Hur Klockar man geforce 8800gts 640mb

Inaktiv
Hur Klockar man geforce 8800gts 640mb

jag vill klocka mitt gf8800gts 640mb vill kunna ha på högsta på World in Conflict för det hackar typ på high kan inte ha very high äns har 4200+ 2gb ram.?
detta är första gången jag gör det så kan nån förklara hur man gör utan att skada nått ? thx:)

nj
Medlem

Misstänker att du inte kommer märka alltför stor skillnad på att överklocka grafikkortet pga processorn är i långsammaste laget för att grafikkortet ska kunna utnyttjas fullt ut.
Vet iofs inte exakt hur krävande WiC är enbart på grafikkortet, samt så är det väl även lite beroende på vilken upplösning du kör med (högre upplösningar belastar grafikkortet mer än lägre).

Hur som hellst, finns flera olika program att nyttja för att överklocka grafikkort. RivaTuner är ett gammalt och hederligt sådant, Coolbits registerfil låser upp de dolda överklockningsegenskaperna i nVIDIAs ForceWare-drivrutiner (som kan tillåta viss automatiserad överklockning), samt även nVIDIAs eget nTune (som jag dock aldrig petat på så jag vet inte exakt vad man kan göra).
Principen är rätt enkel, du har två saker att överklocka på ett grafikkort; GPU (core) och minnet. Testa överklocka en sak i taget, höj klockfrekvensen med 5-10MHz i taget, kör något krävande spel/testprogram (3DMark05/06 brukar vara rätt effektivt och framförallt grafikkortskrävande) och kika efter grafikfel. Dyker sådana upp så sänk klockfrekvensen och kör testet igen.
När du hittat en frekvens som inte ger grafikfel så testa öka nästa klockfrekvens och kör samma procedur där.

Med Coolbits funktion så testar den vad som är en lämplig överklockning, dock så kan resultaten variera oerhört samt att man garanterat inte når en maximal överklockning. Kan dock vara en smidig lösning om man inte vill testa alltför mycket själv.

Inaktiv

Återigen får jag slänga in EXPERTool. Enkelt som tusan.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Jag föredrag att klocka med ATI Tool, går även att klocka nvida kort med det. Fördelen med det är att man lättare kan leta efter artifacter (grafikfel) med programmets inbyggda function.
Använd dock inte functionen "Find max.." utan klocka själv manuellt


signatur

<3

nj
Medlem
Skrivet av urken:

Jag föredrag att klocka med ATI Tool, går även att klocka nvida kort med det. Fördelen med det är att man lättare kan leta efter artifacter (grafikfel) med programmets inbyggda function.
Använd dock inte functionen "Find max.." utan klocka själv manuellt

Kruxet med ATITool är att det är rätt buggigt med grafikkort som har nVIDIAs kretsar.
För att det skulle fungera med mitt Geforce 7900GS så var jag tvungen att rota fram en gammal betaversion (0.25beta10 om jag inte minns helt fel, och jag är inte ensam om det problemet, var många klagomål i forumet om det). Alla nyare versioner vägrade försöka överklocka mitt kort, samt att den betaversionen var inte helt optimal heller för den visade minnesfrekvensen fel (den tolkade kortets grundfrekvens som räknat med DDR och halverade åter en gång så det som skulle vara 700MHz blev 350 enligt ATITool).

Inaktiv

Har fortf det grafikkortet funkar fortf bra på bad company 2 s¨men den är fortf inte klockad efter 3 år snart haha.. Men iaf nu har jag bättre proce som quad core 6gb ram så nu borde det gå så kan nån förklaraq i detalj så hade det varit snällt Mvh

Medlem

Rekommenderar denna artikel starkt från SweClockers, den förklarar allting från nybörjarnivå och hur man går till väga för att få en lyckad överklockning.

Det är enkelt, det är värt, det är i princip fruktansvärt. Haha, den rimmningen var inte så lyckad.

Gratis prestanda är aldrig fel, right? Lycka till.

1
Skriv svar