Mest för pengarna?

Inaktiv
Mest för pengarna?

Hej! Jag har skutit på mitt nya datorinköp i nästan ett halvår nu helt otroligt nog. Ni känner nog igen det klassiska - "Men snart så kommer det bli billigare och då kan jag köpa bättre saker till samma pris!." Jag vet.. djup logik. Men nu blir jag iaf tvingad eftersom min dator k*ka ur igår och jag vägrar ominstallera windows ytterligare en gång bara för att få den att funka hyffsat. Den börjar ändå nästan bli antik med sin 2600+ processor.

Men nu! Jag har iaf efter egen åsikt kommit fram till att Komplett ger väldigt bra priser fast deras färdiga datorerna som de erbjuder känns hela tiden som något inte stämmer på.

Jag ska posta datorn som jag tittade på sen när min polare inte skriker åt mig att han behöver få tillbaka sin dator nu men iaf till sist..

Ifall ni hade 13000 kr att spendera och ville ha en intel dator med 1000 gig hårddisk (2*500) som gick att klocka så att processorn och minnena gick 1:1 - Vad skulle ni köpa då?

Mitt krux är hela tiden att jag känner att jag vet för lite om moderkort, nätverkskort och minnen för att hitta bra komponenter.

All hjälp uppskattas!

Mvh *M

Inaktiv

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=502808...
Plus grafikkort baserat på upplösning på skärmen du skall använda osv...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

måste du beställa på just komplett? Desutom verkar dom vara lite sega just nu som nån på forumet nämnde +att jag å min polare beställde lite grejer å de tig lite extra tid, 3 dagar extra. Men paddans paket verkar bra. Fast kanske man ska ta 520w varianten av agget och mer minne/lite bättre moderbräda? Ska vara ett bra moderkort, men endå. Kanske en kylare istället för de där 300kr?

Inaktiv

Tusen tack för de snabba svaren! Och nej självklart är inte Komplett något måste. Ifall ni har någon annan sida att rekommendera är jag självklart väldigt öppen.

Och Paddan jag har kollat och det verkar som att 8800gts 640mb kort ska vara mest prisvärda just nu. Skulle du hålla med där?

Och skulle datorn klara den klockningen jag hade tänkt med standard kylningen?

Inaktiv

Ja asså 1:1 innebär ju inte annat än att FSB i så fall ska vara 400... Sen om multipliern är 6, 7, 8 eller till och med 9 får du ju avgöra själv... Ska du klocka processorn över 3ghz lär det vara bra med en kraftigare kylning...

Jag skulle nog säga att 8800GTS 320mb är mest prisvärda kortet just nu... I den genren alltså. Presterar ju i princip som storebror med 640mb, undantaget i mycket höga upplösningar...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Nej jag har aldrig varit i sånt tokstort behov av mycket höga upplösningar men jag skulle gärna vilja att grafikkortet hängde med ett tag till.

Så du skulle kunna rekommendera din orginal setup, ett 8800GTS 320mb och en ny kylare till processorn?

Annars så tänkte jag bara byta ut lådan till 182an istället fast det kan juh göra någon skillnad.

Inaktiv

Ja mitt förslag tycker i alla fall jag är ett prisvärt alternativ. 8800GTS 320mb bör rocka rätt fint i 1280x1024 och lägre en hyffsat tid framöver..


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Tusen tack för hjälpen paddan! Det blev din exakta start med

XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3

Arctic Silver 5 Kylpasta 3.5 Gram

Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet CPU- Fläkt, Socket 775/754/939/940/AM2

och allt landade på 13079:-. Kan inte bli bättre. Tack än en gång!

Inaktiv

Mjo kunde blivit en roligare kylare till cpun :). I övrigt är jag nöjd med den hehe.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Hehe av ren statisisk sannolikhet borde jag välja någon del som var hyffsat bra till sist Jag tänkte beställa allt imorrn just eftersom de inte hade fått in kylaren än.

Vilken skulle du rekommendera istället? Hade för mig att Zalman var bra saker.

Inaktiv

Mjo de är hyffsade. Har själv en CNPS9500, lillebror till den du tänkt köpa. Tyvärr låter de alldeless för mycket när de går på högvarv för att kyla som bäst... Nej då är det bättre att sikta in sig på en Thermalright Ultra-120 Extreme, Thermalright Ultra-120 eller Scythe Infinity. Samtliga är tystare och bättre om jag minns rätt. Fördelen är att du kan välja vilken 120mm fläkt du vill köra på de... Till skillnad från Zalmanen där du är fast med samma som ju som sagt låter mycket...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Hur menar du med att jag kan välja vilken 120mm fläkt jag kan köra på de? Är det jobbigt då att fästa fläkten på värmerören?

Vilken kombo hade du kört? Oj mycket mycket frågor. Uppskattar verkligen hjälpen förresten Paddan.

EDIT: Läste på nu om olika kylning på Sweclockers och dom rekommenderar Thermallite ULtran men är det något speciellt som man ska tänka på med fläkten man väljer tilll den?

Inaktiv

Japp, ta en tyst men som flyttar mycket luft. Kika på fläktar som har 20db eller under, men samtidigt så hög CFM som möjligt typ 40...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

ofta "ljuger"/överdriver företagen med siffrorna.
Här är ett par bra fläktar som ofta rekommenderas:

Noctua 120mm. Jag skulle tagit den snabbare av dem då den också kommer med ett motstond som gör att den går på lägre varv=tystare. Denna är nog den mest effektiva fläkten på marknaden. men en stor nackdel är att den är fruktansvärt dyr, ca 200kr. Ibland finns det erbjudanden där de är lite billigare, tror att inwarehouse hade något sådant och att de kostade ungefär 164kr då.

Scythe S-flex är en också bra och effektiv fläkt. Kommer inte med något motstånd, men det finns 3 moddeller av den som är olika snabba/kyler olika mycket. Har själv 2st sånnahär av den snabbaste modellen och är faktiskt rätt nöjd. Om du kör på fläktkontroll så rekommenderar jag att ta den snabbaste. Dessa brukar vara ganska dyra, ca 165kr st, men finns att hitta lite här och var för ca 100kr.

Nexus Real Silent. En ganska hyllad fläkt också som brukar rekommenderas också den. Det sägs att det är "precis" samma fläkt som Yate Loon(som tyvärr är väldigt svår att få tag på) som de har dragit ner hastigheten(rpm) på ordentligt. Denna fläkt är extremt tyst, fast till nackdel att den inte flyttar specielt mycket luft. Jag har också 2st sånnahär fläktar och de är väll ganska bra, specielt om man vill ha en tyst burk och inte har fläktkontroll eller så. Jag tycker det är störande att 3- och 4-pinnars sladdarna sitter ihop, fast det gör ju inte så mycket. Dessa fläktar är mycket billigare än de andra, brukar kosta runt 115kr men går att hitta för 50kr ibland!

Ungefär såhär brukar folk rekommendera fläktar.
Har för mig att denna ordning och dessa fläktar som fick bäst i ett test från silentpcreview. 1.Noctua 2.Scythe S-flex 3.Nexus real silent

hehe långt blev de, men hoppas de hjälper! ha de bra!

Inaktiv

Tusen atck för all info killar! Tycker verkligen om att lära mig mer om sådant här.

Sista frågan.. Ifall jag nu i framtiden vill uppgradera mitt system. Kommer moderkortet som är med på orginalspeccen klara av det?

Jag tänkte att det kanske vore värt att lägga några hundralappar extra nu istället för att köpa en helt ny låda vid nästa uppgradering istället.

EDIT: Och behöver jag en floppy för att kunna installera SATA diskkarna?

Inaktiv

Ja asså ska du köpa Quadcore är det högst sannolikt att när den inte räcker till längre så finns det helt andra standarder vilka inte kommer motivera en uppgradering i detta system utan snarare ett helt nytt system typ.

Du behöver inte floppy för att installera sata-drivarna, det är något förlegat sen flera år tillbaka typ.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Uppskattar verkligen all hjälp Paddan. Har suttit med inköpslistan klar nu på komplett halva dagne bara för att få reda på de sista nu. Nu är det bara att skicka iväg beställningen!

Inaktiv

Feck... Gör det något om den bissart stora kylaren nuddar sidan av chassit? Är iofs inte helt säker på att chassit kommer gå att stänga chassit med den där bjässen i än

Inaktiv

FÖRTYDLING: Gör det något om toppen av mitt kylaraggregat nubbar sidan av chassit?

Vet inte om "piggarna" på toppen kylaren utvecklar någon högre värme och jag tänkte byta den isåfall innan resten av delarna kommer. Är en Thermalright Ultra-120 eXtreme.

Inaktiv

nej, det borde ju inte göra nått, sen att man kanske vill ha en stängd chassie dörr är väll lite ledsamt. om det nu inte vibrerar eller så så borde det blir pyttelite bättre kylning?

Men iallafall så borde det inte göra något?

Medlem

den är rätt kall på toppen, iaf min.. men så har jag lite problem med min också, så kan inte svara helt ärligt.

Det är en del folk som har problem med kylaren, fästet som man får sitter något löst hos många. Thermalright har släppt nya versioner av fästet (med plastbricka tex), men för vissa har det inte hjälpt, för andra sitter den perfekt.
Min sitter löst och om jag nu bestämmer mig för att ta loss bjässen en tredje gång ska jag sätta dit en ordentlig bricka (tjocklek som en 10-krona) för att den ska sitta som sten.

Den ska vara den bästa kylaren på marknaden, synd bara på problemen med fästet.

Är det på håret om den kommer få plats i chassit? Det finns en ultra-90 extreme variant också vilken kylde riktigt bra den också.


signatur

thank you, come again

Inaktiv

Jo det kommer bli på håret!

Mitt underbara vackra chassi är 18 cm djupt och kylaren är 16 cm. Det här då innan jag har fått i moderkortet.

I värsta fall får jag ta och byta på webhallen till vanliga ultran.

Inaktiv

är det verkligen skillnad på ultra å ultra extreme höjdmässigt? skillnaden är väll endå att extreme har fler(dubbelt så många?) heat-pipes än vad "vanliga" ultran har?

Medlem
Skrivet av mirlamoooo:

är det verkligen skillnad på ultra å ultra extreme höjdmässigt? skillnaden är väll endå att extreme har fler(dubbelt så många?) heat-pipes än vad "vanliga" ultran har?

ja det stämmer, samma höjd. Ultran är förövrigt likadan förutom mindre heatpipes.


signatur

thank you, come again

1
Skriv svar