ang. trådlöst nätverk

Medlem
ang. trådlöst nätverk

Tjaa, Telia kör med ett erbjudande just nu där man får en trådlös router på köpet om man förlänger sitt abonemang. Visst sa vi, dock måttligt nöjda med telias tjänster.
Anyways, routern kom igår och själklart fick man bara routern o inga nätverkskort till, var det verkligen så naivt av mig att tro att dom skulle skicka med 1-2 kort?

Så nu kommer jag till min fråga. Är det någon större skillnad prestandamässigt på de trådlösa nätverkskorten som sitter i datorn som ett vanligt kort och usbvarienaten (dongle?)?

plus e de nått annat viktigt o tänka på under köp av sådana kort? Tex undvika vissa tillverkare eller nått?

// GT


signatur

I'm the best around...

nj
Medlem

Frågan passar väl egentligen bättre i Uppkoppling / nätverk, men iaf.

Står det inget specifikt om att nätverkskort medföljer så är det bara routern. En del tillverkare/butiker brukar ha paket med ett trådlöst NIC+router/accesspunkt ibland, men det är inte så vanligt.

När det gäller skillnad på USB/internt kort så är nog USB-varianten mer krävande för datorn pga överföringar via USB är rätt krävande på processorn.
För enbart surfning så märks det nog inte så stor skillnad på dem, men för spelande, filöverföringar, streaming av musik/filmer så kan det nog bli hyfsat processorbelastande på båda datorerna om det är NIC:s via USB som används.

Rent generellt vad jag hört när det gäller tillverkare och sånt så är det bästa att matcha så man köper NIC:s från samma tillverkare som routern/accesspunkten så de har stöd för samma funktioner. För det händer att olika tillverkare lägger till lite egna grejer utöver det vanliga trådlösa a/b/g/n-standarderna och då är det oftast bara särskilda modeller av deras egna kort som stödjer det.

Medlem

Tråd flyttad.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

1
Skriv svar