Hur påverkar minnesmängden prestandan i spel?

Medlem
Hur påverkar minnesmängden prestandan i spel?

Om man har tex 1gb i RAM jämfört med 4gb, hur är det prestandamässigt i spel?
Svårt att svara på kanske men gör minnet mer än att spelet och banor i spelet laddar snabbare? Kan man "komma undan" med sämre grafikkort men tex 4gb i RAM?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

nj
Medlem

Du får lägre laddningstider, och bättre flyt (iom operativsystemet inte kommer behöva flytta data från minnet till swapfilen på hårddisken) rent generellt.

Inaktiv

du märker störst skillnad i "stora" spel.. t ex mmorpgs.. men man märker helt klart skillnad i de flesta spel om man ökar på från 1 gb


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

>Jag körde tex bf2 med 1 gig tidigare, när jag stängde ner spelet gick det inte att använda datan i 3 min ca...nu har jag toksnabba pc8500 sli minnen på 2 gig...nu när man stänger ner blir det nästan kritisk stopp hahha det går tokfort


signatur

Alfa Bertil

Inaktiv

Mer minne ger väl bara en prestandaökning om man hade för lite innan?

Inaktiv

Jag har för skojs skull provat att köra det mesta med 512MB vilket faktiskt fungerar hjälpligt. Steget därifrån till 4GB är tämligen stort 1GB tycker jag man kommer långt med. Sedan beror det lite på vad som körs också. Jag tillåter ju ingenting rulla i bakgrunden, ej heller system restore etcetera, så det underlättar ju.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Minnesmängd och snabbhet täcker inte upp för ett långsamt grafikkort. Antar att detta handlar om din eventuellt blivande Mac med x1600 och 4gb ram. Man får utan tvekan en roligare upplevelse i spel med tex ett x1950pro och 2gb ram, eller till och med 1gb ram förmodligen.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Minnesmängd och snabbhet täcker inte upp för ett långsamt grafikkort. Antar att detta handlar om din eventuellt blivande Mac med x1600 och 4gb ram. Man får utan tvekan en roligare upplevelse i spel med tex ett x1950pro och 2gb ram, eller till och med 1gb ram förmodligen.

Vad kul att du snappade upp att jag är på gång att skaffa iMac...

Grafikkortet där är ett 2600 PRO och det är ju inte direkt ett av de bättre korten ute nu men jag har inte så mycket val när det gäller grafikkort. Har i princip bestämt mig men jag är osäker på om jag ska lägga till en 2GB-are till det som redan sitter i. Det sitter en 1GB.
Vissa tar ut den som sitter i och köper 2 x 2GB men det känns så bortkastat att ta ut ett minne.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv

Jag skulle nog anta att 2 gb ram räcker fint till den datorn. Nån skillnad i spel med 2 och 4 tror jag inte att du kommer märka.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Skrivet av meskalin:

Mer minne ger väl bara en prestandaökning om man hade för lite innan?

1
Skriv svar