Medlem
HDTV inköp?

Tänkte fixa en hdtv i dagarna här och skulle uppskatta lite råd:)
Är inte så jätte high på vad som är bra eller mindre bra.

Tänkte lägga ner runt 10 tusen, vill inte ha något som är mindre än 32".
Har hittat några som verkar schyssta, typ den här

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319657

men jag har som sagt inte så stor koll på specs och så.

Kan någon tipsa om något riktigt "fynd" skulle jag vara tacksam.

Annars lutar det åt den på komplett, den verkar väl rätt så vettig eller vad säger ni?:)

Medlem

nu har jag guldfiskminne men jag minns något om att det finns två sorters HDTV. eller ja...

HD-Ready och något annat, och nåt av detta är... det skulle vara någon form av "beta-version" tills ordentliga HD kom...
men men, jag minns dåligt, och en massa tjat om HDRI och IBL i skolan just nu så...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Nja HD-Ready innebär att tvn kan ta emot HDTV signaler men behöver nödvändigtvis inte visa det i HD kvalitet utan skalar ner bilden till de stödda upplösningen som tvn klarar...

Om man är riktigt seriös och beredd att lägga ut 20 000 så är panasonic pv60 en riktigt het tv nu... 20 000 för 42" och lite mindre för 37"

Inaktiv

Även fast två olika skärmar har exakt likadana speccs är det inte säkert att båda är lika bra bildmässigt när det gäller plasma och lcd. Och sånt där är det svårt att bilda sig någon uppfattning om utan att "uppleva" skärmen själv. Dessutom undrar jag verkligen om de där minuterna i butiken verkligen är tillräckligt för att bilda sig en bra uppfattning.
Jag har ingen koll på den tvn du har kollat på så jag kommer istället med två andra tips.

1, Surfa in på www.minhembio.com - Där har dom ett forum som är dedikerat till just detta vilket är seriöst proppfullt med information samt kunnigt folk.

2, Så vill jag tipsa om tvn jag köpte i december förra året, nämligen Hugoson 3221 32" LCD. Jag rankar det helt klart som ett av mina bättre köp genom tiderna. Klockren bild helt enkelt. Jag har inte testat att koppla datorn till den ännu men jag hoppas få hem kabel och grejjer i veckan.

Medlem

Jag rekommenderar Hyundai Q320/Q321. Använder själv en Q320 som datorskärm och är mycket nöjd. Skulle jag köpa en tv idag hade jag dock valt Q321:an istället, då den erbjuder samma bild till ett kanonpris ( <10 000:- ).


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

Wow, jättebra info tackar!

Har läst igenom vad ni skrev och kollat runt lite själv och som jag förstår det så är det en sak med HD-ready, alltså som jsson sa, den kan ta emot signaler men inte nödvändigtvis visa de i HD.

Hur vet man om de kan visa det i HD? Om det tex som på tvn jag linkade till på Komplett, står att den stöder upplösning på 1366 x 768, och stöder 720p, 1080i, 480i, betyder det att den kan visa saker i riktig HD kvalitet då?
Vad tycker ni förövrigt om den jag länkade till?

Duger den till att lira lite xbox360 på, och kan den enligt speccsen visa riktigt HD utan att skala ner, som jag läste mycket om på forumen ni länkade till?

Tack igen för svaren och all hjälp, mycket tacksam!
Tyckte även att den noaxark länkade till var riktigt snygg.

Den här http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010089250 antar jag det var du snackade om, den ser ju riktigt nice ut med.
Vilken ska man plocka?:)

Medlem

Den visar det i den upplösning som det står angivet... alltså i ditt expempel så gör den om bilderna till 1366x768. Alltså HD 720

Och idag klassas ju nästan allt över vanliga hederliga tvsändningen i HDTV format. Har du en tv med upplösning 1366x768 så är det alltså en HDTV men den kan bara visa 720 och 480 utan att transofmera om bilden.

En liten minilathund när det gäller HDTV:
Skillnaden mellan plasma och LCD är marginell och man msåte själv skaffa sig en uppfattning om vad som är bäst. Av egen uppfattning så tycker jag bättre om plasma (har haft en plasma och lcd stående bredvid varandra med samma källa)

Den direkta skillnaden är att plasma kan visa svärta så som det är tänkt medans LCD alltid har en bakgrundsbelysning (ny teknik är på väg där man lyser upp små områden istället för en stor ljuskälla) Men som det är idag så har en plasma-tv bättre kontraster.
En plasma har inte heller någon responstid vilket en LCD har. Så om man införskaffar en LCD så bör man tänka lite extra på detta.

Vill du ha en stor tv så är det plasma som gäller(42" och uppåt,
LCD är 42" och nedåt)

Man ska även ta med i beräkningarna hur många in och utgångar tvn har. En tv med få ingångar brukar i allmänhet bli utbytt snabbare än en med många.
För bästa kvalitet i bild vill man använda sig av komponent eller ännu bättre HDMI(digitalt).

Och så en sista grej att tänka på. Se till att den ingången du tänkt använda verkligen stödjer den HDTV upplösning som tvn anger sig klara. Jag har haft ett fall där tvn ska klara upplösning åp 1366x768 men när vi provade att köra DVI så klarade den inte mer än 480rader... det var alltså bara en särskild ingång som klarade den korrekta HDTV upplösningen.

Jag slår återigen ett slag för Panasonic pv60 eller om man kan vänta några veckor så kommer pv600. Det är en tv som har både många ingångar och en riktigt bra bildkvalitet!
Den har fått grymt bra kritik. Men kostar lite mer än 10 000 iofs.

Hoppas det här hjälpte något iaf.
Lycka till

Medlem

*applåder till Jsson*


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Medlem

Tack för infon jsson, mycket utförligt:)

Medlem

Har läst lite mer guider, och kollade länken dos postade.
Har bara ett par små frågor..:)
Den här är ganska puckad men here it goes;
Till xbox360 är det 3 sladdar på HD-kabeln, en grön en röd och en blå. Vad går de in i för ingång? *skämms*

Sedan undrar jag om det är någon skillnad mellan 29pins dvi och 24pins?
När det står HDMI kompatibel på vissa, och man kan använda en converter för att få HDMI är det okay eller ska man akta sig?

Sist men inte minst, det jsson sa om att man ska se till så ingången verkligen klarar den upplösningen.
Hur ser man det? Om det står tex att tvn stöder 720p, 1080i, 480i, betyder det bara att den kan ta emot dem men inte nödväntigtvis visa?

Kan man se vilken ingång som klarar vad i speccsen?

Huvudet snurrar av all info

Återigen tack så hemskt mycket för hjälpen jag uppskattar det verkligen!

Medlem

Inte för att jag har någon koll, men röd, grön och blå borde väl vara RGB. Om den ingången heter RGB eller något annat vågar jag inte säga...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Xbox360: Komponent eller RGB... är väl RGB på xbox har jag för mig

29pins DVI är både analog och digital signal i och den med 24 pins är enbart digital.

Du kan använda en converter från DVI till HDMI men du får inte med dig något ljud då(uppenbarligen) och det är helelr inte någon garanti att det kommer att funka.

Står det att den kan ta emot 720,1080 så kan den göra det också du kommer att få en bild. Tex den kan ta emot 1080 men gör om signalen och visar det i 720.
Och när det gäller vilken ingång som visar det så kan det tex vara så att en tv som klarar av att visa 1366x768 bara klarar av att visa det på komponentingången. Vilket gör att om du vill köra din dator på tvn, får du kanske en upplösning på tex 800x600 eller att tvn beter sig konstigt. Det var vad som hände i mitt fall iaf

För att ta reda på vilka ingångar som kan visa HDTV så brukar man få gå in på tillverkarens hemsida och läsa deras spesar. Det brukar inte stå angivet i butiken.

Medlem

Jättebussig tror jag har koll på det mesta nu:)

Så en tv som har 1366x768 upplösning klarar att visa i 720, vilket som jag förstår det är 1280*720, men om den tar emot 1080 som vad jag förstår är 1920*1080 så klarar den givetvis inte av det utan skalar ner till 720?

Medlem

Exakt!
Eller skalar bort/trycker ihop det som eventuellt finns på kanterna

Medlem

Tack då fattar jag äntligen:)

Medlem

I 10 000-kronorsklassen är LCD lugnt bättre än plasma. Högre upplösning (skarpare bild), vackrare färger (kan vara smaksak iofs) och grym datorkompatibilitet (iaf på Q320/Q321).

Svärtan på en LCD är inte alls så dålig som vissa säger. Ta en titt på denna bild som jag tog med min mobilkamera. Okej, en bild av en tv:s dito är inte den bästa måttstocken, men kontrasten stämmer överens med verkligheten. Tv:ns ram är becksvart och svartåtergivningen är inte långt ifrån - inte tillräckligt för att störa på något vis IMO, i alla fall.


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

Noaxark,

Bilden såg riktigt bra ut, svärtan var något jag vart lite orolig för.
Köpte en billig budget lcd-skärm för ett tag sen till jobbet, och den kan inte visa mörka saker alls.
Jag vet att lcd har problem med det, men jobbskärmen är helt patetisk, det blir bara ljusgrått:)

Klart imponerad av bilden, det ser riktigt sweet ut!

Inaktiv

[http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313313]
Den rekommenderar jag varmt

Annars finns de en lite billigare variant
[http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314467]


signatur

DNF is still not finished -- but it's almost done, says Scott Miller

Medlem
Skrivet av noaxark:

Jag rekommenderar Hyundai Q320/Q321. Använder själv en Q320 som datorskärm och är mycket nöjd. Skulle jag köpa en tv idag hade jag dock valt Q321:an istället, då den erbjuder samma bild till ett kanonpris ( <10 000:- ).

Jag köpte en lcd tv förra året som jag hade tänkt att ha som spel tv, dock var jag inte nöjd med resonstiden på den så jag sålde den efter ett tag, har kollat in tvn du rekommenderar och den verkar riktigt lovande, men det jag oroar mig för är om jag kommer bli nöjd med responstiden på den.
Responstiden är för mig viktigast när jag tittar på lcd tvn, 16ms var det på den tv jag hade innan och jag tyckte bilden blev för gröttig för att kunna njuta av spel på den. Kan ju vara så att just den tvn inte var så bra iom att vissa företag mäter svarstiden olika.
8ms (grey to grey) har jag faktiskt aldrig sätt själv så jag kan tyvärr inte jämnföra med min tidigare medelmåtiga tv på 16ms.
Det jag vill fråga är: Skulle du rekommendera en Hyundai q321 till en som är petigt när det gäller skärmens "gröttigthet" vid rörelser i tex fps spel?


signatur

<3

Flakmonkey

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010086603

Den köpte jag samtidigt som Xbox 360 i vintras och jag är hur nöjd som helst... nu har ju inte så mycket att jämföra med men stör mig in på någonting faktiskt.

Medlem

Tack för råden igen, beställde tv för ett par dagar sedan, det fick bli den här
http://www.samsung.com/se/products/tv/lcdtv/le32r51b.asp
tror det var den som zoid rekommenderade

Medlem

Meddela gärna vad du tyckte om den sen

Medlem
Skrivet av urken:

Skulle du rekommendera en Hyundai q321 till en som är petigt när det gäller skärmens "gröttigthet" vid rörelser i tex fps spel?

Använder själv skärmen till spel, och jag har inte upplevt ett uns grötighet eller eftersläpningar. Tvärtom så är den mycket kvickare än både de LCD-datorskärmar jag har hemma och de i skolan.


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

det låter wunderbar noaxark, kanske tar och köper en sådan då :).


signatur

<3

Medlem

Tänk på att ÄKTA HD som kommer gälla om ett tag när det gäller HD-DVD är 1080p. Så om man vill kunna se sånt utan att den skalar så ska man satsa på en LCD med denna upplösning. Men då kostar TV´n mer än 10000 och det kan vara lite dumt att köpa en sån idag när det inte finns så mycket material med 1080p.
Men det är värt att tänka på.
Vad jag förstår så är det 720p som Sverige kommer sända i när HD börjar på riktigt men 1080p när det gäller HD-DVD. (Blu-Ray också förmodligen).

Här finns en "riktig" HD-TV:
http://www.jvc.com/product.jsp?modelId=MODL027618&pathId=80&p...

Och en till, från Pioneer:
http://www.hdbeat.com/2006/04/04/pioneers-newest-1080p-plasma...


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv

Jag köpte en Philips pf9966/10 för ett par månader sen och den är alldeles underbar. Självklart stöder den 720p / 1080i och sen så har den ambilight vilket gör upplevelsen ännu bättre under filmtittande eller spelande. Responstiden är på 6 MS så det är knappast problem när man spelar Xbox 360 heller.


signatur

FZ - Sveriges bästa spelsida

Medlem

Tvn som nosnos postade verkade nice:)

Är lack, dom har fackat upp leveransen och tror jag skall vänta tre veckor på att få min samsung. Knappast.

Jag har beställt en annan tv, det fick bli en Hundai Q320 istället då jag läst mycket bra recenssioner om den och folk här rekommenderade den med. Borde få den om några dagar:)

Inaktiv

Hoppas du blir nöjd


signatur

FZ - Sveriges bästa spelsida

12
Skriv svar