behöver rekommendation på router som tål torrents

Inaktiv
behöver rekommendation på router som tål torrents

hej, har ju flyttat ihop med två pers, och vi har ett jävla problem med vår 100mbit-uppkoppling.. nämligen att vår Netgear RP614v4 hela tiden med jämna mellanrum dödar vår uppkoppling så msn och irc blir otroligt lidande..

detta händer när någon av oss tankar bittorrents. har på forum klurat ut att det är ett vanligt problem med vanliga routrar och höga uppkopplingar ihop med bittorrent, då deras NAT anser att den stora mängden anslutningar som bittorrent-protokollet innebär är ekvivalent med DDOS-attacker.
har försökt stänga av NAT-delen på routern men den vägrar fungera bra ändå..

det är fruktansvärt irriterande att flyga upp och ner på msn och irc var femte minut så fort någon av oss har igång en bittorrentklient, så irriterande att jag köpt en bnc-anslutning så iaf inte alla andra lider av mitt konstanta reconnect-spam på irc

det jag vill ha är tips på en router som ni VET fungerar bra med hög hastighet och delad internet, med avseende på bittorrents. uppskattas rejält.
betackar mig dock från en ändlös mängd med folk som ensamma sitter på en uppkoppling med ADSL och router, alternativt har mamma och pappa i LANet som knappt ens har på sina datorer, som tycker att deras router är suverän osv.

thank you


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Vet fler än en person, däribland folk som arbetar heltid med routers, som helt enkelt har slängt Netgear och skaffat något annat märke beroende på denna problematik. Inget illa om Netgear bara talar om hur professionellt folk har löst detta problem när de använt Netgear, så det kan vara knepigt att lösa det med befintlig router.

Annars räcker det väl med en switch/hub i och med att det brukar finnas mer än en IP i ett och samma uttag i väggen.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Inget fel på Netgear, alla märken har ju skitrouters om man betalar under 500:- för dom.

Köp nån för runt 1000-1500:- så lär du märka stor skillnad.

D-link:
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010107104

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010078475

Netgears motsvarande:
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010094619


signatur
nj
Medlem

D-Links DIR-655 ser, från tester sett, ut att vara ett rent monster. ~250Mbps total throughput (ner/upp samtidigt), 200+ connections samtidigt.

Annars så finns ju alternativet med en äldre PC som kör dubbla NIC:s samt en switch och någon *nix-baserad routerprogramvara som m0n0wall, mfl.

Inaktiv

ska kolla genom era förslag, tack så mycket
grejen är att jag har blivit bränd så många gånger av d-link att jag är rädd för dem..
helst skulle jag ju vilja köpa nåt med 3com eller dyligt, då 3coms och intels nätverkskort alltid genom alla tider funkar överlägset bäst (iaf på tiden de fungerade jävligt olika, långt innan netgears tid)

edit: jag betalar gärna 1000 spänn, men det var lurigt att hitta en router utan wlan, och detta kändes som en av de dyraste hemroutrarna utan wlan (500 spänn)
vill ju inte betala extra för att få nåt jag inte använder liksom


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

*bump*
tittat på alternativen nu och är sugen på en DIR-655.. så jävla synd bara att hälften av priset troligen är för wlanet, som jag är helt ointresserad av..
finns det inga moderna bra (hem)routers nuförtiden i övre prisklassen utan wlan?

edit:

Citat:

Annars räcker det väl med en switch/hub i och med att det brukar finnas mer än en IP i ett och samma uttag i väggen.

det "brukar" det väl knappast finnas..?
i mitt fall gör det det inte iaf, kör på stadsnät.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Om du vill ha en snabb router utan wlan så kolla in dgl-4100. Exakt som 4300:an fast utan wlan


signatur

I got an OS i think it's called vista but i call it "Shita"

Inaktiv

helt klart intressant, men verkar vara lite klurigt att få tag på en på nätet

edit: nvm.

edit2: bara skumma företag som säljer den billigt.. och inga valida recensioner.. hmpf..


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv


signatur

I got an OS i think it's called vista but i call it "Shita"

Inaktiv

beställde en dgl-4300.. den är suspekt billig.. 900 spänn med frakt. får hoppas att den löser mina problem.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Jag kör DGL-4100, fixar 100Mbit utan större problem. Finns en sida med Throughput för en himla massa Routers, bara 2 st (då) som fixade 100Mbit+ på WANporten. Tyvärr tappat länken till den. Tror den fanns på FZ ngnstans.....<letar febrilt>

Edit: Hittade länken:
http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Ite...

Tilläggas bör väl att jag i mitt hemnätverk med 3 burkar med DLink Gigabit NICs och Cat6-kabel brukar komma upp i typ 230-260Mbit som mest. Så där ngnstans ligger tydligen effektiva hastigheten på Gigabitnätverk utan Jumbo-frames.


signatur

"You can't make a deal with him. Even if you gave him the money he'd still kill you. He's a peculiar man."

Inaktiv

jag kör på cat5e här hemma så borde kunna köra gbit.. men upptäckte till min fasa att nforce:s integrerade nic inte hade stöd för det ;P
orkar inte köpa för å skyffla filmer snabbare internt här hemma heller..


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Hur gillade du din DGL-4300?


signatur

"You can't make a deal with him. Even if you gave him the money he'd still kill you. He's a peculiar man."

1
Skriv svar