Band of brothers

Medlem
Band of brothers

vet ej fan om det är rätt forum för detta. men hur som helst.

Ni kommer säkert ihåg BoB serien som gick på TV för ett tag sedan. Köpt just boxen. (har inte sett alla avsnitt) o kollade igenom den 7-11. Fy fan va lång (ursäkta spåket). Men otroligt bra måste jag säga.

Det jag störde mig på var i det fall då Mj. Winters kom till konsentrationslägret. Det rörde honom inte tydligen i ryggraden medan dom andra erfarana soladerna spyde som svin.. Mentalt. Helt oberörd, tydligen inte att det låg en rad döda judar i en av vagnarna.

OCH en till grej jag undrar över... Vad har NIX. med den där gamla damen o göra? ÄR det hans mor? Ni måste upplysa mig. Fattar jag noll eller?

Tack i förhand (och jag är otroligt intreserad av 1WW och 2WW om ni vill snacka. skulle vara kul.)

Kul o dela meningar.

/Lasse
:\

Medlem

sugen med på serien
är intreserad själv med allt om WW1, WW2, Nazi tyskland, Sovjet, Japan
hur många avsnitt är det av serien?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Tio avsnitt ede, Köpte boxen te fullpris
Visst är serien bra, men 700 (ungefär) spänn är lite för mycket. Känner mig tvungen att tipsa om Från jorden till månen, minst lika bra som BoB.

Medlem

Finns en annan serie oxå. som gick på 80-talet. har för mig den heter nått med "vindaras krig". minns inte riktigt. Men otroligt bra var den iaf. Var med Robert Mitchum.

Men hur som helst. min fråga kvarstår.

Kul med anra på forumet föresten som är intresserade av de gamla krigen. Modsen kanskme skulle öppna en historia höra på forumet där man kan snacka skit om just det. DEt är ju endå många spel som just bygger på historia.

Medlem
Skrivet av IceMan:

sugen med på serien
är intreserad själv med allt om WW1, WW2, Nazi tyskland, Sovjet, Japan
hur många avsnitt är det av serien?

Är du intresserad utav själva kriget kanske inte en dramatisering utan en enskild bok är det bästa att köpa. Leta upp World at War på DVD istället. Bästa köpet jag har gjort i mitt liv...

Medlem

mm kollade lite på World at War förut här på webhallen, ett klart mega måste köp ska bara vänta på $$$


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Tittade sönder BoB när jag fick tag på boxen för några år sedan. Sjukt bra serie helt enkelt.

Inaktiv

BoB är bara bäst. ^.^ Har ju gått på fyran ett antal gånger.

Medlem
Skrivet av RoGGe:

Tittade sönder BoB när jag fick tag på boxen för några år sedan. Sjukt bra serie helt enkelt.

Samma här, kollade på serien om och om igen tills man kunde varenda händelse i filmen utantill, klart den bästa filmen om andra världskriget.


signatur

"Totalt. Jävla. IG!"

Medlem

Jag håller med the Wookie.

Om du är intresserad av gamla krig, såsom andra världskriget, så skulle jag vilja rekommendera böcker.

Läser själv just nu Röd koloss på larvfötter, av Lennart Samuelsson. Där sticker han ett enormt hål på myten om Sovjet som den stora röda besten, såväl militärt som ekonomiskt.

Jag älskar Band of brothers, självklart, men lite överdrivet blir det ibland när de tyska soldaterna stupar som bowlingkäglor.

Böcker är att föredra.

Om du vill diskutera historia med kunniga personer skulle jag vilja rekommendera följande sida:

www.Skalman.nu

Medlem

Såg serien ett tag på tv då jag var mindre, men den var så sent så jag orkade inte vara uppe så länge


signatur

#Komsi - Vi gillar Mulle

Medlem
Skrivet av Lemuren:

Såg serien ett tag på tv då jag var mindre, men den var så sent så jag orkade inte vara uppe så länge

ah är inte Band of brothers rätt nytt?


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Jo, från 2001 är den iallafall, så "bara" ett par år gammal


signatur

Fear the #komsi Brigade!

Medlem
Skrivet av Rizzt:

Det jag störde mig på var i det fall då Mj. Winters kom till konsentrationslägret. Det rörde honom inte tydligen i ryggraden medan dom andra erfarana soladerna spyde som svin.. Mentalt. Helt oberörd, tydligen inte att det låg en rad döda judar i en av vagnarna.

Han kanske bara inte visar vad han känner, kan inte påstå att Winters har den mest, hur skall man säga, uttrycksfulla kroppsspråket. Har sett han le ett par gånger men det är väl allt?

Skrivet av Rizzt:

OCH en till grej jag undrar över... Vad har NIX. med den där gamla damen o göra? ÄR det hans mor? Ni måste upplysa mig. Fattar jag noll eller?

Om det är damen jag tror det är (i Koncentrationslägret) så gjorde Nix inbrott hos henne i sökande efter sprit, om jag minns rätt. (Nix fru ville skiljas och hans Whisky tog slut i det efterföljande sorgebearbetningen)
Väl inne hittade han (förutom sprit han inte ville dricka) ett fotografi på en tysk officer, som han slängde på golvet, då kom damen som är officerens fru.
Mötet hade inget större betydelse förrän senare då Nix såg damen i lägret där hon försökte "städa upp" den tragedi som hennes make hade stöttat som tysk officer.
Nix kanske fick en insikt att hans smärta över skilsmässan måhända bleknar över vad hon måste känna över att se resultatet av vad hennes land, regering och framför allt hennes make, som hon älskande och var stolt över, har åstakommigt.
Har svårt att tänka mig hur mycket som rasade för henne den dagen.

Men jag kan ju ha totalt fel


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Inaktiv
Skrivet av Rizzt:

Finns en annan serie oxå. som gick på 80-talet. har för mig den heter nått med "vindaras krig". minns inte riktigt. Men otroligt bra var den iaf. Var med Robert Mitchum.
.

Jag tror att den hette krigets vindar.

Personligen tycker jag att BoB är en av de bästa serierna som jag någonsin har sett. Dessutom tror jag att den är hyggligt verklighetstrogen. (efter vad jag har läst mig till på internet, och då måste du ju vara sant). Kolla BoBs ratingen på imdb.com, tror inte att något annat alster kommer att komma i närheten av den ratingen, med så många röster.

Till er som inte har sett serien kan jag bara säga grattis, ni har mycket nöje framför er.


signatur

Snus är snus och mus är mus

Medlem

btw ni som har äldre släktningar som var med under ww2 snacka med dem så mycket det går, en dag så finns det ingen som levde under ww2
snackar en del med morfar och mormor, båda svenskar, men mormor hjälpte till med bla finsk-barnen, och morfar har berättat hur swe upplevde WW2, han har hört Hitler tala i radio, känns lite lustigt.
brukar fråga han om div dokumentärer, om det var så som de framställer det.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Håller med ice det gäller o ta in så mycket kunskap som man kan innan den äldre generation helt försvinner som varit med eller sett av hur krig påverkar ett lands ekonomi och välfärd.

Vet att min mormor var i det lokal röda korset , min morfar låg i svenska flottan.

Tyvärr så har jag inte lyckats jaga rätt på släktingar i holland eftersom min gammel morfar flydde/flyttade därifrån under slutet på första världskriget vad jag vet iaf.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Själv så hade man en morfar som vaktade norska gränsen 41. Han har berättat hur han bytte svensk choklad mot tyska cigaretter.

Det var det närmsta han kom krigets verklighet, tack och lov.

Medlem

kommer en "oppfølger" til BoB og vet dere
http://imdb.com/title/tt0374463/

men jao BoB er ownage imho


signatur

Your honour is your life. Let none dispute it.

Medlem

aha nice


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av daC!:

kommer en "oppfølger" til BoB og vet dere
http://imdb.com/title/tt0374463/

men jao BoB er ownage imho

det tråkiga är ju att det har stått så det senaste året ? utan att dom har uppdaterat så jag tror inte det kommer iår tyvärr ..


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Medlem

BoB är en absolut favorit, jag köpte boxen för bara strax över 300:- för ett par veckor sedan.

För att svara på dina frågor så är jag nog inne på samma linje som ironhide, så jag får säga "whatever he said"

Han som spelat winters gör det så bra att jag inte kan se andra filmer med honom i... han ÄR winters helt enkel och ingen annan...

En favoritsysselsättning när jag såg serien första gången var att gissa vem som var vem av de riktiga veteranerna...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

vad sjutton hände med min post här inne då? databaskrångel trodde jag vi skulle få slippa.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem
Skrivet av SeniiL:

vad sjutton hände med min post här inne då? databaskrångel trodde jag vi skulle få slippa.

aha det har hänt dig, jag var 100% på att jag skrev ett inlägg i en annan tråd som försvan, då drömmde jag inte då


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Har en hel del hisoria i min släkt. iaf på min morfars sida.

En aning ironisk historia.. eller ja.. Hur som helst.

Min morfars far med familj kommer från Prussen från början. Och min morfars far jobbade som fält kirurg/doktor vid för tyska armén. Minns inte hans grad men han var med i attacken mot polen bla. Men blev senare stationerad i nån stad vid kusten. Och började jobba inom flottan. Troligen Danzig då jag aldrig hört nått namn. minns inte vad han sa och vilket år det var men enlikt min morfar så deserterade min morfars far och några andra tyska soldater med båt från "Polen" till Danmark. Och sedan till Helsingborg. Där träffar han min morfars mor och fick sedan min kära morfar. 1944 började han jobba på en handelsbåt och untanför Holland blir dom torpederad av en tysk ubåt då tyskarna snappat up nån källa att det var flerar tyska desertörer som jobbade ombord. ingen av dom 233 personerna ombord återvände. Och min morfar har aldrig fräffat sin far. då han födes samma datum som min morfars mor fick medelandet om "olyckan". Det var meningen dom skulle flytta tillbaks till tyskland efter kriget. Min morfars far var tydligen en riktig patriot men var i annat en anti-nazist vad jag hört.

Dock har min morfar kvar hans fars medaljer och uniform. Dock har min morfar stopat undan dom för hans skäms över sin fars historia och bakgrund. Han fick bla "General Assault Badge", "Knight's Cross" och "High Seas Fleet War Badge" och "Wound Badge"

Allt finns kvar. skulle vilja lägga händerna på dom och spara om jag nu får i framtiden.

1
Skriv svar