En liten undersökning...

Medlem
En liten undersökning...

Hejsan!

Jag tänkte bara göra en liten undersökning här. Meningen är att ni ska titta på dessa bilder jag kommer lägga in och gissa vilket land det är. Sen när ni får veta vilket land det är, så ska ni säga om ni blev förvånad eller inte genom att rösta!

Jag tackar för er tid! Här är bilderna:

Q: Vilket land är det?
A: Iran

Rösta nu om du blev förvånad eller inte.

M v h
//
PriMo

Medlem

Hade en tanke på att det skulle kunna vara Turkiet först...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Jag trodde det var ryssland


signatur

A warrior do not complain abou physical pain...

Medlem

Ok, tack för era intressanta svar. Skulle nog lägga in alternativet "Annat (kommentera)", men aja. :/

Medlem

mm ser inte ut som det iran man har i huvet =D
nice med snö där


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Jag trodde det var kina..


signatur

Rail or Die

Medlem

Kände igen att det var Iran på ,vad blir det, femte bilden. Sett den innan någonstans, någongång, den gången blev jag förvånad däremot


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

URK
Medlem

jag blev mera förvånad när jag hör de andras svar eller är det media som har hjärntvättat oss så hårt bara för att sälja några lös nr mera?


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Inaktiv

Nej, jag blev inte förvånad, dock så trodde jag att det kunde vara något land i Sydamerika, inte vilket dock.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv

Det var som fan.

Inaktiv

Fyfan säger jag bara om USA går in där. Katastrof.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

men amercionarna tror ju att alla där bor i hyddor


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Så det är därför det blir en katastrof?


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Jag tror de vet bättre än att gå in där. Det är en sak att gå in i ett land med stora inre stridigheter, årtionden av embargon och ett påtvingat, relativt sett, sekulärt styre (Irak). Iran är stort, starkt och har stöd från den shiamuslimska överheten i regionen. Dessutom har de ett mer homogent folk. Irak har ju alltid dragits med problem mellan shia och sunni, som lök på laxen har de även många kurder. Detta är iaf min uppfattning av situationen...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av URK:

jag blev mera förvånad när jag hör de andras svar eller är det media som har hjärntvättat oss så hårt bara för att sälja några lös nr mera?

Det är ungefär vad undersökningen går ut på. För att se om median har lyckats få folk att tro Iran bara ser tex ut så här:

Snart kommer nog median få Iran att se ut som Irak, med "terrorister" som springer runt med AK:n när egentligen den större massan folk är neutrala:

I verkligheten så skulle detta land lika gärna vara Sverige:
http://www3.worldisround.com/photos/6/38/407.jpg
http://www3.worldisround.com/photos/9/252/637.jpg

Detta är landet som USA tänker bomba här näst, och varför? För att Iran tänker sälja olja i euro istället för dollar. Men det är ju självklart inte det man får veta i mainstream nyheterna. Då handlar allt om bomber och granater, och självklart är det bäst att atombomba det landet som sägs skapa "a-bomber". Medans den så kallade atombomben är egentligen övergången till euro som är en atombomb för USA's ekonomi och banker då dollarn förlorar värde.

?If Iran wants also to seriously threaten the dollar's position as a dominant foreign reserve currency, a war becomes almost certain. The Iranian oil bourse may never be mentioned by U.S. policymakers as a official reason the United States decides to go to war with Iran, but it may end up being the straw that broke the camel's back.?
// Jerome Corsi

Så tänk på det när bomberna faller, det skulle lika gärna kunna vara din hemstad som blir attackerad och våldtagen på naturresurser.

Det hände i år 2003 och kommer hända igen.

Intresserad i mer information? http://www.infowars.com/articles/economy/iranian_oil_bourse_o...

Medlem

Oj, nu börjar vi gå låångt ifrån FZ:s värld, men jag hänger med på en tur

Jag tror att det sitter långt inne för USA att starta ett fullskaligt krig mot Iran. De kan mycket väl göra som de gjorde mot Irak under 90-talet och bomba civila mål lite sporadiskt för att hålla moralen nere och försöka tvinga de styrande att böja sig. Men regelrätt krig, njäe?

F.ö. tror/hoppas jag att de flesta vet att det finns skidorter och kustområden i Iran!?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

hadde ingen aning om att det fanns sånt där
men å andra sidan hatar jag turism och resor

Hearts Of iron 2 @värld herra välde lär en kartor bra, men som sagt inte turistmål

*tycker inte om att resa utanför sin komun.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

PriMo: Du länkar till Alex Jones sida... kan man ju lika gärna länka till Vita Huset som ett motargument.

Citat:

Political viewpoint

Jones believes many governments and some major corporations are in collaboration to create a New World Order. The New World Order, according to Jones, is a group of powerful figures that wish to abolish civil liberties and enslave all humankind for their benefit.

Tror nog han är lite vilse...

http://en.wikipedia.org/wiki/Alex_Jones_(radio)


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv

kan inte säga att jag blev förvånad, men det var enbart för att topicen var "blev du förvånad" då tänker jag automatiskt att det är nåt land som man inte skulle gissat på från början.. nåt i den stilen :>

Medlem

Mitt inlägg var inte ett motargument mot någon. Och att säga att Alex Jones är vilse är bara kaputt, han baserar det mesta på riktig fakta, vittnen som har jobbat på insidan och på släppta officiella FBI/CIA dokument som vem som helst i USA kan fåtag på bara dem frågar efter den.

Inaktiv

Intressant frågeställning. Hade du frågat en amerikan hade han antagligen trott det var en amerikansk delstat. Såg faktiskt ett program en gång där de bad folk på gatan peka ut Nord Korea på en karta och en tillfrågad pekade då på Australien.


signatur

Just Another Noob
Jocke

Medlem

Visste inte att det snöade så mycket i iran annars var jag väl inte direkt förvånad.

Ang usa, blir så jävla trött på de där jävla kapitalisterna!
Usa=jävla terrorister.


signatur

<3

Medlem

Blev fövånad över hur fint det var på bild 5... riktigt vackert. Synd att man inte alltid kan se det från utifrån det perspektivet.
Däremot var jag inte förvånad över att det var Iran även om jag inte visste det. Varför bilda sig en uppfattning om något man inte känner till.

Medlem
Skrivet av PriMo:

Det är ungefär vad undersökningen går ut på. För att se om median har lyckats få folk att tro Iran bara ser tex ut så här:

Är väl snarare dina egna fördommar, själv har jag inte sett nånstans i media att Iran skulle framställas som du hävdar.

Sen kan man naturligtvis lura vem som helst med bilder.

Som den här t.ex.

Bilden är från

Stockholm


signatur
Inaktiv

Inte för att vara petig, men tror folk verkligen att ett så stort land som Iran bara ser ut som de andra två bilderna? Iran är ett stort land med många invånare som sträcker sig från väldigt sekulariserade till religiösa galningar. Det är också ett land med stora skillnader mellan landsbyggd och stad. Ungefär som att säga att alla Svenskar har folkdräkt och bor i hus med röda knutar och målar dalahästar.

Det enda som kan bli farligt vore om de värsta fundamentalisterna får för mycket makt. Detta gäller givetvis i alla länder. Iran var dessutom på många sätt ett riktigt bra och framstående land tills mullorna tog över för en bunt år sedan. Efter detta så har vissa saker försämrats. Detta ledde ju till att många Iranier flydde från Iran till exempelvis Sverige.

Detta är en orsak till att vi har så många högutbildade Iranier i Sverige, eftersom det var det var många högutbildade som flydde landet.


signatur

Snus är snus och mus är mus

Medlem

Ja jag blev förvånad!


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem
Skrivet av urken:

Ang usa, blir så jävla trött på de där jävla kapitalisterna!
Usa=jävla terrorister.

lika dåligt som att tro att Iran endast består av terrorister viftandes med AK-47:or är det ju att anse USA som en stor klump terrorister...
och varför blandar du in kapitalism i det hela?

saknar en stor motivering i ditt inlägg. vad är det du inte gillar med USA och/eller kapitalism?

(jag chansar på att det är USA's regering och/eller militär du stör dig på)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Ja, menar ju inte usa's befolkning utan deras styre, som jag ser på det så gör de allt för deras egen vinning, de går ju över lik för att få de så att situationen passar dem själva utan att respektera de andra som de trampar på.
Mitt tidigare inlägg var mest en spontan reaktion över att höra grejer om att usa tänker dra över iran också, då känner jag för att skriva av mig lite och då kan de väl bli väldigt fluffigt och kortfattat.


signatur

<3

Inaktiv

förvånad, vars e all sand...


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

1
Skriv svar