Se framtidens spelanimationer

Medlem
Se framtidens spelanimationer

Jag visste att de va någe lurt me hennes ansikte!

Låter som en rätt dyr teknik, fast mo-cap är inte direkt gratis det heller.

Medlem

Hennes ansikte såg retuscherat ut var min första tanke. Sen när jag såg på det lite mer noggrant fick det mig att tänka på Heavy Rain-trailern som kom för evigheter sen. Det ser bra ut, men saknar fortfarande "själ"

Medlem

Innan det dyker upp hundra frågor om filmen kan jag förklara att hela tjejen i filmen är inte datorgjord utan det är bara ansiktet. Det ser man en bit in i filmen när de visar wireframe och sånt. Hennes kropp är med andra ord riktig och inte datorgjord.
I slutet får man se hennes riktiga ansikte med. Svårt att se skillnad.

Kolla även Image Metrics hemsida för mer film hur det fungerar.


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem

Meh, såg vi inte det här i Beowulf?

Jag undrar när animationer kommer över Uncanny Valley...


signatur

"When corporations create the music we all lose."

Medlem
Skrivet av Gamblor:

Jag visste att de va någe lurt me hennes ansikte!

Låter som en rätt dyr teknik, fast mo-cap är inte direkt gratis det heller.

Jag med. Det var något med munnen som inte stämde. Men klart imponerande!


signatur

I'm a snake, follow me!

Inaktiv
Inaktiv

Otroligt snyggt, men jag undrar hur väl de kommer kunna anpassa det till spel. Nästa generations konsoler, kanske.

Medlem
Skrivet av Joppe:

Otroligt snyggt, men jag undrar hur väl de kommer kunna anpassa det till spel. Nästa generations konsoler, kanske.

Som jag förstår det är detta egentligen ingen nyhet, utan har använts av flera företag i spelindustrin.
Saxat från deras hemsida:

Skrivet av Image Metrics:

From EA to Rockstar Games, Activision to Sony, our well-known clients trust us to create realistic facial animation quickly and cost-effectively for some of their biggest titles, including 24-The Game, the Grand Theft Auto series, SOCOM, and many others.

Inaktiv

Coolt, men lite läskigt. GTA med den här grafiken i framtiden. Kanske lite FÖR verkligt?


signatur

dare to be bold

ptr
Medlem
Skrivet av Tobbie:

Coolt, men lite läskigt. GTA med den här grafiken i framtiden. Kanske lite FÖR verkligt?

haha porrindustrin borde använda sig av det här. Istället för filmer släpper de "spel" där man kan göra precis vad man vill med brudarna och de gör precis som du säger

Medlem

Blev svagt mistänksam direkt jag såg filmen pga ögonen som är helt olika (dimmiga ala 3d).

Dessutom ser man att hela ansiktet har en felaktig röd ton när man jämnför med riktiga ansiktet på slutet.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Såg ju ut som Doom 1 demo

Inaktiv

än så länge ser det lite för smooth ut. finns inte mycket rynkor i ansiktena t ex.


signatur

Jag dömer dig skyldig till ollande till annans död

Medlem
Skrivet av Boulund:
Skrivet av Joppe:

Otroligt snyggt, men jag undrar hur väl de kommer kunna anpassa det till spel. Nästa generations konsoler, kanske.

Som jag förstår det är detta egentligen ingen nyhet, utan har använts av flera företag i spelindustrin.
Saxat från deras hemsida:

Skrivet av Image Metrics:

From EA to Rockstar Games, Activision to Sony, our well-known clients trust us to create realistic facial animation quickly and cost-effectively for some of their biggest titles, including 24-The Game, the Grand Theft Auto series, SOCOM, and many others.

De har arbetat med ansiktsanimation åt dessa företag ja, men inte med denna nya teknik. Om man kollar vilka spel de jobbat med så har de tex jobbat med Call of Duty 2 och det lär ju inte använda denna nya teknik.

Och grabbar, ni som klagar på att det inte ser äkta ut får tänka på att Image Metrics sysslar i huvudsak med animation och inte med det rent grafiska (texturer och liknande). Ser man bara till animationen så är det här riktigt, riktigt bra.


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem

gillar hobby-experterna här som klagar... ni vet inte vad ni snackar om. lätt att klaga när man VET att det man ser på är animerat och så vidare.

Finns ju en film speciellt som jag tror många här har sett, där skådisen dog innan inspelningen var klar, där de valde att dator-animera honom igenom de sista bitarna... undrar hur många här som "såg det direkt" när de såg filmen. eller hur många som ens vet om det?

hobby-experter...

Medlem

Precis Scream112, ett bra exempel på det är Gladiator - han som spelade Proximo dog innan dom spelat igenom ens hälften av hans scener, men istället för att börja om valde dom att datoranimera honom - jag såg personligen inte ens skillnaden förens jag läste det på IMDB

Medlem

Animering för helvete, inte grafik. Kan dagens skolungdomar gå tillbaka och plugga några år till? Ser ni inte hur äkta animationerna är?

Att hennes ansikte ser suddigt ut, ögonen är dimmiga eller färgen är fel har inte ett jävla dugg med animation att göra.

Börjar bli riktigt förbannad på all denna okunskap a'la USA som våra små verkar anamma allt mer.

Medlem

hehe mmm tyckte det såg skumt ut i fejan på henne

Medlem

Image Metrics + Euphoria Engine = Next gen


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv

När jag först såg nyheten och såg bilden på henne så tänkte jag "Hon är säkert den animerade figuren", sen så trodde jag inte det då hon pratade om deras produkt och allt såg så verkligt ut. Tänkte alldrig att det kanske bara var hennes ansikte som var CGI, så jag blev överaskad samtidigt som jag inte var det...

Imponerande oavsett.

Inaktiv

Snart behöver man bara någon som liknar aktören via kroppen "vilket inte är så svårt att hitta" Sen är det bara att slänga in ett nytt ansikte och volia! Du har en storstjärna som kan springa runt på premiärer ist för att göra en massa tråkiga klipp

Medlem
Medlem

Snart vet man ju inte vad som är äkta..

Medlem
Skrivet av Scream112:

Finns ju en film speciellt som jag tror många här har sett, där skådisen dog innan inspelningen var klar, där de valde att dator-animera honom igenom de sista bitarna... undrar hur många här som "såg det direkt" när de såg filmen. eller hur många som ens vet om det?

hobby-experter...

uuhmm, om det är the dark knight du syftar på vilket jag antar så gjorde han klart sina scener i oktober 2007. han dog i januari 2008.

hobby expert var det va?:)

Inaktiv
Skrivet av ptr:
Skrivet av Tobbie:

Coolt, men lite läskigt. GTA med den här grafiken i framtiden. Kanske lite FÖR verkligt?

haha porrindustrin borde använda sig av det här. Istället för filmer släpper de "spel" där man kan göra precis vad man vill med brudarna och de gör precis som du säger

Du går inte ut så mycket va?

Inaktiv
Skrivet av s3ng:
Skrivet av Scream112:

Finns ju en film speciellt som jag tror många här har sett, där skådisen dog innan inspelningen var klar, där de valde att dator-animera honom igenom de sista bitarna... undrar hur många här som "såg det direkt" när de såg filmen. eller hur många som ens vet om det?

hobby-experter...

uuhmm, om det är the dark knight du syftar på vilket jag antar så gjorde han klart sina scener i oktober 2007. han dog i januari 2008.

hobby expert var det va?:)

Antagligen The Crow, hur var det nu hobbyexperten?

Medlem

Animationerna ser ju övertygande ut, fast dom brottas ju helt klart med samma problem som mocap ofta gör dvs overacting.

Men att vi får se en sån här detaljnivå i spel kommer nog dröja. Det är relativt "lätt" för dom att få det att se bra ut med hundratals blendshapes, istället för en mer limiterad rigg som ofta används för spel pga hårdvarulimiteringar.

Medlem

Snygg animation. Men som en del påpekat är den svår att acceptera som verklighet. Någon sa att den saknar "själ".
Mycket av människors kommunikation, och skådespelarprestationer, förmedlas via mikroskopiska spänningar i ansiktet som tolkas av åskådarens undermedvetna.
När vi ser ett ansikte kommunicer utan dessa element så ser inte inte våra hjärnor några av de element som krävs för att vi ska kalla dem människor. Resultatet blir att det "känns" fel utan att vi nödvändigtvis kan lägga fignret på vad... rörelerna känns lite för släta...

Medlem
Skrivet av s3ng:
Skrivet av Scream112:

Finns ju en film speciellt som jag tror många här har sett, där skådisen dog innan inspelningen var klar, där de valde att dator-animera honom igenom de sista bitarna... undrar hur många här som "såg det direkt" när de såg filmen. eller hur många som ens vet om det?

hobby-experter...

uuhmm, om det är the dark knight du syftar på vilket jag antar så gjorde han klart sina scener i oktober 2007. han dog i januari 2008.

hobby expert var det va?:)

Själv tänkte jag direkt på far och son Lee som båda dog under filminspelningarna..
Men om dom datoranimerade någon av dom eller båda vette fan, Brucan känns väl tveksam då det va ett tag sen han dog, men Brandon kanske...
Jag kräver ett svar på vilken film och skådespelare du hade i tankarna Scream112!

För övrigt var animationerna riktigt fina, hade också den där skeptiska attityden om att det säkert va hon som va datorgubben, men det såg ju riktigt tjusigt ut, tänk vilka möjligheter.

123
Skriv svar