Bakom kulisserna på MW2-recensionen

Flakmonkey
Bakom kulisserna på MW2-recensionen

Förra veckan åkte jag till London för att recensera Modern Warfare 2 och det här är min lilla "dagbok" från det eventet. Kanske kan det ge dig en liten inblick i hur det kan gå till när ett spel av den här magnituden ska recenseras. Hör ju knappast till vanligheterna att en resa till London ingår i paketet, men det är ju trevligt med lite miljöombyte ibland

Tisdag
08:30 Dags att stiga upp ? har en lång dag framför mig känner jag
11:10 Efter att ha ätit frukost och packat det sista så lämnar jag lägenheten för färd mot Stockholms Central
12:00 Stiger på flygbussen som ska ta mig från Cityterminalen till Arlanda
12:45 Framme vid Arlanda men får inte ut min biljett! Automaten vill inte köpa mitt pass så nu måste man gå till disken ändå. Tack och lov är det en trevlig dam från BA som låter en gå före i kön eftersom det är ett tekniskt fel.
13:20 Igenom säkerhetskollen efter bara ett pip. Ingen aning om vad det var som orsakade pipet men visiterad blev jag i alla fall.
13:40 Springer in i taxfreen för att köpa lite ansiktskräm och något så att jag inte behöver gå runt med vitaffro i London
14:00 Måste ha mat, trots att det ju serveras på flyget, så köper en wrapper och ett wienderbröd till ockerpriser.
14:20 Väntar vid gaten och förbannar Arlanda som inte kan bjussa på WLAN, får istället glädjas åt 3g-dongeln från jobbat och chattar lite med kompisar via msn.
15:10 Woho!! Planet är uppe i luften! Sitter bredvid en liten engelsk tjej och hennes svenska mamma. Lite kul att mamma användare svenska när hon ska tillrättavisa ordentligt, annars är det engelska som gäller.
15:40 Den traditionella sandwitchen serveras, men varför i helvete sa jag att jag ville ha cheese? Jag gillar ju inte ens ost...
17:00 Sådär då har man läst igenom Daily Telegraph och BA:s egna tidning ? rätt intressanta båda två. Kommer dock aldrig förstå poängen i att inte häfta ihop tidningssidorna. Är ju ett åbäke att ha att göra med engelska tidningarna som det är nu.
17:30 Touchdown! Dags att vänta på att få gå av.
17:40 Ute ur planet så nu återstår det bara att lista ut var jag ska ? är ju ingen som väntar på mig här så blir att ta sig dit för egen maskin.
17:50 Får bli vanliga tunnelbanan den här gången, är ju lite roligare att åka med vanligt folk å se hur det är och jag har knappast bråttom. Enligt schemat så ska jag inte vara på plats förrän 20:00.
18:00 Tack gud för VISA-kort och biljettautomater. Biljett till tuben köpt och lite pengar uttagna så nu kan äventyret börja ? mot Oxford Circus!
17:30 Kom på att det nog var en god idé att ställa om klockan på mobilen, de är ju lite efter här. Är i South Ealing nu med en bra bit kvar till bytet vid Piccdilly Circus och nu väntar vi visst på något. Tub som tub uppenbarligen.
17:50 Börjar inse att det kanske inte var så smart att ta tunnelbanan ändå, den är värre än vad jag mitt minne sa mig. Vi kryper fram här och har kommit en station på tio minuter. Connex, ni är förlåtna!
18:05 Börjar närma mig nu ? Hyde Park nästa. Lite kul att man inte hör någon prata engelska utan det är kinesiska, italienska och en herrans massa spanska som gäller. Vill ju höra lite hederlig brittisk engelska gat däm it!
18:30 Sådär, äntligen har man fått byta till Bakerloo-linjen för att åka norrut och komma en bra bit närmare hotellet.
18:40 Nej men helvete! Tåget stannar inte vid Oxford Circus, är uppenbarligen för mycket folk där, får försöka hitta ändå.
18:45 Att försöka hitta var ju inte så lätt ? ingen karta med mig som täcker det här området bara från Oxford Circus ? blir taxi.
18:55 Damn hotellet är riktigt nice ? mycket stilrent och helt i min smak. Nog ett av de bättre jag bott på, även om det nu inte säger särskilt mycket.
19:00 Hihi nu kom en snubbe från Activision in på rummet för att ordna allting efter att han som spelade här från söndag till idag - var en grupp journalister här tidigare... Blev lite förlägen när han såg mig här, var visst inte tänkt att jag skulle få tillgång till rummet redan nu. Fint headset man får att använda till nattsessionerna, de hade visst fått klagomål från övriga gäster tidigare nätter. Får kanske köpa ett sånt sen när jag kommer hem.
19:05 Nu har Activisions PR-snubbe tittat förbi också. Får inte börja spela ännu, måste få ett minneskort som jag kan spara min profil på så jag får helt enkelt titta på introfilmen om och om igen. Verkar vara betydligt mer storydrivet än tidigare delar vilket bådar riktigt gott. Middagen serveras 20:00 fick jag reda på också, så jävla hungrig!
19:30 Fasen v lite man vet, funderade nu på om man behöver strömadapter i England, så länge sen jag var här? Måste ta reda på det och fixa en isf.
19:45 Har sett introfilmen bra många gånger nu. Den är ju bra å så men börjar lära mig den utantill nu. ?Revenge is like a ghost it takes over every man it touches, Its thirst cannot be quenched until the last man standing has fallen.?
19:50 Slår mig nu att det bara står Modern Warfare 2 på titelskärmen, tog de inte tillbaka Call of Duty i namnet för att folk började gnälla?
20:20 Ner till restaurangen, de andra journalisterna har visst kommit nu så vi ska få våra presskit och mat.
20:25 Träffar de andra journalisterna i mitt gäng. Bara fransmän (typ 10 st) än så länge men en italienare ska visst komma senare. Happy happy joy joy!
20:45 God mat är det iaf, buffé med mycket gott och en kypare som hela tiden vill fylla på diet coke-glaset. Trevligt trevligt.
21:30 Har lyckats lösa två problem - strömadapter har hittats i ett av skåpen på hotellrummet och jag har snott åt mig en voucher för WLAN i rummet. Allt är okej i världen igen.
22:00 Äntligen dags att börja lira!
23:00 Kommit in en bit nu och jag gillar det, men är inte helt övertygad ändå. Gillar inte fordonsekvenser rent generellt och att åka snöskoter ändrade inte på det. Det blir aldrig riktigt bra i FPS och här brast det inte bara i känslan - det gick ju att åka igenom vissa träd... Diggar däremot storyn och det är långt viktigare än en kort fordonssekvens.
23:40 Okej, då har man mejat ner civilia. Innan spelet börjar så får man välja om man vill spela den här känsliga banan och det förstår jag. Var rätt olustigt att gå runt där på flygplatsen och skjuta oskyldiga men samtidigt känns den viktig för handlingen och för demoniseringen av fienden.
00:30 Dags att lägga ner för idag. Är två banor in på akt 2 så har snart kommit halvvägs skulle jag tro och jag blir allt mer imponerad. Uppdragen blir roligare och roligare och handlingen intressantare. Av någon anledning så känns det mer varierande än ditt vanliga FPS så hittills har det inte varit enformigt överhuvudtaget. Fortsätter det såhär så kan man vara en klassiker på spåren. Nej sova nu, frukost serveras 09:00

Onsdag
07:30 Telefonen ringer:
- Sover du?? (pappas röst)
- Mmm jag är i london, klockan är bara halv åtta här
- Haha okej *klick*
08:20 Går upp och inser att jag inte har raklödder så tvingas använda schampoo, fungerar riktigt bra faktiskt.
08:50 Nere i restaurangen och äter frukost. Saknar kokta ägg... Hur kan man ha en frykostbuffé utan kokta ägg? Och inga flingor heller, bara en massa mackor. Nåja, gratis är ju alltid lite gott antar jag.
09:20 Läser The Independet för lite sportnyheter. Står mycket om Liverpool och det känns genast lite trist att missa deras match mot Lyon ikväll... men men, det är nog en smäll man kan ta en dag som denna - ska ju få spela multiplayer!
09:50 Dags att spela lite SP fram till lunch, och efter det är det dags att lira Special Ops. Ska bli intressant, vet inte alltför mycket om det på förhand.
10:50 Klarat två banor till nu och den senaste inleddes med dyksekvesen som man sett i trailers. En aning besviken på att man inte fick styra dykandet själv, men det förväntade jag mig inte heller. Banan var däremot riktigt skoj, mycket action och riktigt skoj att bryta sig igenom dörrar för lite slowmo-sekvenser.
11:15 Ännu en bana avklarad - en riktigt jävla intensiv sådan där man ska bryta sig in i ett fängelse. Som sagt, kampanjen blir bara bättre och bättre.
12:30 Precis spelat klart andra banan i akt 3 och kan bara konstatera att Price eger! Nu dags för lunch.
13:00 Sådär då var maten uppäten under samtal med en skön britt från Daily Telegraph. Han hade visst testat Special Ops i Los Angeles och tyckt det var riktigt kul så nu ser jag fram emot det ännu mer.
13:30 Special Ops! Ingen traditionell MP under den här sessionen - får vänta med att woppa fransk röv till sernare ikväll
15:40 Puh så har man spelat Special Ops för första gången. Förbannat kul och jag gillade variationen på uppdragen - hann givetvis inte testa alla men de jag hann pröva lovade gott. Fick spela med den italienska journalisten och någonting i mig säger mig att vi träffats förut, på ett Quake Wars-event om jag inte minns helt fel... Nåja dags att lira SP igen, ett gäng brittiska journalister ska spela Special Ops nu så kanske hinner jag klara kampanjen innan middagen serveras.
17:00 Lär vara sista uppdraget nu. Kampanjen har för ovanlighetens skull inte tappat i fart och kraft, snarare tvärtom. Handlingen fortsätter att vara intressant och jag gillar verkligen att IW tycks ha bestämt sig för att satsa mer på den än i tidigare spel.
17:35 Slut!! Skön avslutning på spelet även om jag inte riktigt gillar att det sista uppdraget var ett av spelets lättaste, dog nog minst på det av alla. IW tycks lämna det hela öppet för en uppföljare också och dumma vore de väl annars... MW3 om två år? Jag skulle inte bli alltför förvånad.
17:40 Kul eftertexter!
17:45 Spellängd 9h 4 min 12 sek - inte alltför lång tid, men har varit med om värre.
18:00 Blir nog att slappa i någon timme nu innan middagen serveras. Kanske läge att spana in Special Ops lite mer, det går ju att spela själv - iaf vissa uppdrag.
19:00 Middagsbuffé. Hoppas de har något smarrigt, blir ju hungrig av att gejma.
19:40 Mätt och belåten. Snackade massa fotboll med Luca som är Lazio-supporter och en hängiven Football Manager-spelare så hade en del att tala om. Han är visst både spel- och sportjournalist, vilken jävla drömcombo!
20:00 Äntligen dags för riktig MP. Inga direkta nyheter vid första anblicken, samma spelsätt och allting, men det tycks vara var av allt det goda. Hur mycket belöningar och saker att samla på som helst. Förstår dem helt och hållet, varför försöka göra om något som fungerar så bra?
21:00 En timme in i spelandet och kan bara konstatera att saker verkligen är sig lika. Allting har tightats till och det har finslipats både här och där, men det är ju inget snack om att det är Modern Warfare.
22:00 Min första MP-session är tyvärr slut. Gick rätt bra, topp tre mest hela tiden. Otroligt underhållande, bättre än originalet, men jag kommer nog aldrig gilla alla helikoptrar och raketer som du kan kalla in som hjälp. Som tur är kan man ju stänga av det.
22:30 Tillbaks på hotellrummet. Dags att spana in inställningar som kan göras, testa olika svårighetsgrader, etc så att man har koll på det till recensionen. Den andra gruppen spelar MP nu och ska göra det till 01:00 och efter det är det fritt fram att lira, men ska se om inte jag kan få plats innan.
24:00 Yay lite extra MP! Inte för att man egentligen behöver så mycket för att kunna bedömma det eftersom det är så likt föregångaren. Den stora nyheten är ju Special Ops och det kommer garanterat bli en stor kassako för IW. Konceptet är ju perfekt utformat för DLC och det skulle inte förvåna mig alltför mycket om de redan har paket reda för release.
01:00 Kul kul!! Fortsätter att ligga där i toppen. Sniperbanorna är som vanligt min svagaste gren, har helt enkelt inte tålamodet för att prestera bra på dem, vill ju ha action, inte ligga i en buske och trycka!
02:00 Kom till hotellrummet för 50 minuter sedan och började skriva direkt. Har skrivit "klart" om SP-delen. Den måste förstås redigeras rejält, men jag har iaf plitat ner det som jag vill få med i den slutgiltiga recensionen. Nu är det dags att sova igen. Hinner nog få in en timme eller två med MP imorgon innan det är dags att ta mitt pick och pack till till Heathrow.

Torsdag
08:25 Klockan ringer så det är ju bara att masa sig upp, raka sig (fortfarande med schampo som raklödder), klä på sig och bege sig ner till restaurangen för ännu en frukost.
09:05 Mackor mackor mackor!! Tacka vet jag klassiska svenska frukostbufféer, det är klasskillnad. Men men, ingen tid att njuta av frukosten ändå, vill ju bara börja spela asap.
09:30 Så nu är man inne i MP-rummet igen som förresten vaktas av välvuxna säkerhetsvakter så att ingen utomstående ska kunna ta sig in och få sig en titt på spelet. Bara jag och en kille från PR-byrån där än så länge så vi lirar lite Special Ops.
09:55: Special Ops är lika kul som igår. Hade varit roligt om man kunde vara fler än två. Det hade kanske inte fungerat på alla uppdrag, men något hade det säkert fungerar på.
10:00 Nu är vi tillräckligt många (8) för att kunna lira vanlig MP. Har en timme på mig innan jag ska dra mig till flygplatsen. Ska ju vara där en två timmar innan för säkerhets skull så nu gäller det att utnyttja tiden så bra det bara går.
11:00 Fraggat min sista fransman för den här gången. Dags att släppa handkontrollen, checka ut från hotellet och ta en taxi till Paddington Station.
11:30 Jahopp. Nu ska man testa att åka till Heathrow på ett annat sätt än tunnelbanan, vågar ju inte hansa på det igen efter förseningen i tisdags. Heathrow Express känns betydligt tryggare. Ska visst ta 20 minuter och det är ju direkttåg så förseningar bör ju vara lite ovanligare.
11:50 Framme vid Heathrow. Dags att förbereda sig på att ha riktigt tråkigt i två timmar inann planet lyfter.
12:10 Hmm, undrar varför det strulade med E-biljetten på Arlanda, här fungerade det ju utmärkt.
12:20 Blev inte visiterad den här gången, trist, var ju en söt tjej den här gången
12:40 Dags att döda tid. Planet går 14:20 och även om en del av tiden komer gå åt till att äta så blir det en bra stund över där jag måste göra något. Nåja, har iaf köpt mig senaste numret av Retro Gamer att läsa - kan nog fylla upp tiden riktigt bra.
13:30 Jahopp, nu är det inte så lång tid tills jag får boarda planet. Ska bli rätt skönt att komma hem faktiskt. Är ju otroligt kul att göra en sån här grej, men själv resandet med flyg och allt vad det innebär kunde jag faktiskt vara utan. Men men, jag har iaf lyckats få i mig en sallad nu som var helt okej ändå. Lär ju få mackor på planet, men det räcker inte så himla långt.
13:40 Wth sitter tre svenska flygvärdinnor bredvid mig nu. De hälsar på varandra på svenska och pratar svenska, sen går de helt plötsligt över till engelska. Värsta Victoria Silvstedt-syndromet
14:00 Woho fönsterplats!! Får man iaf blicka ut över London när vi lyfter. Lär ju vara så mörkt att man inte ser något av Stockholm när vi flyger över där, men kan ju inte få allt här i livet.
17:50 Har precis landet (och ställt fram klockan igen). Rätt behaglig resa hem, mest tack vara Retro Gamer som räckte hela resan hem och mer därtill. Fantastisk tidning som jag kan rekommendera alla att köpa ett nummer av.
18:00 Varför tar det alltid så förbannat lång tid för folk att gå av planet? Tio minuter har man stått här och har ännu inte fått börja röra på mig. Fascinerande.
18:10 Står utanför Arlanda nu och väntar på flygbussen. Fan vilket sunktigt väder - nu vill man verkligen bara hem...
18:30 På bussen på väg mot stan så nu är man snart hemma. Lär bli en kebabsallad till middag idag och en kväll bestående av TV-tittande. Känns inte som om jag kommer orka med så mycket mer än det.
18:55 Har precis hoppat av bussen vid S:t Eriksplan och Skarpnäckståget går om två minuter. SL kan vara rejält trevligt när det flyter på.
19:05 Sitter här på tuben och läser kommentarerna till nyheten om att MW2 är begränsat till 18 spelar i MP. Ibland känns gamers som de mest bortskämda människorna i världen. Kanske skaffar man sig ovänner nu men jag förstår inte den stora grejen när de som faktiskt utvecklar spelet bestämmer sig för att ändra en sån sak. Det är väl ändå deras fulla rätt? Får nog bli ett blogginlägg om det här.
19:30 Framme i Bagarmossen och sitter på pizzeria Side och väntar på kebabsalladen. Gott som fan ska det bli, men nästa vecka måste det bli bättre mat, det är en sak som är säker. Har ju ietn direkt ätit bra de senaste dagarna och har inte hunnit träna något heller... Lite ångest över det. 19:40 Har precis gått in genom dörren till min lägenhet och därför dags att avsluta den här lilla dagboken. När ni läser det här är min recension redan pubbad eftersom det är ett stenhårt embargo som gör att jag inte kan säga något om vad jag gjort i London så jag hoppas att ni inte tycker att den är helt kass iaf

#blogg

Medlem
Bakom kulisserna på MW2-recensionen

Ibland vill man bara bli spelreporter:)

Medlem

härlig dagbok
väldigt beskrivande och en kul inblick

Medlem

Jag vill också...


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

"19:05 Sitter här på tuben och läser kommentarerna till nyheten om att MW2 är begränsat till 18 spelar i MP. Ibland känns gamers som de mest bortskämda människorna i världen. Kanske skaffar man sig ovänner nu men jag förstår inte den stora grejen när de som faktiskt utvecklar spelet bestämmer sig för att ändra en sån sak. Det är väl ändå deras fulla rätt? Får nog bli ett blogginlägg om det här."

Självklart får dom bestämma det själv. Men varför ska vi vara tysta när dom gör det? Vist, om jag är tyst och inte köper då röster jag med plånboken.
Om jag klagar och inte köper då kanske jag kan övertyga andre om att den långa listen på försämringar gör att man bör avstå från köp, om inte annat än för att avskräcka andre utvecklare från att också demolera Mp i kommande spel.

Men va vet jag, du kanske bara spelar konsol och förstår inte vad vi är upprörda över?

1
Skriv svar