samsung vs LG?
jag valde nu att inte köpa en LCD TV , paddanl förklarade allt åt mig , så han sparade mig nu några tusenlappar som han alltid brukar göra:P,
men nu står valet mellan 2 olika 24'' skärmar som nästan är lika, men ja vet inte vad det stora skillnaden är mellan dessa?
priset är bara en hundring skillnad mellan dessa 2 skärmar,
Samsung:
http://www.samsung.com/se/products/monitors/tft21_40/245b.asp
LG:
http://nordic.lge.com/sv/products/model.detail/l246whbn.jhtml
LG:n ska ha bättre kontrast vilket jag har förstårr är samma som svärta ungefär. Dock så skulle Samsungens kontrast b´vara bättre när den var dynamisk vilket jag inte har en aning om vad det skulle vara
Gör som jag.. Gå till ONOFF eller El Giganten och låtsas som att du ska köpa skärm och kolla på båda på plats.
Av dessa två tycker jag Samsung är det givna valet,
eftersom prisklassen är densamma och Samsungs skärm
har bättre kontrast. Det är jobbigt i längden när svärtan är grå.
Min erfarenhet av Samsung är positiv också så det väger in.
Jag skulle inte köpa en LG i dagsläget när det gäller skärm.
Bra kylning IsTheShit
Av dessa två tycker jag Samsung är det givna valet,
eftersom prisklassen är densamma och Samsungs skärm
har bättre kontrast. Det är jobbigt i längden när svärtan är grå.
Min erfarenhet av Samsung är positiv också så det väger in.
Jag skulle inte köpa en LG i dagsläget när det gäller skärm.
Va de inte LG'n som hade bättre kontrast? :S
Vad är det för fel på LG's skärmar da? Jag har(nästan*) en LG L226WTQ och är väldigt nörd med den. Min bror har en L226WTQ och han är också nöjd med sin.
*skärmen som jag har är LG L226WT och skillnaden ska vara att min har 5ms responstid medans WTQ har 2ms.
många har haft problem med LG tv apparate,
ett vanligt fel är nåt som kallas *intligent öga*
som kan strula, det är en funktion som ska anpassa tvns ljus med rummets,
men den kan balla ur.
en polare köpte en LG 32 tums lcd och det *intligenta ögat* ballade ur redan efter nån vecka.
och när vi skulle lämna in den på elgiganten så kom det en snubbe till med en LG lcd tv som ballat ur.
Jag har bara dåliga erfarenheter ifrån LG. Problemet med de är globalt. Företaget vill själva reparera problemen, och har inställningen laga allt och ge ingen ny produkt vilket kan medföra en hel del väntetid. Enligt konsumentlagen har företaget rätt att åtgärda samma problem 3ggr innan de måste ge dig en ny vara. De håller verkligen lg på. Som sagt jag har haft problem med allt ifrån LG och tänker aldrig mer köpa något ifrån de. De köper billigare komponenter vilket medför billigare priser, oftast är det tyvärr så att livstiden på billigare komponenter begränsas. När man tillverkar elektronik med mönsterkort/kretskort kan man välja en hel del olika saker som kopparmängd,material av mönsterkort, olika typer av legeringar som "lödtenn" allt sånt kan man begränsa kostnaderna rätt rejällt med, men tyvärr billigare är inte bättre! Så mitt tips är håll dig ifrån LG, antar att många som har deras Mobil choklad modellen känner nog som jag Själv köpte jag en samsung skärm fungerar klockrent inga problem med pixlar eller funktion! Kör på det istället!
måste dock säga att i princip alla dyliga företag reparerar.. och att 3 ggr krävs innan man får ny vara har jag aldrig hört talas om faktiskt.. nån annan? (kan ofc ha missat)
garanti ger ju aldrig en ny produkt, det gäller ju i princip alltid reperation
Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.
Ja det står ju i konsumentköpslagen i avsnittet om fel på varan. Säljaren har rätt att försök åtgärda felet tre gånger innan denne behöver ge en helt ny vara eller ordna nån annan lösning...
Sen att det ska vara exakt tre gånger är det väl inte, men efter tre anser man att om den inte är lagad efter de så lär den inte bli lagad nästa gång heller och kunden har fått vänta tillräckligt, i princip.
CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm
Att företagen har rätt att laga samma fel 3gånger är ju rätt uppenbart. Bara gå in på http://www.konsumentverket.se
Jag fick kontakta konsumentvägledningen när LG strulade med mig. När jag köpte min bärbara dator var det fel på den jag fick, vilket iofs kan hända alla elektroniska saker eftersom yielden bara är 97-98%, vilket innebär att 2-3% av allt man ser i en butik kan vara trasigt redan när det lämnade tillverkarna eftersom det är billigare att ta tillbaka en produkt och laga ursprungsfelet än att göra 1 extra test på alla produkter innan de lämnar tillverkaren, varje test man gör kostar väldigt mycket pengar iform av tid osv.. Hur som helst så tog hela processen innan jag äntligen fick tillbaka mina pengar ca 6-veckor, och då var jag även i kontakt med chefen på det företaget jag köpte produkten ifrån och var galen. Det var kul när jag inte hade en annan dator heller och hade internet rullandes vilket iofs inte var allt för mycket pengar men ändå! Grundreglerna kan vara bra att veta innan man köper något vad det än kan vara. Detta gäller väl alla märken så klart, men för min del har det bara varit lg produkter som alltid skulle lagas i stället för att få en ny produkt på engång. Övriga märken har jag inte haft sådana problem med. men men... tillbaka till top-ämnet, vart det en Samsung eller LG ?
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...
"Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök."
Du behöver bara acceptera två försök sen kan du reklamera varan. Dustin Home vägrade erkänna min reklamation med hänvisning till att min beskrivning av felet var bristfällig och jag blir nu tvungen att skicka ärendet till ARN med allt besvär det innebär. Detta gällde dock en 19" Hyundai-skärm.