Uppgradering - gammalt chassi?

Medlem
Uppgradering - gammalt chassi?

Undrar lite hur det skulle fungera att använda mitt gamla chassi om jag skulle uppgradera datorn med följande:

Gigabyte GA-P35C-DS3R iP35 4DDR2-DIMM + 2DDR3-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX

Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 4-4-4-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink

Leadtek WinFast GeForce 8800GTS 320MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express

Corsair HX Series Modular Power Supply 520W

Har följande chassi (Chieftec):

http://www.ramstam.se/crispin/datorn/litencase.jpg

fast grått Skulle det bli för varmt? Vill verkligen slippa lägga ut 1000+ på chassi också... kommer redan spräcka budgeten lite med paketet.

nj
Medlem

Tja, så länge som chassit har hyfsade kylmöjligheter (främst att flytta ut den varma luften) så borde det väl inte vara något problem.
De där Chieftec-lådorna brukar väl ha iaf två 80mm-fläktar som utblås bak (de äldre modellerna) eller en 120mm om jag inte minns fel och det borde räcka till tycker jag.

Inaktiv

jo de borde ju faktiskt gå alldeles utmärkt? de/liknande säljs ju fortfarande ganska mycket tror jag tillåme?

Medlem

okej fick det nämnt i förbifarten av en kompis när jag sa att jag skulle uppgradera. Men skönt att höra. Hoppas bara jag får med nya klistermärken så jag kan dölja AMD och ASUS logon.

Medlem

Jag har exakt samma chassi, fungerar fortfarande utmärkt.

Satte precis in nytt MB och Core2Quad.


signatur
Inaktiv

Sen kanske inte alla grafikkort passaR? 8800gts borde ju passa. Men GTX är mycket tveksamt?

Medlem
Skrivet av cammo:

Jag har exakt samma chassi, fungerar fortfarande utmärkt.

Satte precis in nytt MB och Core2Quad.

En liten bekräftelse är ju alltid bra.

och ska skaffa gts som sagt så det borde inte vara något problem hoppas jag.

Inaktiv

Jo det borde de. Har för mig att det inte var längre än moderkortet tror jag. Min polare skaffade sig ett Xfx 8800gts 320mb på ett p35 ds3 och det stack inte utanför allt för mycket. Så jag tror att det ska gå alldelles utmärkt. Ds3 är desutom ett lite kortare/mindre brett? moderkort.

Medlem
Skrivet av mirlamoooo:

Jo det borde de. Har för mig att det inte var längre än moderkortet tror jag. Min polare skaffade sig ett Xfx 8800gts 320mb på ett p35 ds3 och det stack inte utanför allt för mycket. Så jag tror att det ska gå alldelles utmärkt. Ds3 är desutom ett lite kortare/mindre brett? moderkort.

Bredd 30.5 cm
Djup 24.5 cm

Den ser lite mer kvadratisk ut ja.

Inaktiv

Går ju att ta bort ena eller båda sidorna på chassit också, så blir det ordentligt värmeutsläpp.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av unix:

Går ju att ta bort ena eller båda sidorna på chassit också, så blir det ordentligt värmeutsläpp.

Hoppas att du skämtar.


signatur
Medlem

Ok, har börjat fundera igen. Fick tipset att istället för att köpa nätagget, köpa Sonata 3 chassi (inkl nätagg)

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ANTSONAT...

Det jag undrar är bara om det nätagget är bra nog att driva systemet + överklockning?

Inaktiv

Ja det ska fungera fint. Till skillnad från Sonata IIs nätagg så skall detta vara av förhållandevis hög kvalitet.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem
Skrivet av Kaempestore:

Ok, har börjat fundera igen. Fick tipset att istället för att köpa nätagget, köpa Sonata 3 chassi (inkl nätagg)

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ANTSONAT...

Det jag undrar är bara om det nätagget är bra nog att driva systemet + överklockning?

Nätagget är inte fullt lika kraftfullt som Corsairs 520W, dock så är det ett riktigt bra nätagg, och för priset av chassit+nätagget när det kommer till Antecs Sonata-serie så är det oerhört prisvärt.
Är själv en mycket nöjd ägare av den första Sonata-modellen, iofs bytt ut dess nätagg mot just ett Corsair 520W, men det gamla TruePower 380W som följde med lever än och kommer kopplas in så fort jag sätter ihop mina gamla Athlon XP-delar.

Medlem

Mja, så det enda som återstår nu är att bestämma sig om jag hellre vill slippa plocka ur gamla datorn eller tjäna en slant. Ah svårt detta ju, i-landsproblem osv.

1
Skriv svar