Onödigaste grafik-effekten?

Medlem
Onödigaste grafik-effekten?

Satt nyligen och lirade Ghost Recon: Advanced Warfighter och inståg snabbt att den absolut onödigaste effekten någonsin måste vara blooming eller vad det kallas. När man som bäst härjar runt och skjuter så får 3d motorn för sig att allt som är i närheten av eld eller varm ånga ska bli suddigt och jäkligt..Vad är meningen liksom? Jag har nog problem att se gubbarna som det är utan att hela skärmen ska se ut som en hägring i Sahara. Inte nog med det så droppas FPS från behagliga 30 till inte fullt lika mysiga 4 frames/s.

så min fråga till er, vilken grafik effekt tycker ni är mest onödig...Kanske lite svårt att komma på ngn till en början, men läs vilken press release till en nytt spel så har ni alla termer ni kan behöva:)

Mitt bidrag blir alltså blooming! Bort med skiten och lägg mer tid på att göra spelen bättre!

puss på er


signatur

Åh, Spenat knytena!
Såg ni himlen, snacka om blå!

Medlem

Effekten du pratar om har inget med bloom att göra, bloom är ett "billigare" alternativ till HDR. Om jag fattat det rätt gör bloom att det skapas en aura eller skimmer kring föremål som blir träffade av ljus, HDR skapar också denna effekt fast på ett mycket trovärdigare sätt.

Om du äger spelet Oblivion kan du välja om du vill använda bloom eller HDR och då kan du se skillnaderna väldigt tydligt. I GR:AW kan du inte välja, du är helt enkelt fast med HDR vilket medför att du inte kan använda FSAA, detta gör att spelet blir väldigt "pixligt". Jag ser fram emot dagen då jag kan köra både HDR och FSAA samtidigt, vilket de senaste ATI-korten tydligen ska klara av.

Dessutom tycker jag att den där värmeeffekten i GR:AW är ganska tjusig.


signatur

Bicycle races coming your way, so forget all your dutys oh yeah!

Bloom är farligt när det överanvänds, HDR är bättre men inte lika viktigt som en riktig ljusmotor i grunden. Men dessa två är ingenting, den onödigaste effekten är utan tvekan... motion blur!

Allvarligt, det finns skärmdumpar så drabbade av motion blur att jag inte ens ser vad som händer på dem (Cellfactor, jag tittar på DIG) och snyggt blir det inte heller. Sedan är det en fejkad effekt som dessutom blir kaka på kaka eftersom ögat inte precis hänger med bättre på en skärm än i verkligheten. Nej, usch och fy för... MOTION BLUR.

Medlem
Skrivet av Fifty:

Effekten du pratar om har inget med bloom att göra, bloom är ett "billigare" alternativ till HDR. Om jag fattat det rätt gör bloom att det skapas en aura eller skimmer kring föremål som blir träffade av ljus, HDR skapar också denna effekt fast på ett mycket trovärdigare sätt.

......

Dessutom tycker jag att den där värmeeffekten i GR:AW är ganska tjusig.

Tack för klargörandet, är inte så insatt märkte jag;)

Håller med dig om att effekterna är tjusiga men jag tycker personligen att de inte medför något som helst till spelet eller "spelvärdet" (skumt ord, men hitta inget bättre) utan saggar bara ner spelet...


signatur

Åh, Spenat knytena!
Såg ni himlen, snacka om blå!

Medlem

GLOW fy fan va jag hatar när allt lyser, äckligt!


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem
Skrivet av Masus:

Håller med dig om att effekterna är tjusiga men jag tycker personligen att de inte medför något som helst till spelet eller "spelvärdet" (skumt ord, men hitta inget bättre) utan saggar bara ner spelet...

Det ska väl medföra lite mer realism antar jag. Det är dessutom många effekter som inte medför något förutom känsla till spelen men känslan är väldigt viktig och därför är välgjorda effekter också viktiga.


signatur

Bicycle races coming your way, so forget all your dutys oh yeah!

Medlem

motion blur, grymt störande bara


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

Motion blur effekter är sämst, tycker jag med, i renderade mellensekvenser kan jag tycka att det kan vara bra, men att använda det in-game är fult och irriterande.


signatur

<3

Inaktiv

Det finns ju vissa tilfällen där motion blur är najs, som i need for speed när man maxar med nitron och bilen skjuter fram eller call of duty två när en granat briserar lite för nära och man åker på shellshock en stund. Rätt använt blir det helt okej.

Medlem

Både Glow samt Bloom är underbara effekter (se Oblivion och Killzone).

Håller med om att Motion blur är onödigt.

Även Pixelshading börjar bli lite smått drygt när det används på ett orealistiskt plan.

Medlem
Skrivet av treetrallen:

Både Glow samt Bloom är underbara effekter (se Oblivion och Killzone).

Håller helt med dig om att det är underbara effekter, och de är verkligen vackra att titta på. Frågan är om de verkligen behövs och gör spelet bättre...Många av effekterna känns det som att utvecklarna använder bara för att det ska bli snygga screenshots istället för att det tillför spelet något..


signatur

Åh, Spenat knytena!
Såg ni himlen, snacka om blå!

Medlem

I oblivion är HDR helt onödigt i min mening, det blir som sagt mycket pixligt.. tacka vet jag Bloom + 4 x AA, då är det återigen ögongodis för hela slanten


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

Onödigaste effekten var väl alla "lens flares" som var så populära på Voodoo1- och Voodoo2-tiden.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem
Skrivet av yonaz:

Onödigaste effekten var väl alla "lens flares" som var så populära på Voodoo1- och Voodoo2-tiden.

Prata inte skit om Voodoo, kommer fortfarande ihåg puls ökningen man fick första gången jag satte på GLquake..:)


signatur

Åh, Spenat knytena!
Såg ni himlen, snacka om blå!

Medlem

Finns väl ingen onödig effekt, så länge man använder dom rätt så blir det bra

Medlem
Skrivet av Famest:

Finns väl ingen onödig effekt, så länge man använder dom rätt så blir det bra

Finns inga dåliga spel ideer, bara mindre väl genomförda?:)


signatur

Åh, Spenat knytena!
Såg ni himlen, snacka om blå!

Medlem

Om inte effekterna hade någon betydelse skulle spelbolagen kunna använda Quake 1-motorn fortfarande. Utseendet gör spelet i större utsträckning än man kanske tänker på imo.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

Om inte effekterna hade någon betydelse skulle spelbolagen kunna använda Quake 1-motorn fortfarande. Utseendet gör spelet i större utsträckning än man kanske tänker på imo.

Det är iof jäkligt sant, men frågan är om vi skulle bry oss om vi inte hade några effekter. Eftersom vi inte skulle veta om att det fanns några skulle vi inte heller sakna dem;)

Tycker alla ska gå tillbaka till quake 1 motorn, den dög då och då duger den sannerligen nu också..Då slipper man köpa en ny dator vartannat år, man vet vad man får och allt flyter på hur bra som helst..Alla blir glada och nöjda!

eller?:(


signatur

Åh, Spenat knytena!
Såg ni himlen, snacka om blå!

Medlem

Jo, själv har jag lagt ner XBOXen till fördel för Mega Drive. Tycker att det är lagom bra grafik (och nostalgi) där

Min fråga är denna, när ett nytt spel ska komma ut på marknaden, vad är det första ni tittar på? Min gissning är screenshots, spelbolagen vet att snyggt säljer, därför tävlar de i snygga effekter. Ibland glömmer de tyvärr handlingen någonstans på vägen, men det är inte mycket att göra åt


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

skulle vara extremt gött om PC-spelindustrin skulle kunna genomföra någon slags standard varannat år eller liknande.
ett datorpaket som alla optimerade sina spel mot (främst) och eftersom otroligt många människor skulle köpa dumburken skulle priserna kunna vara relativt låga...

fördelen med konsoler, slippa lägga 7.000-20.000 kr på en dator för att bara nåt år senare vara tvungen att köpa nytt grafikkort för 3.000-5.000 för att vara med i matchen (kunna njuta av allt alltså)

Hwergelmer: skulle kunna se det som att screenshots och trailers har fått för mycket uppmärksamhet. senaste åren är ju inte densamma som för 5-10 år sen. förhoppningsvis börjar människor snart att läsa och bry sig mer om handlingen, spelideen osv. än effekter och grafik.

(tycker verkligen att spelindustrin borde lugna ner sig med den visuella delen snart)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av omega|werzion:

skulle vara extremt gött om PC-spelindustrin skulle kunna genomföra någon slags standard varannat år eller liknande.
ett datorpaket som alla optimerade sina spel mot (främst) och eftersom otroligt många människor skulle köpa dumburken skulle priserna kunna vara relativt låga...

Det låter som en riktigt bra ide..synd bara att det nog blir lite knepigt att genomföra..Marknaden svänger så fort och tekniken bara rusar fram så att sätta en standard blir nog lite knepigt...Dessutom tar det ju ca 4-5 år att göra ett spel nuförtiden så blir nog svårt att utveckla spelet efter en viss standard som ändå måste bytas 1 år innnan spelet släpps:/


signatur

Åh, Spenat knytena!
Såg ni himlen, snacka om blå!

Medlem

Jag tycker alla grafik effekter är ganska najsa...(fast...jag är Graffenörd ska ha högst på allt... :/ )


signatur

Kan Gordon Freeman tala?

Medlem

Så det var du tvungen att gräva fram en över ett år gammal tråd för att säga?

Medlem
Skrivet av Budolicious:

motion blur, grymt störande bara

Håller med. Motion blur lägger mina ögon på automatiskt.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Mjaa motion blur tycker jag är rätt nice om den använd LAGOM. Bloom också men inte överbloomat så att det känns som att vara snöblind.

Medlem

har lite svårt för en del effekter.. att betog ska lysa och blänka som om det vore en svettig rygg efter lite bögsex har jag svårt att förstå meningen med.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Bloom har jag väldigt svårt för. Mest för att alla spel som direkt använt det, har brukat det till bristningsgränsen. AA är överskattat, då det kostar mer än det smakar. Med tanke på de upplösningar man faktiskt använder idag så börjar AA vara mer och mer onödigt. Där det behövs mest tenderar det bara att bli smetigt dessutom. Bättre att slappa på med HDR istället, i det valet, säger jag.
Motion Blur is the shit, förresten.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem

Tycker de flesta effekterna tillför något för helheten, visst kan det vara mycket onödigt som drar ner på fpsen men det är just därför man får valmöjligheten att kunna stänga av det.
Dåligt använd bump/normal/parallax-mapping är dock en stor bov i många spel, det som dyker upp när jag försöker komma på något är väl NFS: Most Wanted (kanske carbon också, pallade inte spela det så mycket), mycket sällan man lägger märke till det överhuvudtaget såvida man inte står still och letar efter det, men likförbannat drar den ner ner fpsen enormt.

Inaktiv

Bloom är väl förresten när ljusa "textur-bitar" blir ännu vitare och börjar "skina"? Har ni sett i RCT3? Går ju typ inte att se något alls om man använder något vitt... helt sjukt.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Själv hatar jag suddfunktionen i paint...tar för lång tid!

nämen, jag har börjat störa mig på all fysik i spel. T ex source motorn, jo vi tackar och bugar och vrålar i månljuset för den, men enligt mig så är fysiken ganska orealistisk i t ex Half-Life 2 (*alla FZare - MUST KILL El-Dudeerino, MUST KILL*)rubusta jäkla trälådor flyger åt alla jäkla håll som om dom vore gjorde av spacefrigolit. Och jovisst du kan lyfta en fet 2 tons bil från marken och slunga iväg den några tiotal meter för att sedan se den studsa omkring kors o tvärs...jag har svårt att tänka mig att en bil hade reagerat på det viset. Som sagt, man kan slunga iväg en bil men inte t ex skjuta igenom en 2 cm tjock plåtvägg. Det jag vill säga är att det känns som om man sitter i en japansk bil...plastigt.


signatur

What seems to be the officer problem?

12
Skriv svar