Connections-> (filosofi)

Inaktiv
Connections-> (filosofi)

Tjena, tänkte filosifera lite här, grejjen är det att jag började tänka på det när min mor pratade med mig när hon hämtade upp mig på kallax flygplats drygt 7 månader sedan.. Hon berättade om hur hon träffade en gammal kompis utav en slump när hon var i Norge eller liknande (lyssnade inte så värst noggrant) men jag vet att det var utanför sveriges gränser.. iallafall.. Jag började tänka på alla gånger folk sagt att dom träffat någon dom känner utomlands och någonstans i Sverige (utan någon information om att den andra personen är där). Jag har upplevt detta 2 ggr, ena gången när jag fortfarande bodde uppe i det kalla norr så åkte vi på en bilresa under sommaren till dalarna någonstans mitt ute i nowhere.. En dag bestämde vi oss för att spela lite minigolf så vi åkte till den enda minigolf banan i trakten och när vi kom dit så såg jag en gammal barndoms "kompis" vi hadde aldrig varit vänner precis så jag hälsade knappas på han.. Det var ena gången sen den andra gången var 1-2 månader efter att jag flyttade till Stockholm. När jag gick på stan en gång med en polare så sa han något och fick mig att kolla bakåt och när jag gjorde det så såg jag sammtidigt hur en tjej längre bort kollade bakåt sammtidigt och hon var en kompis till en som jag kännde uppe i Luleå.. Iallafall.. visst det kanske låter lite "gay" men har ni aldrig själva träffat någon som ni känner eller känt på en plats ni aldrig trodde att ni skulle få träffa den personen? Jag har gjort några ritningar på världskartan (obs den stämmer inte helt korrekt men vem orkar bry sig vi säger att den liknar världskartan ganska mkt) och jag tänkte redovisa min filosofi genom att visa lite bilder och dra några kommentarer till dom..

1. Världen

Ok, här ser vi en massa fyrkanter och en o annan cirkel.. ni kanske undrar varför? Ok, jag förklarar bara för att jag är så snäll..
Här ser vi RÖD, GUL, BLÅ & GRÖN fyrkanter och en BRUN cirkel.. Vi säger att alla dom olika färgerna representerar intressen, hobbys, etc. Vi kan ju också konstatera att alla personer har en "speciell" hobby eller tanke.. Jag t.ex. spenderar hellre en lördags kväll med en film, chips och några polare och kanske spelare lite konsoll.. nördigt? visst. Men mina polare spenderar hellre den kvällen på krogen.. samt alla andra dagar i veckan.. Alkisar? kanske.
Anyways, vi går till den andra bilden.

2. Kärleken?

Som jag sa tidigare vi kallar det intressen etc. här ser vi en GRÖN och en till GRÖN fyrkan.. dom vill helst vara med varandra pga utav deras "intresse" för bilar? rita? whatever? Nu kanske ni tänker också "han är cp..man kan ju inte placera 6 miljarder människor bland 5 olika grupper" nä jag vet det också men jag försöker visa genom en liten skala.. iallafall vi kan ju gå vidare till nästa.

3. kanske, kanske inte!

Ok, här är det en GRÖN och en GUL fyrkan.. dom vill ju helst hitta någon i samma färg dvs gul eller grön.. Men vi återkommer till hur dom träffas ifall dom träffas.. Vi kan iallafall säga att dom kanske inte kommer så bra överrens med varandra efter ett tag och det kanske leder till en skillsmässa eller värre (död)..

4. Nej.

Här har vi ett värsting exempel.. GRÖN och RÖD skulle aldrig gilla varandra.. det är en sån person som du själv hatar.. men via RÖDS "likes and dont's" så träffas ni ändå via en kompis eller på något annat sätt..

5. BRUN likes em all.

Ifall BRUN och BRUN hittar varandra så är det ett förhållande som håller ända in till döden säger vi.. men inte nog med det så älskar BRUN alla andra färger.. Dom är en utav personerna i ett förhållande som ni är i eller som ni skådar och då säger ni högt eller så tänker ni "Hur fan blev dom tillsammans? mysko..."

6. Resan

Nu ska jag visa hur dom träffas och hur dom tänker.. Eftersom RÖD helst vill träffa RÖD så tänker båda två helt omedvetet samma tanke eller en tanke som leder in på samma tanke.. vi säger att RÖD alltid velat åka till norra delen utav ryssland.. och en annan RÖD från ett annat ställe eller samma som första RÖD fått jobb där borta och han/hon går med på att åka dit.. hajjar ni? Nu kanske ena RÖD har med sig en kompis BLÅ och han tvekar lite men går med på att åka med.. RÖD och RÖD är nästan = sant men tänk om båda RÖD är tjejer och BLÅ är en kille.. Då kanske RÖD och RÖD blir bästa vänner medans den ensamma RÖD blir kär i BLÅ pga utav deras "Sub intressen"..

7. "Sub intressen"

Vi säger att RÖD vill eller inte vill åka till BLÅ på kartan.. RÖD kanske bli tvingad (flytt) eller så kanske RÖD vinner en resa etc.. Och där träffar RÖD såklart BLÅ och dom kanske är "Ok!" med varandra eller så kan dom vara "Aldrig!" hajjar ni?

8. Valet

Självklart som alla andra gånger så vill RÖD åka till RÖD på kartan.. men vi kan säga att RÖD står på flygplatsen och väntar på Stand-by biljetter och helt så vill RÖD åka till Grönland men RÖD åker till USA också om det inte gå till Grönland.. nu kommer vi in på hur pengar påverkar det här systemet..

9. Pengar

RÖD fick inte åka till Grönland så RÖD får åka till USA istället.. men men vi vet aldrig om RÖD hadde haft det bättre i Grönland än i USA men RÖD är nöjd förtillfället.. Pengarna kommer in på det sättet att alla dom s.k grupperna är beroende utav pengar (såklart) men alla kan inte åka till deras drömställe.. vissa gillar kallt vissa gillar varmt.. Vissa vill vara på en strand och vissa vill gå bland bergen.. därför är vi så utspridda.. självklart så finns det ju en GRÖN, BLÅ, GUL & GRÖN fyrkan och en RÖD cirkel där ni bor.. eran granne? skolkamrat?.. aja Det skulle krävas mkt tid till att förklara alla möjliga orsaker till varför det är som det är.. Ni kanske tycker att jag är knäpp i skallen eller så förstår ni vad jag menar men kalla mig inte smart eller något sånt för vi alla tänker utanför "lådan" nångång i livet och pga det så vill jag säga att ni är smarta.. vem har inte kommit på en bättre lösning till en grejj eller något nytt? Min slutpunkt är det att vi vill alltid sträva efter ett mål i livet.. Där kanske ni träffar eran bästa kompis eller eran kärlek.. Men pengar är fortfarande den allsmäktiga faktorn.. Jag får avsluta med att jag hoppas att ni får som ni vill här i livet jag försöker inte framstå för att vinna Nobel priset och visst det jag har sagt idag kanske är helt onödigt men det är ingen som vet.. Jag ville bara ventilera en "filosofisk" tanke som jag hadde på hjärtat


signatur

Rail or Die

Medlem

Oj, det blev lite snurrigt där en stund. Intressant tanke, men jag vet inte om jag håller med dig om att människor söker sig till sina likar. Ofta vad gäller kompisar, men flick/pojkvänner är ju väldigt ofta varandras motsatser. Men visst kan ett speciellt intresse binda människor samman.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Ja asså I min teori så kan personerna vara helt olika i vissa sätt kanske ytliga.. men sen har vi alla våra egna hemligheter som vi helst inte delar med oss utav.. så ens motsats kan man ju ha något gemensamt med.. som jag skrev vi alla önskar något och bara för att vi önskar något så betyder det inte att vi själva vill vara si och så.. man kanske ser den "önskan" hos en tjej/kille som man kommer närmre.. eller nått åt de hållet 8)

Edit: Du är inte ensam om att bli snurrig.. tom jag blir det utav vad jag själv skriver..


signatur

Rail or Die

Medlem

Jo, det ligger säkert något i det. Det var bara min spontana reaktion

Edit: Haha


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Som Lappis säger, när folk snackar om att två personer i ett förhållande skulle vara varandras motsatser känns det som att det allt som oftast bara handlar om ytligheter. Åtminstone när vi talar om långvariga, stabila, hälsosamma förhållanden. Förälskelse är en annan grej, det kan snarast liknas vid en drog (det ÄR det faktiskt - fenyletylamin, kroppens eget amfetamin) och då kan personerna var hur olika som helst. Men ruset går förr eller senare över - kanske efter en månad, kanske efter ett år - och då går det antingen åt helvete eller utvecklas till något djupare när alla olikheter man tidigare varit förblindad för upptäcks..

Sen finns det många dåliga förhållanden som varar länge (t.ex. där den ene eller båda två är beroende av varandra), men i _bra_, mogna förhållanden tror jag att det är ganska ovanligt med någon större olikhet under ytan.

1
Skriv svar