Ny GPU med gammal CPU -vilket kort kan jag ha ?

Medlem
Ny GPU med gammal CPU -vilket kort kan jag ha ?

Det är så att mitt gamla trogna ASUS GeForce 6800 GT börjar släpa efter i mer krävande spel - Bioshock till exempel - så jag är i uppgraderingstankar. Frågan är väl bara hur pass bra kort jag kan slänga i burken innan min processor blir en flaskhals.

Datorn ser ut så här nu:

CPU: P4 Prescott 3,8 gHz
RAM: 4 x 512 Samsung DDR2 533 mHz
GPU: ASUS GeForce 6800 GT 256 MB DDR3 @ 475 / 1550
Ljudkort: Creative Audigy 2
3 x 160 GB SATA-diskar, Western Digital

Har ni några förslag på kort eller andra förbättringar så är jag tacksam för det.


signatur

War, War never changes...

nj
Medlem

Är det AGP eller PCI-Express du har?
Ett Radeon X1950 Pro kan vara en prisvärd uppgradering som ligger i jämn nivå med processorn men ändå ger en hyfsad prestandaökning från ditt nuvarande Geforce 6800GT.

Medlem

6800GT finns väl bara til AGP.


signatur
nj
Medlem
Skrivet av cammo:

6800GT finns väl bara til AGP.

Nej, det finns till PCI-Express med, se http://www.google.com/search?q=6800gt+pci+express%7Ch%C3%A4r tex.

Inaktiv

Min polare hade en P4 3,2 Socket 775. Å han hade inte stålar till en hel ny dator, så ja föreslog att han skulle köpa det här så kunde han ha kvar processor å annat. Vid det tillfället kostade det grafikkortet 2500, så kanske man borde välja ett annat 8800gts nu om man nu funderar på det?

såg nu att du hade ddr2 minnen, så det kan man ju skita i. Tyckte iallafall detta var bra då man kommer ifrån agp och att man kan köpa in lite delar efter hand.

Medlem

Jo, det är ett PCI-Express jag har alltså och kortet i sig är inte dåligt, det presterar väldigt bra i t.ex. F.E.A.R. och Oblivion men nu med så många nya spel på horisonten så är det ändå dags att byta ut det.

Jag har kollat på ett ASUS GeForce 8600 GTS 256MB-kort, är det nåt att hänga i julgranen ? DX10 bryr jag mig inte om, eftersom jag inte kommer att köra Vista.


signatur

War, War never changes...

Medlem

Hmmm.. jag har hittat ett GeForce 7950 GT 512 MB kort, kan det vara nåt, tro ? De får rätt så bra betyg i testet ovan och ser ju oxå ut att vara ett rejält steg uppåt !! Jag tror nog jag slår till, faktiskt


signatur

War, War never changes...

Inaktiv

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339049 <-- ingen tvekan. Visst, det är inte lika bra som varken 7950gt eller x1950pro (nästan åtminstone). Jag har själv ett x1950gt och jag gick från x800xt (vilket är lite snabbare än ditt 6800gt). Jag märkte stor skillnad och framförallt så kan jag lira de flesta nya spel på med/high i 1280x1024. Kortet jag länkar till borde dessutom vara rätt tyst (till skillnad mot 6800-korten, bläh). kom på en sak till, det finns ännu billigare på inet.se och de är dessutom supersnabba på att leverera. Komplett.se har för tillfället leveransproblem (som tydligen ska ta ett tag till att lösa enligt support ).

Edit: Om du absolut har mer pengar att spendera och inte vill ha det absolut mest prisvärda, så kan du ju ta och köpa ett 8800gts 320MB. Ligger på dryga 2500kr. Om din cpu blir en s.k. flaskhals beror lite på vilken upplösning du lirar i. Desto högre upplösning och stressamt för grafikkortet, desto mindre sannolikhet att även din cpu ska flaskhalsa. Men i just det fallet, så ska du åtminstone spela de nyaste spelen (typ Unreal engine 3.0-spel, Call of juarez, Oblivion osv) i höga upplösningar (1600*1200 eller högre) föra att undvika att processorn blir en flaskhals.
Personligen så hade jag kört på den prisvärda x1950gt uppgraderingen, men det är upp till dej. och hur mycket du vill lägga ut. Lycka till!

Medlem

Tack alla för svar och inlägg - det blev ett Geforce 7950 GT 512 MB-kort för 1195 :- Antagligen kommer det inte förrän nästa vecka men jag längtar efter att se hur Oblivion verkligen ska se ut. Och F.E.A.R och Far Cry och..


signatur

War, War never changes...

nj
Medlem
Skrivet av Obsidian:

Tack alla för svar och inlägg - det blev ett Geforce 7950 GT 512 MB-kort för 1195 :- Antagligen kommer det inte förrän nästa vecka men jag längtar efter att se hur Oblivion verkligen ska se ut. Och F.E.A.R och Far Cry och..

För det priset så är det ett väldigt bra köp. GF7950GT har mer eller mindre försvunnit från marknaden för nVIDIA har väl slutat tillverka den kretsen i förmån för den nyare Geforce 8-serien, men ibland dyker det upp några enstaka kort till låga priser hos butiker som vill tömma sina lager.

Inaktiv
Skrivet av Obsidian:

Tack alla för svar och inlägg - det blev ett Geforce 7950 GT 512 MB-kort för 1195 :- Antagligen kommer det inte förrän nästa vecka men jag längtar efter att se hur Oblivion verkligen ska se ut. Och F.E.A.R och Far Cry och..

Var hittade du det (nytt?)? För det priset så är det ju verkligen bättre än allt annat.

Edit: Men Far Cry kunde du väl ändå lira på höga inställningar innan? Jag körde på FEAR och Far cry på höga inställningar med mitt x800xt.

Medlem

Jo, visst kunde jag köra Far Cry vanilla i 1280 x 1024@60Hz med cirka 70+ FPS men sen när 1.41-patchen kom och man började lattja med HDR-inställningarna så var det en annan sak. Då fick jag snällt nöja mej med 25 - 35 FPS på de vanliga banorna utomhus, med lägre dipp ibland då det var måånga ljuskällor på skärmen samtidigt. Men satan i gatan, vilket snyggt spel det blev då man moddat det lite.. hade Oblivion varit så snyggt men lika öppet som det är idag, så hade jag inte spelat något annat


signatur

War, War never changes...

Medlem
Skrivet av Obsidian:

Tack alla för svar och inlägg - det blev ett Geforce 7950 GT 512 MB-kort för 1195 :- Antagligen kommer det inte förrän nästa vecka men jag längtar efter att se hur Oblivion verkligen ska se ut. Och F.E.A.R och Far Cry och..

grattis till bra gpu för så lite pengs ! hade jag sett 7950GT 512MB för det priset i helgen, hade jag nog tagit det till min nya "HDTV Gaming PC"..kommer ändå att köra 1280x720 max, men tog ett 8800GTS 320MB. de flesta nya kort (8600, HD2600) under 2500kr är inte ett dugg bättre än just 7950GT 512MB...ett 7600GT kanske hade räckt åt mig i år...men kan väl köra spelen med extra AA, o kanske håller lite längre än 7-serien


signatur

Make a hole !

1
Skriv svar