Inaktiv
2900XT vs 8800GTX

Bah. Wth, saxar min tråd från sweclockers, och får se om jag får ut något vettigt av er också

----------------------------------------------------

Hej,

Jag ser att det finns rätt många trådar om samma ämne men jag anser att jag sitter i en rätt unik situation

Min nuvarande dator är en rishög. En rishög som låter som ett jetplan och dessutom har attityd.

Intel Pentium 4 @ 3,2 GHz 540 HypeThreading
1 GB RAM @ 400 MHz
Asus Extreme X850XT 256MB PCI Express
250 GB HDD
Windows XP Home SP2

(Denna datorn är en alltså en HEM-PC från Fujitsu Siemens, därför sitter det en Intel i den, på den tiden regerade egentligen AMD, men men HEM-PC är HEM-PC, samt att grafikkortet är uppdaterat 2005, då det satt ett X600 i den från början. Ja, usch och fy)

T. ex fungerar varken BioShock eller Medal of Honor - Airborne, som rabiat gamer är detta naturligtvis frustrerande. Jag hade egentligen tänkt köpa ny dator alla redan i våras men en HDTV och väntan på R600 kom ivägen. Om 2 veckor kommer den sista sommarlovslönen och jag har då pengar nog till att köpa ett riktigt jävla monster, från komplett.se naturligtvis eftersom jag själv inte kan bygga datorer. Detta medför att jag vill ha en dator så snabbt som möjligt, allra senast i november (Crysis <3), och allra helst i oktober.

Det jag hade tänkt mig är:

Inte Core Duo E6850 @ 3.0 GHz
4 GB RAM
ATi Radeon 2900XT eller nVidia GeForce 8800GTX
500 GB HDD
Windows Vista Home Premium 32-bit

Jag är klar på det mesta förutom grafikkortet. 8800GTX är créme de la créme men kostar också 5000:-, den billigaste varianten. 2900XT har å andra sidan visat sig stark och en generell uppfattning verkar vara att 2900XT prestandamässigt ligger någonstans mellan 8800GTS (640MB) och 8800GTX. Detta för ~3500:-.

Dilemmat är att 9800-serien släpps i November, och köper jag 8800GTX innan dess kommer jag garanterat peta ut mina ögon med en gaffel och flambera dem över öppen eld för att priset på GTX kommer sjunka när den nya serien släpps. Väntar jag ända till november kan jag inte vara säker på att min dator håller så långt, den är fruktansvärt instabil och vägrar att starta cirka var femte gång man försöker startar den, samt att jag hela tiden missar nya spel som kräver Shader Model 3.0.

Jag kom därför på att det finns en möjlighet att köpa 2900XT, som antagligen inte kommer sjunka särskilt mycket i pris när 9800 serien släpps och dessutom säkert kommer klara de flesta spelen på High eller Ultra, och om kanske 1-1½ år göra en uppdatering på grafikkortet (till t. ex R700 eller vilket grafikkort som regerar då). Jag tänker inte köra på någon våldsam upplösning, sitter på en 19" och kommer därför köra i 1280x1024.

Låter detta sunt, eller ska jag ha en spark i röven för att jag inte underkastar mig nVidia?


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem

du kan ju köra din x850xt (pci-e) på den nya datorn tills du bestämmer dig för vilket grafikkort du går på.


signatur

thank you, come again

Medlem

8800GTX har visat sig vara bättre i de flesta spel men är ju också dyrare så det beror väl på hur mycket pengar du vill lägga ner. 8800gts är mycket prisvärt och ang 9800xxx så är det inte 100% att den kommer i november. Det snackas mycket om att det egentligen är en 8900 eller 8700. Sen så vill jag bara säga Quad Core ftw.

EDIT: Huxflux tips är inte helt fel heller

Inaktiv
Skrivet av dcxs:

8800GTX har visat sig vara bättre i de flesta spel men är ju också dyrare så det beror väl på hur mycket pengar du vill lägga ner. 8800gts är mycket prisvärt och ang 9800xxx så är det inte 100% att den kommer i november. Det snackas mycket om att det egentligen är en 8900 eller 8700. Sen så vill jag bara säga Quad Core ftw.

EDIT: Huxflux tips är inte helt fel heller

Jag trodde 6850 var quad core?


signatur

Dell XPS 720, 4gb DDR2 800mhz, 8800GTX, 2407WFP

Inaktiv

Då trodde du fel.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Skrivet av PaddanL:

Då trodde du fel.

Ja det gjorde jag visst

Men det är helt klart quad core som gäller om man köper nytt idag, inte för att prestandan är bättre, utan för (vad jag förstått) att nya spel från årsskiftet kommer att stödja quad core fullt ut.


signatur

Dell XPS 720, 4gb DDR2 800mhz, 8800GTX, 2407WFP

1
Skriv svar