andra ord dra nytta av natur och växtlighet när du planerar dina drag"

I OFP så kunde man göra detta med... buskar/skog etc bidrog till att fiende-ai fick svårare att se dig. och bidrog ännu mer i onlinespelandet, där nästan allt handla om att upptäcka fienden innan de upptäcker dig. så det enda nya här är väl att det blir mer växtlighet med lite mindre färglöshet.

Medlem
Skrivet av scodriem:

Det här spelet verkar sjukt bra, alltså. Det påminer mig om Project Reality, fast det här ser 100 gånger bättre ut. Grafiken, teamwork! ahh kan knappt vänta tills 2009

Besviken du kommer bli när du inser att gemene man inte kommer ihåg vad löjtnanten vrålade om på amfibiebataljonen.


signatur

P.L.U.R

Medlem

fan då... jag såg fram emot opf 2 tills jag såg att det skulle göras till konsolerna också...

Medlem

Detta ser otroligt bra ut! Utan tvekan ett givet köp.

Medlem

Det var då själva faan om dem fortfarande kommer köra med so okännsliga och fula skade modeller.

Operation Flashpoint 1 hade dem , Arma hade dem.
Typ en fjuttig helt orealistisk explosion sen vart bilen helt svart , så jävla fult.

Medlem

Codemasters är verkligen i full fart framåt. Det här och Jumpgate: Evolution. Stuff!


signatur

Dr Tom
[]#####||(
===================================

Medlem
Medlem
Skrivet av Forcie:

I övrigt, kan Codemasters överträffa tidigare åstadkommanden i soldsimgenren vad gäller skala, skalbarhet, flexibel moddbarhet, omutbar realism samt fungerande nätkod är de värda en applåd.
Och ja, jag inkluderar även moddar i min måttstock.
De har mycket mycket mer att bevisa än lite flashig grafik om det skall imponera på mig.

Kom med en video med som visar blandade förbands strid på åtminstone bataljonsnivå, som fungerar bra med en stor del av rollerna styrda av mänskliga spelare. Kan de inte det så torkar jag mig i rumpan med deras grafik. Då kommer Bohemias alster ändå att ligga före.

Word. OFP2 ser inte som mer än en flashig arkadshooter med uppskruvat antal soldater jämfört med andra spel.

Dessutom intressant att se att folk fortfarande inte kan hålla isär Codemasters (OFP2) och Bohemia Interactive Studios (OFP, OFP:Elite, ArmA och ArmA2).
BIS gjorde OFP och Codemasters var utgivare och ägare av själva titeln. När Codemasters och BIS slutade samarbeta satt Codemasters kvar med varunamnet "Operation: Flashpoint" i sin ägo, och BIS fick ändra namn på sin spelserie, vilket blev Armed Assault.

Armed Assault 2 är det riktiga Operation: Flashpoint 2, gjort av samma utvecklare och en vidareutveckling av orginalspelet.

Operation: Flashpoint 2 - Dragon Rising är ett helt nytt spel av Codemasters och har ingenting gemensamt med Operation: Flashpoint flrutom namnet. Det är upp till Codemasters om det blir mer gemensamt också. Hittils ser det inte ut som att de försöker hålla sig till orginalets anda, utan kör på ett mer mainstreamat, arkadigt concept.

Exempel: Codemasters skryter om hur realistiskt allting är i OFP2. Jo, visst. Snygg terräng och snygga modeller. Men i t.ex. i en video där de kutar runt med en M4 eller M16A4 med ACOG och tittar genom det ser det knappt ut som att de zoomar in bilden, och de ACOG-sikten som USMC har på sina karbiner har 4x förstoring. Good arcade-game job, Codemasters. Släng eran så kallade realism in i väggen.

Inaktiv

Ser ut att bli grymt bra och realistiskt! sånt gillar jag ;D

Medlem
Skrivet av Inkompetent:

massa löst whine etc...

bry sig om hur bolagen har splittat jobb, titlar och licenser?

Detta är OFP2, eftersom spelet heter det så är det just det spelet vi pratar om. ArmA är inte OFP2.

Spelet kommer bli grymt, och ja, det är en flashig arcade shooter (med fokus på realism), precis som ettan, precis som vi vill ha det.

Inaktiv

I andra trailern står det att det ska komma 2008!? Stämmer det eller är det 2009 som gäller?

Medlem

Okej, gissar att det är fler än jag som spenderat timmar på tuben och på codemasters forum.

Lite info att glädjas åt.
Notera dock att detta är information som jag läst/sett på internet så ta det inte som om det vore skrivet i sten.

#1
Max antal spelare per server : 256

#2
Dessa 256 spelare delas upp i två lag, dvs 128 spelare i varje lag.

#3
Beroende på serverinställningar så kan varje enskild spelar kontrollera upp till 7 andra soldater för att fylla upp spelarantalet. Det betyder 16 grupper per sida, sen så finns det så klart piloter och andra truppslag som skiljer sig åt. Kan t.ex ställa frågan vad det gäller stridsfordon, har man tre pers i vagnpersonal eller har man sollat bort VC / blandat VC med Skytt?

#4
Banan är som artikeln säger enormt stor, frågan jag ställer mig är hur kommer det hanteras; blir det som WWIIOnline då man får åka lorry i 35min för att sen dö på fläcken eller kan man spawna på andra spawnpoints än originalbasen.
Min gissning är att det blir liknande BF 2. Hoppas att t.ex strv,strf får starta längre bak så att det inte blir en massa skyttegrav-liknande krigsföring.

#5
Så mycket om kontrollerna har jag inte hört om, hoppas att de har något liknande system som Graw 2. Det tycker jag fungerar ganska smidigt med olika ställningar och att man kan tilta vapnet runt hörn osv.

#6
Utvecklarna skryter med att det man förstör blir förstört, vilket är enligt mig en bra grej. Däremot så är frågan om man kan få andra fördelar än skydd/skyl av hus och liknande som finns på banan. T.ex kan jag köra den där gamla traktorn vid ladan om jag vill?
Det hade varit ett plus för realismen samt ökat frihetskänslan.

#7
Kommunikationen i spelet? Denna punkt har jag inte hört något av men gissar även här att det blir något BF2-liknande stuk. Jag hade hellre sett kommunikationsstrukturen Grupp>Plutonchef>Commander. Istället för Gruppchef>Commander.

#8
Det sista ordet i #7 får mig till denna punkt, hur fungerar ordergivningen? Kan det vara så att man får ett mål av spelet eller att man har en fysisk commander som kan droppa in lite smått och gott än en gång alá BF2.

#9 Tar mig till en fråga som jag verkligen inte förstått hur dom lyckats lösa tekniskt sett. Om man spelar på en server som har 256 fysiska spelare så undrar jag hur en vanlig Svensson ska kunna ha möjligheten att sätta upp en egen server som klarar av loaden. Kanske finns det ett smart system så att man kan sammanlänka flera servrar?
Hade varit lite tråkigt om det inte går att få upp en hyffsad egen spelserver om man nu så vill.

#10
Rankingsystem; vi kan bara hoppas på att CM slänger in ett bra system där man får olika fördelar av att ha "levlat upp" och så klart inte som i CoD där ens stats sparas på den enskilda datorn. Trots den längre laddtiden med developer hostade rankingservrar.

#11
Fungerar spelet som ett tävlingsspel med klaner, matcher events osv? Jag tror att spelet har potential till att bli ett hardc0re elitspel om själva spelmotorn är lika skön som t.ex CS, CoD. Däremot är det ett mardröm att få ihop en klan på bara 16 spelare som kan lira aktivt (egen erfarenhet talar) ni som spelat WoW får gärna kontra på den punkten.

Slutligen:
Detta blev ett lite långt förstainlägg men så får det vara.

En idé hade varit kul att lira med lite folk från FZ som har mognad och lite army-experience så om du läser detta och det närmar sig release så tveka inte att Pma. Spelet kommer oavsett vad recensionerna vara ett klart köp för mig.

Over n' out!

Edit: Några syftningsfel och felstavningar.

Medlem

Kommer bli suveränt!


signatur

/ 8Bit Crew :)

Medlem

KAN INTE VÄNTA MKT LÄNGRE NU!!!!


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

123
Skriv svar