Massiv antipiratkampanj i Storbritannien

Inaktiv
Skrivet av Philip:

Det är inte ens ett bra spel hon fälldes för.

Skämt-o-sido, undrar om detta kommer bli verklighet i Sverige? Akta er alla pirater där ute. Först FRA, och nu ett direktiv...

Tycker hela världen ska akta sig eftersom det håller på att pratas om vilka program som man får ha uppkopplat till nätet, censur alltså. Detta händer inom EU. Läste detta på sweclockers för ett par månader sedan men kan inte hitta det just nu för jag orkar inte. Detta förslag som lades fram innefattade också att internetleverlantörerna skulle tvingas stänga ner folk från internet ifall de fildelade. Dock är det censuren jag är mest sur över.

(Läs: detta är vad jag har för mig att det var men jag är ganska säker.)


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Skrivet av Mr. Bravo:
Skrivet av pileofnuts:

Ja det är ju bara att kolla på Pirate Bays top 100. Call of Duty 4, Civilization 4, Rainbow Six Vegas 2, Grid, Sims 2, San Andreas, Flight Simulator, NFS Carbon, Crysis, Assassins Creed, Devil May Cry 4, Mass Effect. Vilka jävla skitspel!

Som någon annan nämnde så säger ju piratebays stats inte något alls om hur många det är som i slutändan köper spelet och inte. I princip alla spel jag äger har jag laddat ner från början, och det är jag knappast ensam om. Man vill känna på den färdiga produkten innan köp, eller få prova det innan det släpps officiellt.

Varför köpa överhuvudtaget?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Så jävla rätt!!

Hoppas detta införs i Sverige också, kanske vi kan rädda PCn trots allt.

Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Yes, skillnaden är bara att idag för att få upp intresset hos allmänheten och visa sin produkt så ger dom ut demo's och använder gamers forum(som tex FZ) och mässor och press osv. Tror ingen av dom räknar realistiskt med att TBP Torrentsen ger dom något mervärde what so ever, enbart förlust då TPB delar ut hela spelet.

Om de inte gör det, varför inte? Har du några argument mot de jag lade fram eller säger du bara "nej" utan belägg?

Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Nej.. det är som att säga att tjuvar mognar och skärper sig när dom blir vuxna.. så låt dom stjäla på medans dom är unga o dumma?

Och varför i hela fridens namn är detta en omöjlighet för dig? Ser du allt i svart och vitt, eller snarare svart och rött? Vad du antar när du påstår det där är att alla piratar för att de är för snåla för att köpa saker, vilket absolut är en del i det hela men inte hela. En del piratar garanterat för att de inte har eller ansers sig ha råd med att lägga ut mer pengar på spel än de gör - detta kan bland annat vara för att de lever på en månadspeng på 500-1000kr i månaden eller har liten disponibel inkomst överhuvudtaget. Om de då får mer att spendera, varför skulle de inte kunna göra detta på spel?

Är du allsvetande?

Som svar på detta väntar jag mig antingen "har de inte råd får de hålla sig undan" eller "varför skulle de börja betala när de kan fortsätta få gratis", av vilka det första går in på moralen och inte hör till detta och det andra återigen är ett icke-argument. Så överraska mig med något vettigt svar tack.

Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

.."utebliven prognostiserad försäljning" pga. >

Jag är uppenbarligen ingen bokförare så vad vet jag om sånt där. Men att skriva in något sånt är rent spekulerande - vilket är det jag påstått och argumenterat kring genom hela den här tråden :beatup: Återigen: hur vet de hur mycket de egentligen förlorat?

Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Jag menar att det är upp till utgivaran & utvecklarna att definera detta då dom drabbas direkt!!, inte en massa förskönande eller upp moppsiga teorirer som görs enbart med bas att fildelandet inte är ett brott och försöker hela tiden hitta argument( se kryphål) för att hålla en idiot debatt levande och på så sätt också på någon högstadie nivå rättfärdiga leachandet..

Men nu är du ju någon annanstans och rotar istället för i mitt inlägg. Jag sade att jag tycker att begreppet förlust blir svårbegripligt eftersom det är svårt att mäta den verkliga förlusten, vilket inte har ett jota att göra med hur företagen ser på det. Jag antar att du inte på allvar anser att en nedladdning = ett tappat köp, varför jag istället tycker du ska ta diskussionen om ifall piratkopieringen kan föra något "gott" med sig på lite större allvar än att bara slå dig på bröstet med rättfärdighet.

Nu anklagade du mig förresten återigen för att försöka rättfärdiga leechande. Klargjorde jag inte tydligt nog i mitt tidigare inlägg att jag inte tycker det är rätt?

Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Om det är bra.. så jämför med WOW?

Olika genrer, olika målgrupper, olika systemkrav... exakt vad är att jämföra? Ta något realistiskt, som en annan shooter om något.

Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Tycker den är j-vligt svart på vitt, bolag utvecklar produkter som kostar en massa pengar som många köper helt lagligt och andra tankar hem olagligt utan några somhelst konsekvenser för individerna. Konsikvenserna för bolagen och plattformarna ser vi ju hela tiden..

Irrelevant för den här diskussionen som inte har med moraliteten bakom det att göra. Läser du ens vad jag skriver?

Medlem
Skrivet av zauii89:

Så jävla rätt!!

Hoppas detta införs i Sverige också, kanske vi kan rädda PCn trots allt.

LOL, detta kan som högst få en temporär skrämseleffekt tills folk lär sig att vara anonyma när dom fildelar.

Medlem

DICE skrev ;

"Vi vill inte hamna i samma situation som musik- och filmbranschen. Här på Dice finns inga planer på att delta i jakten på fildelare. I stället arbetar vi med att utveckla nya affärsmodeller som bekämpar nedladdningen genom att skapa mervärde."

Jävligt bra sagt! Rätt tänkt!


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Hockey Stick:

Ja det är en bra artikel. Pirater bör dock läsa "If you're a pirate, you don't get a vote on what gets made -- or you shouldn't if the company in question is trying to make a profit. " extra noga. Som jag sa innan - online revenue 2007 var 2ggr så stor som retail-försäljning. PCn är numera alltså en MMO-plattform förrutom ett par indieutvecklare här och där. Grattis.

Medlem

Thomas Bodström försökte och det blev kaos direkt..

Läste på flera av Moderaternas affischer vid valet där det stod ungefär så här:
"Med nya fildelnings lagar skulle sverige få över 100,000 nya brottslingar. Behövs det verkligen?"

Tvivlar grovt på att Beatrice Ask skulle göra samma misstag. Men vem vet, Moderaterna har ju vänt upp och ner på Sverige.

Medlem
Skrivet av pileofnuts:
Skrivet av andman:

QFT! Det är ett intressant synsätt, inte minst med upphovsrättslagstiftningen i åtanke; dagens upphovsrättslag - i praktiken specialbeställd av ett fåtal stora intressen de senaste 30-40 åren - är riktigt, riktigt bisarr. I USA var skyddstiden 14 år + möjlighet till ytterligare 14 efter förnyelse ända fram till 1909; sedan 28 + 28 efter 1909; sedan, 1976, blev det 75 år _eller_ 50 år efter upphovsmakarens död... och numera är det 95/120 år, eller 70 efter döden.

WTF? Där kan vi snacka om att verkligen ha frångått ursprungssyftet. Det är alltså möjligt att med fog hävda att det är moraliskt riktigt att ladda ner tidiga Elvis-plattor; kanske även Pink Floyds klassiker, beroende på tolkning.

Jag håller helt med! Det är samma sak med svenska rösträtten. Det var aldrig meningen från början att arbetare, kvinnofolk och förståndshandikappade skulle ha rätt att rösta. Men sedan kommer aktivister och förvrider lagen och skapar något som inte går ihop med dess ursprungssyfte. Det är därför jag varje valdag låser in frugan och vår invalide son i källaren, vilket vi nog alla kan hålla med om är moraliskt riktigt.

Haha. Klart att det inte går att generalisera - många lagar hade inte bra ursprungssyften. Men vissa har det - exempelvis upphovsrättslagen, eller allemansrätten, eller...

Medlem
Skrivet av peak_performance:
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Nej.. det är som att säga att tjuvar mognar och skärper sig när dom blir vuxna.. så låt dom stjäla på medans dom är unga o dumma?

Och varför i hela fridens namn är detta en omöjlighet för dig? Ser du allt i svart och vitt, eller snarare svart och rött? Vad du antar när du påstår det där är att alla piratar för att de är för snåla för att köpa saker, vilket absolut är en del i det hela men inte hela. En del piratar garanterat för att de inte har eller ansers sig ha råd med att lägga ut mer pengar på spel än de gör - detta kan bland annat vara för att de lever på en månadspeng på 500-1000kr i månaden eller har liten disponibel inkomst överhuvudtaget. Om de då får mer att spendera, varför skulle de inte kunna göra detta på spel?

Är du allsvetande?

Som svar på detta väntar jag mig antingen "har de inte råd får de hålla sig undan" eller "varför skulle de börja betala när de kan fortsätta få gratis", av vilka det första går in på moralen och inte hör till detta och det andra återigen är ett icke-argument. Så överraska mig med något vettigt svar tack.

Hear, hear!
När jag t.ex. gick på studielån så fanns inte en spänn över till spel, men man hade ganska mycket tid att slå ihjäl så jag laddade ner rätt friskt.

Nu har jag sämre med tid men betydligt mer pengar. Sedan många år tillbaks köper jag alltså alla mina spel och jag tror jag pumpar in klart mer pengar i industrin än snitt-gamern. Jag köper till och med på mig gamla spel jag för länge, länge sedan kört igenom (då i piratkopierat format) bara för nostalgitrippen.

Om jag inte haft tillgång till så mycket kopierade spel som snoris, och då grundlagt ett nästan maniskt intresset, så tvivlar jag på att jag hade köpt så mycket spel idag som jag gör.

Piratkopiering är på gott och ont, men det är lite löjligt att försöka framställa det som att det inte finns några positiva sidor.

Medlem

Idiotiskt det här. Att bötfälla ungdomar löser inte piratproblemet. Snarare tvärtom.

Inaktiv
Skrivet av Fargo:

Idiotiskt det här. Att bötfälla ungdomar löser inte piratproblemet. Snarare tvärtom.

Yep, dels så tappar man respekt för industrin och utvecklarna/utgivarna och dels så kommer man säkerligen nu börja utveckla sätt för medelsvensson att kunna dölja sin IP eller på annat sätt göra det omöjligt att spåra fildelare.

Inaktiv

Säger bara en sak. PENGAR = MAKT.

Medlem
Skrivet av GREY_task:

Säger bara en sak. PENGAR = MAKT.

GRATIS SPEL = FRIHETEN TILL FOLKET!

Pansarknekt

Blir dom för jobbiga kommer folk bara koppla bort dom tillslut och en ny hiearki och nytt samhälle uppstår. Vive la remoulade!
Skämt åtsido, tror det är dags för förändring nu. En abonnering på spel låter väl häftigt ;D


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Skrivet av Saxit:
Skrivet av GREY_task:

Säger bara en sak. PENGAR = MAKT.

GRATIS SPEL = FRIHETEN TILL FOLKET!

Bra då kan ju du jobba gratis.
Orka betala dig lön lixom.. fri arbetskraft

KoP
Medlem

Tja, dom som får hem sådana brev har sig själv att skylla.. go for it!

Skrivet av Saxit:
Skrivet av GREY_task:

Säger bara en sak. PENGAR = MAKT.

GRATIS SPEL = FRIHETEN TILL FOLKET!

GRATIS SPEL = INGA FLER SPEL I FRAMTIDEN

Medlem

Intressant. Som jag har fattat det som går det inte att spåra vad pirater laddat hem med sina "torrents" eller vad det heter. Men ack så fel man hade.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem
Skrivet av Saxit:
Skrivet av GREY_task:

Säger bara en sak. PENGAR = MAKT.

GRATIS SPEL = FRIHETEN TILL FOLKET!

Ok. Men handen på hjärtat. Om du hade suttit två år och utvecklat ett spel. Skulle du ge bort det gratis till alla som vill ha?


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem
Skrivet av Deathwisher:

Intressant. Som jag har fattat det som går det inte att spåra vad pirater laddat hem med sina "torrents" eller vad det heter. Men ack så fel man hade.

Allt går att spåra på internet.

Det handlar bara om hur duktigt du är och vilka verktyg och resurser du har till ditt förfogande.

Att säga att något är 100% säkert på internet vore som att säga att en Bank aldrig kan bli rånad.

Inaktiv

Det var ju nog moget att bötfälla mamman på 190k. Får väl ta och försöka bojkotta Atari, Topware Interactive, Reality Pump, Techland och Codemasters i fortsättningen.

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Saxit:
Skrivet av GREY_task:

Säger bara en sak. PENGAR = MAKT.

GRATIS SPEL = FRIHETEN TILL FOLKET!

Bra då kan ju du jobba gratis.
Orka betala dig lön lixom.. fri arbetskraft

Det var tänkt att vara ett ironiskt svar på GREY_tasks inlägg...

Inaktiv

Mitt rum är proppfullt av spel och jag har blivit lurad så många gånger av idiot recensenter så ska nog skicka dom ett brev "pay back or i sue."

Inaktiv

Piratdebatt är opium för folket.

Medlem
Skrivet av Skurmedel:

Piratdebatt är opium för folket.

MM man blir hög på skiten

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Varför köpa överhuvudtaget?

För att man vill ha ett eget orginal i en fin förpackning, fullt stöd för patchar och online-spelande, och kanske lite extraprylar om man köper en CE. Och det är väl ändå en självklarhet att man ska stödja utvecklarna för det man gillar? Alla jag känner gör samma sak. Det enda undantaget är när det gäller konsoller. Har man "chippat" så är det i princip bara hänsynslös piratkopiering som gäller, av någon anledning.

Inaktiv
Skrivet av raslon:
Skrivet av ForrestFox:

Hur bevisar de att personen visste att materialet var förbjudet som personen tankade ner?

Tjo! Vet inte hur det förhåller sig i Storbrittanien men enligt lag (1960:729) 2 kap. 12 § är det olagligt att ladda ner programvara över huvudtaget. Enligt 2 kap. 19 § får man ej heller sprida datorprogram i maskinläsbar form. För att få ladda hem datorprogram krävs alltså att man har upphovsmannens explicita tillstånd. Dock är jag inte helt hundra på var man hittar det t.ex. här i FZ:s filarkiv.

raslon aegr upp med mer substans och relevans än "swe.-SiOUX-.swe" & "peak_performance" någonsin kommer uppnå i sin eviga citationsdialog. Ta varandras MSN och gå in på djupet i era olika värdegrunder! :heart:

andman, spännande information! Men Jag hänger inte riktigt med i din utläggning om upphovsrättslagstiftningen i USA. Tycker du inte att de ursprungliga 14 åren var lite väl tamt? Förklara gärna. :heart:

Skrivet av KoP:

Tja, dom som får hem sådana brev har sig själv att skylla.. go for it!

Skrivet av Saxit:
Skrivet av GREY_task:

Säger bara en sak. PENGAR = MAKT.

GRATIS SPEL = FRIHETEN TILL FOLKET!

GRATIS SPEL = INGA FLER SPEL I FRAMTIDEN

Stämmer ju inte alls, du har ju bara blivit bortskämd med dina grafiskt snygga spel men vem behöver det?


signatur
Medlem

internet_kille: Jag tycker att 14 år är ganska lagom. Det måste finnas en balans mellan å ena sidan vad som är bra för upphovsmakaren, å andra sidan vad som är bra för samhället. De flesta kan nog hålla med om att all kultur bygger på tidigare kultur, och ju större "allmänning" (samling kultur som är fri att använda och bygga vidare på) desto större kreativ/kulturell stimulans.

Disney byggde upp sitt imperie på att låna friskt från gamla folksagor, och är ironiskt nog bland de som kämpar med näbbar och klor för en förlängning av skyddstiden så fort Musse Pigg & co är nära att bli fria för övriga samhället att bygga vidare på. Tack vare dessa gamla drakar är det ytterst få verk producerade efter 1923 som blivit fria.

Du är fri att göra ett spel baserat på Alice i Underlandet eller Grimm-brödernas sagor eller sätta upp en pjäs baserad på något av Strindberg utan att fråga om lov, eftersom dessa verk inte längre är skyddade av någon upphovsrätt. Men nåde dig om du gör ett spel baserat på Bilbo eller använder en femtio år gammal Elvis-låt utan att punga ut $$$...

Denna helt absurda skyddstid får också till följd att den övervägande majoriteten publicerade verk - filmer, böcker, musik, etc - glöms bort eller fysiskt vittrar sönder, eftersom ingen vill eller har råd att digitalisera sådant som de riskerar att bli stämda av avlägsna okända rättighetsinnehavare om de skulle distribuera verken...

Absurt lång, ja. Mark Twains klassiker Huckleberry Finns äventyr gavs ut i USA 1885 och bör således ha tillfallit the public domain, dvs blivit helt fri, 28 år senare - 1913. Fri att göra film av, göra pjäs av, använda texten i musik, trycka ut till skolor, osv utan att betala en cent. Tolkiens Bilbo publicerades 1937 och blir fri 70 år efter Tolkiens död, dvs 2043 - mer än hundra år.

Den senaste förlängningen av skyddstiden i USA genomfördes 1998. Den innebär att det är först år 2019 som verk publicerade efter 1923 successivt kommer att bli fria. Såvida skyddstiden inte förlängs igen, vilket är fullt möjligt.. absurt är bara förnamnet.

Nu blev det en liten uppsats, men för de som är intresserade av ämnet rekommenderar jag professor Lawrence Lessigs bok Free Culture; finns på en del bibliotek, och som gratis pdf på http://www.free-culture.cc/freecontent/

Skriv svar