Blå=genomskinligt?

Jee
Medlem
Blå=genomskinligt?

Finns det något fint program som gör så att allt blått i filmen blir genomskinligt. Ska helst fungera för både bilder och filmer.

Hjääääälp!

Edit: Detta kanske inte var rätt forum. Men kom inte på något annat.


signatur

Eller inte?

Medlem

Vadå blått säger jag?
En blå kavaj på Berghagen tar man inte bort hur som helst


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Jee
Medlem

Erhm. Alltså... Om du tar en bild på dej själv och har en blå bakgrund så ska man kunna ta bort den så att man kan lägga ngt i bakgrunden... Om du förstår.


signatur

Eller inte?

Medlem

Du söker efter ett program som använder bluescreen-teknik. Det görs lättast manuellt i photoshop eller dylikt för bilder, och det finns säkert nått liknande för video (är inte så insatt i just det).


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Jee
Medlem

Låter liiiite jobbigt att göra det förhand med en film. Men det är från datorn så det är ju blått i EN nyans. Borde finnas ett program för det. Ifall jag gör en sån bild så är det ju bara att trycka ngnstans på det blåa i photoshop så försvinner det.


signatur

Eller inte?

Inaktiv

adobe aftereffects borde fixa sånt där. snordyrt tyvärr...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Jee
Medlem

Får hoppas att dem har ngn 30 dagars trailer eller något.


signatur

Eller inte?

Inaktiv

Jag tyckte 30 dagars trailer lät skitbra, perfekt om man ska flytta eller liknande

Jee
Medlem

Tog gaaanska lång tid innan jag kom på vad jag hade skrivit fel.


signatur

Eller inte?

Medlem

Är inte grönt att föredra över blått? Läste det i nån tidning att grönt hade bäst kontrast mot hudfärgen.

Iofs så var väl inte källan så tillförlitlig...

Medlem
Skrivet av Crenshaw:

Är inte grönt att föredra över blått? Läste det i nån tidning att grönt hade bäst kontrast mot hudfärgen.

Iofs så var väl inte källan så tillförlitlig...

Jo, jag har också läst/hört det någonstans, att där man tidigare använde blå bakgrund för att göra specialeffekter så använder man nu för tiden istället grön dito. Jag är långt ifrån insatt i ämnet, men som sagt

Medlem

Jo, det har jag sett i någon starwars-dokumentär (hehe). Har aldrig hört någon förklaring till varför det ena skulle vara bättre än det andra men det verkar iaf som att blått är gårdagens färg.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Jee
Medlem

Jag kan ju ändra det till grönt om det är bättre. Men jag vill ha ett gratis program!


signatur

Eller inte?

Medlem

Ordet gratis verkar inte finnas inom windows-världen...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Vegas, Adobe After effects och Premiere klarar av det
Vet inte riktigt den stor skillnaden mellan Grönt/Blått men jag brukar keya explosioner som finns gratis på [www.detonationfilms.com], där används oftast blå bakgrund, men även gröna, jag tycker själv blåa är lättare att keya.

Medlem

Det gör ingen skillnad rent tekniskt om man använder grönt eller blått. man använder grönt när det finns nått blått som inte ska klippas bort, och blått när det finns nått grönt.
Jag vet inte om det finns nån standardfärg...


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Nuförtiden om man tittar på dokumentärer så ser man ju mest gröna bakgrunder, var längesen jag såg blåa bakgrunder, men man kan ju använda båda

Medlem
Skrivet av Famest:

Nuförtiden om man tittar på dokumentärer så ser man ju mest gröna bakgrunder, var längesen jag såg blåa bakgrunder, men man kan ju använda båda

Förmodligen har de satt grönt som standardfärg bara.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Om man bara skall ändra en bild så fungerar Photoshop hur enkelt som helst. PSP borde också fungera, har dock aldrig provat det själv.

Jee
Medlem
Skrivet av priZma:

Vegas, Adobe After effects och Premiere klarar av det...

Jag har en trial version av Video Vegas som jag startade igår. Vet du HUR man gör det där? Får väll leta upp en guide och hopppas att det funkar i trial.


signatur

Eller inte?

Inaktiv

jadå, du lägger in din film, gå till Video FX och sedan "Chroma Keyer" välj sedan Blue Screen, Green Screen osv..
Vet dock inte om det fungerar i trail (borde göra det) men du får pröva dig fram

Medlem

Anledningen till Greenscreen används, som jag förstår det, helt enkelt bara när något objekt har en blå färg som man vill ska synas. Skulle man använda bluescreen skulle det ju då bidra till att objektet försvinner.


signatur

I'm a snake, follow me!

Jee
Medlem
Skrivet av priZma:

jadå, du lägger in din film, gå till Video FX och sedan "Chroma Keyer" välj sedan Blue Screen, Green Screen osv..
Vet dock inte om det fungerar i trail (borde göra det) men du får pröva dig fram

Tackar tackar.
Funkar perfekt... Ska bara komma på vad det var jag skulle göra.


signatur

Eller inte?

Medlem

Tänkte bara lägga till en hemsida för sånt här utifall du stöter på mer problem, eller bara vill lära dig mer om att göra film. Finns det mesta inom filmredigering och dylikt.

www.videohelp.com


signatur

Videomupp

1
Skriv svar