Över 400 000 anställda guldfarmare, hävdar forskningsrapport

Medlem
Skrivet av DrAbraham:

Bättre artikel vore:
"WoW räddar 400 000 kineser från fattigdom"

145 dollar i månaden är inte fattigdom?

Har själv spelat WoW sen US beta, men även om jag raidat end game osv så är jag ändå casual tycker jag. Drar mig inte för att ta en spelpaus på 6mån om jag tycker det blir mer "måsten" än roliga bitar i spelandet.

Började nu efter semestern igen från en paus sen februari. Levlar en druid (min andra 70 blir det) som jag tänkte testa wotlk med.

Blizzard har ju gjort rätt mkt nu mot guldfarmare, genom att göra guld mer lättillgängligt helt enkelt. Så spelare inte känner att de "måste" köpa guld för att hinna med.

Testpilot

Det är inte kinesfarmarna det är fel på utan folks inställning att de köper guldet som säljs.

Då man lirar medger man ju att man ska följa reglerna men många anser ju att de "gäller ju inte mig för jag vill ju ha kul men orkar inte följa reglerna för att få det"
Därav anledningen till att dessa sweatshops existerar.

Vill man ha ett spel där man kan betala för att va tuffast så kan man väl gå till nåt som e byggt för det som tex Entropia.

Medlem
Skrivet av ReactoR:
Skrivet av DrAbraham:

Bättre artikel vore:
"WoW räddar 400 000 kineser från fattigdom"

145 dollar i månaden är inte fattigdom?

Snabbgoogling på medelinkomst i Kina: "Den årliga medelinkomsten för kineser är 1 700 dollar", dvs 141,66 dollar i månaden. Alltså tjänar guldfarmarna mer än genomsnittet i Kina.

Inaktiv
Skrivet av ReactoR:
Skrivet av DrAbraham:

Bättre artikel vore:
"WoW räddar 400 000 kineser från fattigdom"

145 dollar i månaden är inte fattigdom?

Du kanske vill att de ska jobba för en tiondel av det i jordbruket istället? Det är nämligen oftast det enda alternativet.

Medlem

folk som köper guld är SVIN. ni förstör spel. SKÄMS på er. fy faan.

hårda ord, men det är sant.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Skulle kunna fixas enkelt

Spärra bara ip adressen för alla kineser till europeiska samt amrikanska servrar i wow kina har egna wow servrar vet inte hur det funkar med andra mmos dock

Pansarknekt
Skrivet av Exim:

Skulle kunna fixas enkelt

Spärra bara ip adressen för alla kineser till europeiska samt amrikanska servrar i wow kina har egna wow servrar vet inte hur det funkar med andra mmos dock

Priset på guld lär bara gå upp då dock. Vi lär få dyrare goldfarmers från östeuropa eller liknande.
Själv gillar jag inte guldköparna, farmarna är väl bara där för folk köper egentligen.
Det känns lite som en sak som "alla gör" utom jag för jag fuskar aldrig. Ever.. inte ens om jag har "varvat" ett spel. Men min bäste polare köper in guld på löpande band. Å andra sidan tror jag inte han hade lirat om han inte hade kunnat köpa allt, alltid.


signatur

Ooooh the drama!

Inaktiv

Det jag stör mig på är inte att folk säljer guld i spel o tjänar riktiga pengar på det eller att folk kan "fuska" upp sin gubbar. Utan det är all jävla reklam man får från goldfarmers. Hade det inte varit för all spam hade jag inte brytt mig.

Medlem

Att man behövde springa runt och döda mobs i en timma varje dag för att få guld till dagens pots+repairs (pre TBC) var en fantastiskt kass balansering från blizzards sida.

En timma om dagen med fantastiskt tråkigt repetitivt monstergrindande.. eller jobba övertid en timma på ett väldigt mycket roligare dagjobb och köpa en hel veckas guld för de pengarna.. ganska självklart vad jag valde. Vad skulle du välja?

Numera kan man köra några heroics eller dagliga quests under veckan och tjäna in repairs plus lite bonusbadges, så det är betydligt bättre än tidigare.

Inaktiv

Fusk i alla dess former är = Låååååågt, lägre än glocalnet. Hade det varit för mej hade jag gärna sett alla skjutas och en sak till hur vore det om man kunde köpa rediga pengar för låtsas pengar?!

Medlem
Skrivet av Exim:

Skulle kunna fixas enkelt

Spärra bara ip adressen för alla kineser till europeiska samt amrikanska servrar i wow kina har egna wow servrar vet inte hur det funkar med andra mmos dock

Kommer inte att fungera. Då kör kineserna bara genom ett nät av proxyservrar så att de ser ut att komma från Nord/Syd/Centralamerika eller Europa/Afrika och så kommer man inte åt dem i alla fall.

Och personligen så tycker jag att de som *farmar* guld kan få finnas kvar. Nog för att de knycker quest mobs och gör det knepigt att grinda, men utan dem skulle det vara generellt sett mer arbete för att köpa saker pga av ökade priser, och det är lättare för "casual gamers" att komma åt en större del av spelet istället för att slösa bort all sin fritid på grinding. De kanske har familj och riktiga kompisar på sidan av jobb/skola att spendera tid med.

Vill folk spendera riktiga pengar på virtuella pengar är det väl upp till dem. De kan ändå inte komma åt gear och annat som är lika bra som det du får genom PvP eller raiding om de inte betalar någon för att grinda det åt dem.
Handlar mer om hur man värderar tid och pengar i mina ögon.

De som däremot är svårast att komma åt och som ställer till mest skada är de förbannade asen som hackar folks konton, säljer allt, och på det sättet får ihop guld som de sedan säljer för riktiga pengar. Skulle inte ha något mot om de råkade avlida på väldigt, väldigt plågsamma sätt.

Medlem
Skrivet av Heat:

Bara jag som tycker det låter helt sjukt att betala för låtsas pengar i ett spel som man har betalat för redan?! .. förstår inte .. sen att köpa ett WoW acc måste ju verkligen förstöra det roliga, för det roliga är ju att Lvla upp gubben själv.. eller har jag helt missförstått idéen med dessa lir

Poängen som ni missar är att tid == pengar. Har man levlat upp ett gäng characters till 70 så ser man inte direkt fram emot att göra om det med nästkommande characters. Säg att man har kompisar som spelar på en annan server, har man pengar så är alternativet till att levla en charater inte så farlig.

Sen tillbaka till det med tid. Jag var själv med i en PvE guild som raidade 5 dagar i veckan från 19.00 till 23.30. Så som många andra guilds så hade vi krav på att vara toppade till max, dvs alla möjliga consumables. Detta betyder att all ens fritid i WoW går till att göra daily quests för att ha råd att köpa de items man behöver inför varje raid alternativt att spendera tid på att samla in allt själv om man hade de kunskaperna. Då är det inte längre ett spel, då är det ett jobb.

Kontentan är Tillgång vs. Efterfrågan. Guld == tid sparad. Man köper kina-guld för att bespara in sin egen tid. Inte för att man är lat eller stormrik utan att man frigör tid till vad som är roligt i spelet. Epic flying mount? För en casual spelare så tar det säkert upp till ett halvår enbart om man gör daily quests. Vem skulle vilja lägga ner det jobbet?

Personligen tror jag att goldfarmers har räddat tusentals accounts kvar hos Blizzard. Kineserna kapitaliserar på Blizzards produkt men Blizzard behåller prenumeranterna, där de verkliga pengarna ligger. Det är nog därför vi inte har sett några fler "Today we banned X thousand accounts that has been participating in RMT activites" på ett bra tag nu.

Tyckte guldspammandet var duktigt jobbigt när jag lirade WoW förr. Men efter lite läsning i ämnet och installation av addons som SpamMeNot/SpamSentry andra redan nämnt nyanserade jag min åsikt något.
Kan inte klandra någon som försöker tjäna ihop en slant och väljer online-farming som något mindre slitsamt alternativ till sabba kroppen i risfälten/industrin/kolgruvan.
Det är svårt för Blizzard inte påverkas av något som genomsyras av världen i stort. Nämligen att tid är pengar, i alla sammanhang. En del har mer av det senare, andra av det förstnämnda, orättvist som det må vara.

Medlem

Det är precis som Evercast skrev och de som skriker om att det är fusk, lätt att grinda själv m.m. borde läsa igenom hans inlägg ett par gånger.

Det är en liten lyx där man betalar lite extra för att slippa något tråkigt och istället kunna ägna sig åt det som är roligare dvs tidsbrist/bekvämlighetsfaktorn. Inte så värst mycket annorlunda än de som betalar för städhjälp eller liknande (inte inkluderat de som har det pga handikapp eller liknande). För jag är rätt övertygad om att det finns nog ingen som tycker det är roligt att grinda timme ut och timme in (och då menar jag själva utförandet, inte resultatet/drivkraften).
Visst finns det nackdelar som t.ex. att det kan rubba ekonomin, men det finns nackdelar med allt möjligt och ärligt talat så har det faktiskt inte påverkat mig alls under den tiden som jag spelade WoW. Hade själv aldrig behovet att varken grinda timme ut och timme in för guld eller köpa guld fastän jag spelade på rätt hög nivå när det gäller endgame, men hade jag verkligen behövt mer guld så hade jag inte haft några problem med att köpa lite.

Är inte er tid värd mer så är det väl upp till er.

Jag kan ge många exempel på liknande bekvämlighetsåtgärder (och då räknar jag inte med de fall där det mer eller mindre är nödvändigt):
* Äta ute / beställa hem mat istället för att laga den själv (menar givetvis inte de tillfällen då man gör det för sällskapets skull/fira något/inte har tillgång till eget kök osv osv)
* Åka taxi om/när man kan köra själv
Kan nämna jäkligt många fler, men förhoppningsvis så förstår ni min poäng.
I stort sett alla de gånger man betalar för en service som man kan utföra själv. Jag kan tänka mig att en stor del av de som gnäller är helt enkelt relativt unga personer med väldigt mycket fritid, relativt lite pengar och som kanske inte har så värst bra koll på hur verkligheten ser ut utanför sitt lilla rum där hemma.

Ja, det är mot reglerna, men givetvis är ju alla som nämner detta som argument oskyldiga små änglar som aldrig bryter mot någon regel över huvud taget.
De har ju absolut aldrig gått mot röd gubbe, kört för fort, cyklat utan lyse osv osv som till på köpet är direkt olagligt och inte bara mot en liten regel i ett datorspel.

Medlem

Sjukt vart det bär iväg

Medlem

Evercast, Zeilon.

Jag kunde inte sagt det bättre själv, ni har fattat min poäng totalt.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Zeilon:

Det är precis som Evercast skrev och de som skriker om att det är fusk, lätt att grinda själv m.m. borde läsa igenom hans inlägg ett par gånger.

Det är en liten lyx där man betalar lite extra för att slippa något tråkigt och istället kunna ägna sig åt det som är roligare dvs tidsbrist/bekvämlighetsfaktorn. Inte så värst mycket annorlunda än de som betalar för städhjälp eller liknande (inte inkluderat de som har det pga handikapp eller liknande). För jag är rätt övertygad om att det finns nog ingen som tycker det är roligt att grinda timme ut och timme in (och då menar jag själva utförandet, inte resultatet/drivkraften).
Visst finns det nackdelar som t.ex. att det kan rubba ekonomin, men det finns nackdelar med allt möjligt och ärligt talat så har det faktiskt inte påverkat mig alls under den tiden som jag spelade WoW. Hade själv aldrig behovet att varken grinda timme ut och timme in för guld eller köpa guld fastän jag spelade på rätt hög nivå när det gäller endgame, men hade jag verkligen behövt mer guld så hade jag inte haft några problem med att köpa lite.

Är inte er tid värd mer så är det väl upp till er.

Jag kan ge många exempel på liknande bekvämlighetsåtgärder (och då räknar jag inte med de fall där det mer eller mindre är nödvändigt):
* Äta ute / beställa hem mat istället för att laga den själv (menar givetvis inte de tillfällen då man gör det för sällskapets skull/fira något/inte har tillgång till eget kök osv osv)
* Åka taxi om/när man kan köra själv
Kan nämna jäkligt många fler, men förhoppningsvis så förstår ni min poäng.
I stort sett alla de gånger man betalar för en service som man kan utföra själv. Jag kan tänka mig att en stor del av de som gnäller är helt enkelt relativt unga personer med väldigt mycket fritid, relativt lite pengar och som kanske inte har så värst bra koll på hur verkligheten ser ut utanför sitt lilla rum där hemma.

Ja, det är mot reglerna, men givetvis är ju alla som nämner detta som argument oskyldiga små änglar som aldrig bryter mot någon regel över huvud taget.
De har ju absolut aldrig gått mot röd gubbe, kört för fort, cyklat utan lyse osv osv som till på köpet är direkt olagligt och inte bara mot en liten regel i ett datorspel.

Dina jämförelser haltar rejält. Tar du taxi istället för att köra bil själv så påverkar det inte någon utomstående. Köper du guld som annars inte hade funnits tillgängligt så skapar du inflation i spelet, som påverkar alla andra negativt.

Mina timmar i spelet blir mindre värda för att du vill ha en gräddfil. Lägg till det att goldfarmers har ett extra incitament att maximera sina guldinkomster, dvs de använder friskt hacks och exploits. Botar står och cirklar dygnet runt och snor mobs på löpande band som jag behöver till min quest.

Du uppmuntrar även allt jävla guldspammande i chatten och tvingade mig att lägga en halvtimme på att leta upp tredjeparts filter-addon och installera det. Tack!

Få huvudet ur röven och inse att guldköp inte är er egna lilla ensak, det påverkar alla andra som spelar också.

Inaktiv

Tid är pengar. Det kan faktiskt löna sig ekonomiskt och göra spelet mer undehållande att köpa guld.
Helt enkelt för att farma guld inte är speciellt kul alla gånger och då är det inte så kul att lägga fritid på det. Bättre då att köpa guld om det är billigt och spara en massa fritid som man kan lägga på de roligare delarna av spelet.

Öppna en del på AH där man kan sälja och köpa gametime för ingame guld. Det vore riktigt intressant att se vad fritid är värt

Medlem
Skrivet av Frux:
Skrivet av Zeilon:

Text

Dina jämförelser haltar rejält. Tar du taxi istället för att köra bil själv så påverkar det inte någon utomstående. Köper du guld som annars inte hade funnits tillgängligt så skapar du inflation i spelet, som påverkar alla andra negativt.

Mina timmar i spelet blir mindre värda för att du vill ha en gräddfil. Lägg till det att goldfarmers har ett extra incitament att maximera sina guldinkomster, dvs de använder friskt hacks och exploits. Botar står och cirklar dygnet runt och snor mobs på löpande band som jag behöver till min quest.

Du uppmuntrar även allt jävla guldspammande i chatten och tvingade mig att lägga en halvtimme på att leta upp tredjeparts filter-addon och installera det. Tack!

Få huvudet ur röven och inse att guldköp inte är er egna lilla ensak, det påverkar alla andra som spelar också.

Hela ditt inlägg haltar rejält om du syftade på mig då jag aldrig köpt guld, men du läste väl knappt vad jag skrev. Jag skrev bara att jag själv inte hade några problem med det. Under den tiden jag spelade (launch till för 6 månader sen) så märkte jag aldrig av någon nämnvärd inflation och de gånger det var aningen höga priser på en del saker var det nära nog alltid någon spelare som använde AH som en aktiemarknad för att tjäna pengar. Till på köpet så såg jag kanske sammanlagt ett 10-tal botar som jag mest bara roade mig med ett tag. Jag hade iofs inte för vana att stå på samma ställe och stampa hjärndött i flera timmar, kan vara därför.

Jag sa också att det finns nackdelar med det mesta och du har rätt i att guldfarmandet påverkar alla, men jag menade också att jag anser att den påverkan är relativt liten då jag inte känt av den alls själv och det är också den uppfattningen jag fått från de flesta runt omkring mig. Lite gnäll precis i början, men sen brydde de sig inte det minsta. Min jämförelse hade egentligen inte det minsta att göra med påverkan utan helt enkelt bara visa på att många gärna betalar lite extra för att slippa slösa tid på det som är tråkigt, vilket faktiskt är rätt naturligt. Att gnälla på det beteendet är lika meningslöst som att försöka stoppa tidvattnet med händerna. Lika meningslöst som att försöka få folk på internet att bete sig på ett vettigt sätt så det tänker jag inte ens bry mig om. Oavsett tack för omtanken när det gäller mitt huvud, men det har lyckligtvis inte samma fascination för just den kroppsdelen som du verkar ha.

Om man ska se det så så blir dina timmar faktiskt mindre värda så fort folk spelar lite. Om nu guldfarmarna gjorde sån extrem skillnad i spelet så hade jag nog märkt av det mer. Jag kan hålla med om att spam var lite irriterande, men det var lätt åtgärdat och att gnälla om den där halvtimmen som förlorades var ett rätt barnsligt argument om du nu ändå lägger så jäkla mycket tid på att farma m.m.

Jag vet en kille som hade närmare miljonen pga att han använda just AH som en aktiemarknad och jag tror det beteendet skapar mer inflation än guldfarmarna, men jag hade inte problem med det heller.

Om det nu är ett så stort problem att de stör ditt farmande och du nu har så stort behov av guld så lägg några timmar på lite jobb istället. Då har du råd att köpa mer guld än du kan göra av med för jag har svårt att tro att du farmar för att du tycker det är skoj. Oavsett så finns det annars gott om sätt att skaffa guld utan att man behöver bli en zombie i timmar.

Det finns gott om folk som gärna hoppar på varje vagn de ser och gnäller tills de blir blåa i ansiktet bara för att de kan, men det finns bättre sätt att bli av med små frustrationer.

Medlem

Det är ett jäkla spel (ganska dåligt sådant dessutom), vad spelar det för roll om det fenomenet existerar? Vi talar ju om knappt 4% av spelarna här (i stora drag).

Inaktiv

Vissa har råd att betala extra för att själv ha det bättre än andra. Get used to it.

Medlem
Skrivet av Frux:

Dina jämförelser haltar rejält. Tar du taxi istället för att köra bil själv så påverkar det inte någon utomstående. Köper du guld som annars inte hade funnits tillgängligt så skapar du inflation i spelet, som påverkar alla andra negativt.

Mina timmar i spelet blir mindre värda för att du vill ha en gräddfil. Lägg till det att goldfarmers har ett extra incitament att maximera sina guldinkomster, dvs de använder friskt hacks och exploits. Botar står och cirklar dygnet runt och snor mobs på löpande band som jag behöver till min quest.

Du uppmuntrar även allt jävla guldspammande i chatten och tvingade mig att lägga en halvtimme på att leta upp tredjeparts filter-addon och installera det. Tack!

Få huvudet ur röven och inse att guldköp inte är er egna lilla ensak, det påverkar alla andra som spelar också.

Dina egna argument haltar lite med. Vi kan börja med "Köper du guld som annars inte hade funnits tillgängligt så skapar du inflation i spelet, som påverkar alla andra negativt. ". Detta är ett populärt argument emot gold farming. Att en större mängd valuta förs in i ekonomin vilket gör att värdet av valutan minskar. Men riktigt så fungerar det inte i spel. För det första så finns det ingen kontroll över huvud taget på hur inflationen kontrolleras. Döda en humanoid mob i WoW och vips, du har dig en slant. Spekulera på AH så kan du göra dig en redig slant vilket du kan få att växa större och större.

Sen så har vi Blizzards daily quests. Detta är den största införsel av ny valuta i spelet. Vi snackar om 25 st quests om dagen som snittar på runt 10 guld. Det är 250 guld om dagen. Det om något borde vara en varningsklocka till vem som helst som är orolig över inflationen i WoW. Man kan då tjäna mer än 1000 gold i veckan utan att behövs spela alla dagar. 1000 gold i veckan gör inte nån som köper guld av med. Personligen så har jag inte märkt nånting alarmerande med ekonomin i WoW och jag har trots allt spelat sen US beta. Har ni spelat Anarchy Online och var med om när Shadowlands expansion släpptes och vad som hände när Ingots blev introducerade i spelet, ni vet vad inflation betyder.

Slutligen, spamming, hacks, bots etc. Ingen tycker om att bli spammad, allra minst jag. Men personligen tyckte jag inte det var ett vidare större problem att installera ett addon som filtrerade bort det. När det kommer till bots så är det ju klart trist om man råkar på en klunga bots som farmar ens quest NPC's. Exempel, spawnpoint med Sköldpaddor i Shimmering flats. Men det är inget vidare svårt heller att tappa en NPC före en bots hinner köra igång sin attack. Något jag nöjde mig med pre-tbc genom att låta bots döda för mig så jag kan loota & skinna. Idag med TBC så finns de flesta bots på Azeroth. Kineserna lägger inte ner pengarna till att flytta en bot till Outlands. Och i och med att alla spelare flyttar till Outlands så får botsen vara i fred på Azeroth. Till sist om detta så kan vi komma överens om att så länge guldet kommer från bots som farmar så är det "friskt" guld som hanteras, alltså inte "dupade" guld som exploitas fram.

Hacks, virus och annat liknande är otrevligt. Men i grunden får man skylla sig själv helt enkelt. Man måste själv sörja får att sitt system är säkert idag. Varje gång jag läser på forumen om att folk har blivit hackade så tänker jag "Idioter, skyll er skälva". Väldigt cyniskt, jag håller med men vad tror folk? Det händer inte dom för att de bor i Svedala? Det är inte svårt att se efter sitt eget system och bara man tänker lite själv så klarar man sig.

Inaktiv

Man badar ju i pengar efter TBC tycker jag. I alla fall jämfört med pre TBC, jag klarade aldrig av att skaffa pengar ens för epic mount då.
I sommar började jag spela min gamla 60 war igen efter 2-3 års uppehåll (precis innan TBC). Jag skaffade snabbt pengar för epic mount och snabbt därefter för vanlig flyg mount, detta genom mining/herb. Jag spelade inte ens till 70 så jag hade inte dailys som ger bra pengar också.

Jag slutade spela på level 69 eftersom jag tröttnande. Jag har nog aldrig tyckt att WoW har varit speciellt kul, utan det har mest varit att man är "beroende" av spelet.

12
Skriv svar