Lite hjälp med en ny "ok" dator vore nice.

Inaktiv
Lite hjälp med en ny "ok" dator vore nice.

Hej allihopa. Dags att upgradera datorn och behöver hjälp. Förut kunde man åndä ana sig till vad som var ok, men i dagens djungel av märken och nya modeller har jag inte den blekaste aning om vad som är ok. tex. Ser att ram skiljer sjukt mycket i pris beroende på dess hastighet, har ingen aning om vad som är bra.

Det jag behöver är, ram, moderkort, processor, grafikkort. Och kanske nätaggregat (nuvarande 300MW har förstått att de kan komma att krävas mer än så).

Budget jag tänkt mig får inte överstiga 7000kr.

Jag vill ha en dator som är ok, de behöver inte vara något som kommer köra alla nya spel 2 år framöver eller liknande, eller köra de absolut snyggaste kommande spelet på alla max inställningar. Jag vill ha något som klarar de spel som kommer inom de närmaste 6månaderna och som finns idag. Starcraft 2, hellgate, läste om crysis, kan man få en dator som pallar de för under 7000kr vore de shysst. Men där går nog gränsen i mitt prestanda sökande. Kan jag köra crysis är jag fullt nöjd.

Är inte så insatt i clockning osv, men om de möjliggör ett lägre pris är de helt klart värt att sätta sig in i. dvs, ha i åtanke kanske lite äldre komponenter än de absolut nyaste men isåfall cloackade. Antar att bra kylning etc är viktigt då, så ta gärna hänsyn till det prismässigt

Moderkortet får gärna ha en IDE plats (vet inte hur de e med det så lika bra att poängtera det, men antar att alla eller de flesta har det?)

Medlem

Detta skulle kanske gå ann ?

Moderkort, Gigabyte GA-P35C-DS3R iP35
Som har både DDR2 & DDR3 socklar för framtida uppgradering när priserna rasat lite.
1249Kr
Länk: https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIGP35C-...

Processor, Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz 4MB FSB1333 Skulle villja påstå att den ger mest BANG for the buck just nu.
1620Kr
Länk: https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=IE6750R

Minnen, Corsair XMS2-6400 1024Mbx2
800Mhz. Mycket klockvänliga minnen och framför allt billiga
900Kr
Länk: https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBTWXD2...

Grafikkort, Leadtek WinFast GeForce 8800GTS 320MB, tillhör klart toppsegmentet av grafikkorten i dagens läge till ett mycket bra pris.
2640Kr
Länk: https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=LT8800GT...

Totalt 6409Kr

Villket lämnar en slant över till eventuellt PSU

/Homer_S

Inaktiv

De ser riktigt fint ut. Tack så hemskt mycket.

550W+ nätaggregat behövs för de grafikkortet om jag förstått allt rätt. Kan någon rekomendera något de själv använt , så länge de e någorlunda tyst är jag nöjd

Grafikkortet verkar också vara en riktig best. Lever resten av datorn upp till det? Å andra sidan om de nu är så billigt för va de ger är det kanske värt att investera i? Eller finns de ett billigare alternativ med något sämre prestanda?

Är student och allt, får ju vända på varje krona här

Inaktiv

8600GTS är ett billigare alternativ, som tyvärr tar sig självt ur matchen då det visserligen kostar en tusenlapp mindre, men inte är hälften så bra som 8800GTS.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Detta låter exakt som det jag själv är ute efter! Skitbra.

Undrar också över vilket nätagg som man ska skaffa till detta?

Inaktiv

Om någon har ett grafikkort som inte kyls med fläkt. Min förra fläkt damma igen, blev varm, förde oväsen samt gick sönder i slutändan.

Har hört att de finns grafikkort utan fläkt, funderar på att skaffa ett utan.

Ideer? Åsikter?

Inaktiv

Ja det finns de utan fläkt... Men som du borde förstå är det inte särskilt svala :S


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem

Dessutom så är det inte de mest högpresterande grafikkorten som säljs med enbart passiv kylning, och som PaddanL skriver så brukar de bli rätt varma så det är hyfsat krav på att chassit hålls välventilerat annars så är risken för överhettning och/eller ren fysisk skada på kortet pga värmen stor.

Inaktiv

Ah då struntar jag i det, chassit är redan hyfsat varmt som det är.

En fråga till bara, varför just leadtek kortet? Det finns ju så många andra tillverkare. Läste en aritkel där asus fått bra (8600 GT kortet).

Det verkar ändå skillja ganska på grafikkorten beroende på tillverkare.

har snöat in på detta grafikkortet

BFG GeForce 8800GTS OC 550MHz GPU 320MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express
https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Produ...

Livstidsgaranti är något som inte låter helt fel i mina öron, sen finns de ju fullt med kryphål etc för tillverkaren. Men alltid något. Dessutom kräver detta grafikkort bara 425 W nätaggregat. Vilket jag förmodar betyder att de drar mindre ström och billigare nätagg.

Någon som har en åsikt om att köpa ett BFG kort istället för leadtek?

Inaktiv

De 120 kronorna kan mycket väl vara värt det valet. Har sett folk skriva att BFGs livstidsgaranti gäller även vid överklockning osv, även om det är svårt att bevisa att man överklockat, så det är ju rätt nice...
Dessutom är det ju redan lite överklockat från början. Överklockning och livstidsgaranti för 120 kr tycker i alla fall jag låter rimligt.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Super. Stort tack till alla som hjälpt mig. Kan vara så att jag väntar med att köpa 1-2 månader. Finns inget spel jag är direkt sugen på att spela nu, så hinner kanske priserna falla ytterligare lite

Inaktiv

Oh, om du behöver ett spel att lira så är det bara köpa Orange Box via Steam och njuta av datorspelsvärldens bästa beta! TF2-betan... Mums!


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Sista fråga,
Xilence 480W nätagg.

Är det nog?
Grafikkort: kräver ett 425W nätagg.
Processor drar 65W ? eller till och med 100W?

Fast grafikkortet drar kanske inte så mycket? Eller?

Inaktiv

Grafikkortet drar inte 425w. Rent watt-mässigt kommer 480w räcka och bli över för ditt system. Det som avgör om det ska fungera är hur stabil spänning nätaggets 12v-lina/-or kan leverera.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Hur vet jag det?

Inaktiv

Kika på tillverkarens hemsida så bör det stå vad 12v1 och 12v2 osv har för Amperevärden... Om du redan har agget så kan du ju testa, det värsta som händer är att datorn inte startar, eller hänger sig vid belastning.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

+3,3V +5V +12V +12V -12V -5V +5VSB
32,0A 31,0A 15,0A 16,0A 0,8A - 2,0A

säger detta dig något? för jag fattar inget av detta

Inaktiv

litegrann. Men helst ska de stå tex:
+3,3V| +5V |+12V |+12V |-12V |-5V +5VSB|
32,0A|31,0A| 15,0A| 16,0A| 0,8A| - 2,0A |
____|_____|___450w____|____|_______|

och värden under det andra också, fast +12v är viktigast

Inaktiv

Ja de e dumt, för det finns inga specifikationer på detta nätagget någonstans. Inte ens på själva hårdvaran som säger något mer (har kollat på screenshots).

Ja jag kör på det, får väl returnera det om det inte räcker till.

Inaktiv

Inget problem med det aggregatet till det systemet.
Som redan nämnts så är passiv kylning i dagens burkar
mer eller mindre detsamma som att be om överhettning.
Jag har provat riktigt bra passiva kylningar och påstår att
det blir för varmt. Fläkt istheshit.


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar