Inaktiv
Ny dator

Hej ska köpa en ny dator.

Jag vänder ig till er på FZ då jag inte kan så mycket om olika komponenter.

Prisgräns: runt 16000kr


signatur

I got an OS i think it's called vista but i call it "Shita"

Inaktiv

ska du ha skärm och massa annat? kan då rekommendera HP W2207 22"!

Här är en liten lista som man kan utgå ifrån, men som man absolut ska "optimera" lite?

diggar att man kommer hit när man klickar på kompletts "pimp your pc" reklam! passar som hansken i antennen!

så glömmer man ju frågorna! GAH!
Vad ska du ha den till?(antar extrem spel")
Operativ?64 el 32 eller så? hur mycket hdd vill du ha? kanske kan spara något från gamla datorn? osv osv?
kanske onödigt, men bra å veta whatt du whill vah duårå?

grymt nätagg i denna!

Inaktiv

oops glömde säga att jag inte kan bygga själv, men det ska väll inte vara så svårt?

Mycket fina saker på länken som du skicka kan mycket väl bli en liknande


signatur

I got an OS i think it's called vista but i call it "Shita"

Inaktiv

Om du vill prova kan du ju ta en gammal om du har och bara kolla lite hur det ser ut iallafall.
en guide
och två guide

Annars så brukar det gå helt OK, de mesta är sätt i det där det passar, sen så finns manual oftast i moderkorts-manualen.:)
Kanske du har polare som kan hjälpa?
Knepigaste är väll att veta att saker finns,sätta front anslutningarna rätt,fixa på kylaren-som brukar vara enkelt om du tar den som följer med processorn!

Inaktiv

Vi sitter i samma situation Toowek38, så jag kan ju avslöja hur jag tänker göra

http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10158

Denna modellen från komplett är rätt vettig och kan dessutom konfigureras.

Jag har tänkt att konfigurera så här (eller ändra det):

+ Annat Chassi (enligt dem själva kommer det nya chassin till datorn nästa vecka)
+ Corsair Powersupply 620W
+ Asus P5K, P35, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, PCI-Ex16
+ Extra DDR2 minne. Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's
+Gainward GeForce 8800GTX 768MB GDDR3, PCI-Express, "BP8800GTX-768-TV-DD" [

Plus att jag inte tar skärm, högtalare eller webcam då jag har detta allaredan. Landar på 16800 kr


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Inaktiv

Varför inte Quad processorn istället?
Varför inte MSI 8800gtx som är några hundra billigare än Gainwards?

Inaktiv
Skrivet av mirlamoooo:

Varför inte Quad processorn istället?
Varför inte MSI 8800gtx som är några hundra billigare än Gainwards?

Jag är lite rädd för Quad. Stöds inte i alla spel samt att E6850 slagit Q6600 i alla tester rörande spel förutom Lost Planet. Samt har Quad hittills visat sig bäst i renderings och redegeringsprogram, vilket jag inte använder. Hur ser du på saken?

MSI 8800GTX ska uppenbarligen ha problem med temperaturen och ljudet, enligt utsago.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Inaktiv

Att vara rädd för Quad är onödigt. Det är ju en E6600 fast med dubbelt så många kärnor. En E6600 på 2.4 ghz räcker gott och väl i alla spel osv som finns, att man skulle behöva mer än så är egentligen löjligt. Att Quad inte stöds i alla spel innebär bara att spelet inte utnyttjar alla fyra, utan kanske en eller två, vad nu spelet klarar av. Sen att spel kommer stödja Quad core i princip från och med nu är ju ytterligare ett argument. 4x2.4 bäddar gott för bättre prestanda än 2x3


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Skrivet av PaddanL:

Att vara rädd för Quad är onödigt. Det är ju en E6600 fast med dubbelt så många kärnor. En E6600 på 2.4 ghz räcker gott och väl i alla spel osv som finns, att man skulle behöva mer än så är egentligen löjligt. Att Quad inte stöds i alla spel innebär bara att spelet inte utnyttjar alla fyra, utan kanske en eller två, vad nu spelet klarar av. Sen att spel kommer stödja Quad core i princip från och med nu är ju ytterligare ett argument. 4x2.4 bäddar gott för bättre prestanda än 2x3

Men då skulle man kunna se det så här: Man kan köra E6850 i 1-1½ år och senare uppgradera till en ordentlig Quad-processor och inte bara ta första bästa, som uppenbarligen har rätt mycket att bevis fortfarande, eller...?


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Inaktiv

Hoppas du inte ser det som om jag säger emot dig, för det vill jag verkligen inte! Men frågar man inte, så vet man inte!

Ang Quad så har jag också varit/är lite tveksam, men med nyare spel så ska den ju prestera lite bättre då den kan dela upp arbetet på alla 4 kärnorna och belasta mindre på varje?
E6850 tar väll Q6600 eftersom den har högre frekvens? 3,0 vs 2,4 va? så det blir lite som att jämföra E6850 vs E6600 fast sämre då Q6600 blir varmare? Men jag skulle tro att Quaden är bätte val specielt ifall man klockar. Hur är det med klocking av quad? är det svårare? Med tanke på värme blir det svårare, men annars?

Nästan alla 8800 kort från alla tillvärkare har väll samma/likadan kylning? :S alla har väll referens kylaren från nVidia?

Inaktiv

Edit är skulle jag kanske citerat SkarZnik... Men men..

Ja det skulle du väl kunna göra. Grejen är den att om 1-1,5 år så är nog dagens standard knappt tillgänglig med den takten som hålls nu. Självklart kommer du kunna få tag i en kraftigare och bättre quad core om 18 månader, men frågan är hur långt de kan sträcka sig i denna arkitekturen... E6850 är inte en dålig processor, tvärt om! Frågan är bara om inte quad core kanske lönar sig.

Givetvis har quad en del att bevisa, finns väl typ inga tester i spel där man kan mäta dual och quad än. Men om man ser till skillnaden mellan dual core och single core kan man förvänta sig en ganska hygglig vinst för quaden, inte sant?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

fast när dual core komm så blev det ju så att alla saker fördelades endå, gör ju på quad också, men det går ju endå inte på samma sätt. Menar att allt vanligt hammnar på ena kärnan medans spelet på den andra. På quad blir det, vanligt på 1 spel på 2 i dagens spel
Senare blir väll allt som 1 kärna, allt belastas på alla?

Inaktiv

Jag tror att jag kör på E6850 i minst 1 år. Sen ska jag börja se mig om efter quad. Om 1 år borde stöder för quad och framförallt grundklocken vara betydligt bättre.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Inaktiv

Ja gör du det. Den processorn kommer funka finfint! Däremot är jag tveksam till om grundklocken kommer bli så mycket bättre, om man räknar Hz-mässigt dvs... Saker och ting förändras ju, om ett år kommer en 2ghz processor sparka rumpan av dagens klockade C2D i 4ghz förmodligen


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

1
Skriv svar