Ojämn framerate i spel, främst unreal tech spel

Medlem
Ojämn framerate i spel, främst unreal tech spel

Jag har ett märkligt problem som jag sett främst i senare spel. Det är mest i spel som använder Unreal Technology motorn, men det kan vara en slump.

Ta tex Medal of honor: airborne. Jag kan köra det i 1920x1600 med alla detaljer på max. Det fungerar bra med schysst framerate till vissa stunder, då segas allt ned i 2-3 sekunder och allt hackar fruktansvärt mycket. Sen fungerar allt som vanligt igen.
Airborne är iofs ganska stort med massiva banor, men samma fenomen upplevde jag i stranglehold demot också. Betydligt mindre banor där. Bioshock däremot fungerar bra (samma motor i alla tre).

Om det var att datorn var dålig så borde jag konsekvent dålig framerate, så det är inte det.

Spec:
Nvidia 8800 GTX
3 Gb RAM
AMD 64 X2, 4600+
Windows Vista

Det är vattenkyld, så temperaturen är inte ett problem, max temp har varit kring ~60 grader.

Medlem

Har läst i andra trådar här på Fz om att Nvidia 8800 korten har vissa problem med vissa spel när man kör Vista. Det låter ju som att det är drivrutinerna till kortet (eller Vista) som spökar!

Inaktiv

Min gissning är att det är viruset, vista viruset. Jag ska inte röra skiten innan jag absolut måste, och då det är färdigpatchat så lär det väl vara dags för nästa OS från Microsoft.

Medlem

4600+ Det kanske är mycket som händer, så att din CPU inte hänger med vid vissa tillfällen? Säger inte att så är fallet, men kanske är det CPU som är flaskhals i ditt system?


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

Med tanke på att de säljer bärbara datorer med saftiga celerons på 1.6ghz där det funkar rätt hyffsat så tror jag inte att det är fallet... Processorn är inte för klen för Vista.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Med tanke på att de säljer bärbara datorer med saftiga celerons på 1.6ghz där det funkar rätt hyffsat så tror jag inte att det är fallet... Processorn är inte för klen för Vista.

Jag menade ingame så att säga, inte generellt sett.
I annat fall se min signatur


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

1
Skriv svar