Köp ett Radeon-kort och få ett Blizzard-spel

Medlem
Skrivet av FunnX:

haha, Nvidia ftw! tror inte ati kommer bli populärare iallfall

Populärare? Give me the stats.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

ATI har haft en svacka ett tag, antar att det tar ett tag innan det dåliga ryktet går bort. Köpte ett HD4850 förra veckan, grymt prisvärt!
Nvidia skjuter sig själva i foten med olika namn på samma grafikkort - 8800GS är t ex samma kort som 9600GSO. Skummare företag får man leta efter. :evil:

Medlem
Skrivet av Frazz:

Kaleid, mycke skitsnack där!!! AMD's prollar funkar klockrent så länge du inte ska klocka dom där vinner Intel. Båda i standardläge funkar ungefär lika bra. Motbevisa gärna men har läst för mycke tester de senaste så du kommer inte hitta nåt

I budget segmentet AMD kanske har en chans. Men övrigt nej. Gick själv från dualcore socket 939 till billig core 2 duo och även i windows så fick man sig en rejäl vitamininjektion och det utan klockning. Och eftersom Intels CPU klockar så bra så kan i stort sett vem som helst läsa på lite och öka klockningen med många hundra mhz. Jag klockade min e6300 upp 80 %

Det finns en anledning till att Deneb prestationstester inte läcker ut. De är chanslösa mot Intels varianter idag. Och Nehelam kommer att öka det. Det var även därför AMD höll tyst om R600. Dålig prestanda. AMD hade stora problem med Phenom och nu tar det evigheter att framställa 45nm.

Läs på mer. AMD kanske tar ikapp med bulldozer 2010 om det nu kommer då.

Medlem

när börjar det ähr erbjudandet gälla då?


signatur

P.L.U.R

Medlem

Man är allt sugen på att byta upp sig till ett HD4870. Tycker dock det får komma lite roliga PC-spel först. Som det är nu spelar jag mest konsol ändå. Väntar man ett tag lär priserna sjunka också.

Inaktiv

"Uttryck som "gratis" och liknande får inte användas för en del av erbjudandet om inte konsumenten kan beställa endast denna del utan att betala eller åta sig annan motprestation."

Man får alltså INTE spelet gratis.

Medlem

Om det är WoW de slänger med så köper jag aldrig ATi, NEVER!
Vilket annat spel som helst går bra, men INTE Wow...


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Inaktiv

ATI:s 4000-serie dominerar de flesta benchmarks när pris/prestanda är vad man utgår ifrån. Nvidia har uppenbarligen kännt sig pressade eftersom de tvingats till markanta prissänkningar. ATi HD4870X2 verkar för övrigt vara the shit om man är villig att pynta en bit över 4000 kronor. Själv skulle jag nog ha satsat på en enkel HD4850 just för att den är så prisvärd.

Själv är jag mer nyfiken på AMD:s Puma-plattform fungerar och hur Hybrid Crossfire presterar på laptopsidan. Alltså, när två grafikkort (i det här fallet HD 3200 Mobility Radeon och HD 3470 / 3450 samarbetar). Där kan nog ATI komma med intressanta giv, för Intels IGP:s som verkar vara överallt suger fett.:P


signatur
Inaktiv

All denna fanboy fanatiken....jag älskar att läsa det. Har aldrig i professionel miljö använd AMD, det är totalt bojkottat. Livslängden är minimal, orkar inget and so on. Däremot används ATi's Rage kort i servrarna. ^^

Sitter på min enkla Dell XPS 420 med 4gb ram, Q6600 och ett enkelt 8800GT. Vid första start av datorn fick jag 18414 poäng i 3DMark06, vilket känns riktigt härligt.

Polaren har nästan samma grafikkort, ett 8800GTS. Även där också 4gb ram men använder en AMD X2-nånting-tjafs 6000?

9799 poäng....yay. Nämnde jag hans extrema värmeutveckling i datorn? Sina "häftiga" 4 120mm fläktar suger. En CPU på ~55c är inte acceptabelt. Själv njuter jag av av mina 21-22c vid högsta tänkbara belastning.

Skryt? Nej....nöjd.

Medlem
Skrivet av Segas:

All denna fanboy fanatiken....jag älskar att läsa det. Har aldrig i professionel miljö använd AMD, det är totalt bojkottat. Livslängden är minimal, orkar inget and so on. Däremot används ATi's Rage kort i servrarna. ^^

Sitter på min enkla Dell XPS 420 med 4gb ram, Q6600 och ett enkelt 8800GT. Vid första start av datorn fick jag 18414 poäng i 3DMark06, vilket känns riktigt härligt.

Polaren har nästan samma grafikkort, ett 8800GTS. Även där också 4gb ram men använder en AMD X2-nånting-tjafs 6000?

9799 poäng....yay. Nämnde jag hans extrema värmeutveckling i datorn? Sina "häftiga" 4 120mm fläktar suger. En CPU på ~55c är inte acceptabelt. Själv njuter jag av av mina 21-22c vid högsta tänkbara belastning.

Skryt? Nej....nöjd.

Ha hhaaa

Ärligt talat. Säger du att du har 21-22c vid full load? Inte ens vattenkylning är tillräckligt effektivt för Q6600 för att kyla till de där temperaturna. Eller bor du kanske på nordpolen?

Vidare så ger quadcore massa extra poäng i 3dmark och liknande benchmarks men i verkligheten har man närmast noll nytta av dem, speciellt för spel där ett fåtal utnyttjar fler än 2 kärnor. Desto högre upplösning desto större begränsning från grafikkortet.

Livslängdssnacket är total bull det med.

Medlem

Nvidia har sjunkit i mina ögon under sommaren pågrund av alla deras skandaler, blir kanske ett ATI i framtiden.


signatur

Survivor of Earthquake Skåne 2008 |PSN: Rolle90 |Live: Rolle90
Cinemaworld.se

Medlem
Skrivet av ZereCool:
Skrivet av Jokkocze:

/me kikar på högen med spel som han plockat från defekta kort på jobbet

Ati's kort går ofta sönder, så det kanske kan vara bra för mig..

Dom går nog inte sönder mer än Nvidias kort ska du se.

Vi får ju in fler nvidiakort, men det är även de som säljs mest. Vi säljer tre gånger så mycket nvidiakort som vi säljer radeonkort, men det är bara liite mer nvidiakort än radeonkort som kommer tillbaka till returen, så det jag säger stämmer

Gen
Medlem

Vi får se hur det går med nVidias nya kort med 55nm-kärna i höst. Känns som att GTX260/280 bidde flöpp.

Har vart trogen nVidia i alla dessa år, men ATi är onekligen intressant just nu.

Medlem
Skrivet av Emetic:

Kunde de inte sammarbeta med ett företag som gör BRA spel?

WoW:
kritikerrecensioner: 9.2 i medelbetyg
användarrecensioner: 9.1 i medelbetyg

Warcraft:
användarrecensioner: 8.3 i medelbetyg

Warcraft 3:
kritikerrecensioner: 9.1 i medelbetyg
användarrecensioner: 9.2 i medelbetyg

Warcraft 2:
kritikerrecensioner: 8.2 i medelbetyg
användarrecensioner: 9.0 i medelbetyg

Starcraft Brood War:
kritikerrecensioner: 9.6 i medelbetyg
användarrecensioner: 9.3 i medelbetyg

Diablo 2 LOD:
kritikerrecensioner: 8.6 i medelbetyg
användarrecensioner: 9.1 i medelbetyg

För att svara på din fråga: nepp!


signatur

"When corporations create the music we all lose."

Medlem

Jokkocze: Anledningen till att det säljer fler NV kort än ATI är nog pga att NV lägger sjukt mycket pengar på marknadsföring. De syns ju nästan i alla spel nu förtiden så inte konstigt att folk som inte är insatta i marknaden köper NV även om ATI har bättre alternativ ute på marknaden


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Inaktiv
Skrivet av Kaleid:

Har tidigare ryktats om dx 10.1 funktioner, något som Nvidia idag saknar.

DirectX 10.1
*Mandatory 32-bit floating point filtering.
*Mandatory support for 4x anti-aliasing

"Though this was made mandatory only with Direct3D 10.1, it should be noted that all Direct3D 10.0 parts out there support at least 4x multisampling and 32-bit floating point filtering, so this is not a new feature per se, just a change in wording of the specification."

Bara en ändring på 2 default värden, jag undrar varför dom ens släppte skiten.


signatur

You! Yes, me. Me, me, me. Me too. Hemsida

Medlem
Skrivet av NinZine:
Skrivet av Kaleid:

Har tidigare ryktats om dx 10.1 funktioner, något som Nvidia idag saknar.

DirectX 10.1
*Mandatory 32-bit floating point filtering.
*Mandatory support for 4x anti-aliasing

"Though this was made mandatory only with Direct3D 10.1, it should be noted that all Direct3D 10.0 parts out there support at least 4x multisampling and 32-bit floating point filtering, so this is not a new feature per se, just a change in wording of the specification."

Bara en ändring på 2 default värden, jag undrar varför dom ens släppte skiten.

Det är mer än så faktiskt. Vissa saker är mer effektiva vilket märks t.ex. med AC med eller utan patch. Hittar inte artikeln igen men genom en snabb googlande så hittar jag denna information @ anandtech:

"The new capabilities that DX10.1 enables are enhanced developer control of AA sample patterns and pixel coverage, blend modes can be unique per render target rather, vertex shader inputs are doubled, fp32 filtering is required, and cube map arrays are supported which can help make global illumination algorithms faster. "

Medlem

bah ati e crap, hade ati kort och det kunde inte knappt köra generals på lägsta...
men det var iofs. några år sen, litar mer på Nvidia.

Medlem
Skrivet av ace84:

bah ati e crap, hade ati kort och det kunde inte knappt köra generals på lägsta...
men det var iofs. några år sen, litar mer på Nvidia.

Du hade förmodligen ett budgetkort som du sen jämför med ett nyare Nvidia kort i ett högre prissegment.

Inaktiv

Kan bara hålla med Kaleid. Du hade säkert en superduper dator för 5k från Elgiganten också?


signatur

Antec 900, Asus P5KC, 2gb 800mhz RAM, Intel Core2Duo E6750 2.66Ghz, Sapphire Radeon x1950PRO 512mb, Corsair 520w, Creative SB X-Fi XtremeGamer.

Medlem

Vissa som skriver här har verkligen ingen koll på något

Idag kostar ATis bästa HD4870 ~2.200kr. Nvidias bästa, GTX280, kostar runt 4.000kr.

Det är nästan det dubbla priset! ÄNDOCK så presterar ATi kortet exakt lika snabbt, och ännu bättre än GTX280 i spel med 8XAA pga att ati korten är VÄLDIGT effektiva på AA.

Att med dessa fakta påstå att ATi är kassa är ren _idioti_ och inget annat. Det är inte ens fanboy-ism, utan enbart idioti.

Och sen idioten som jämförde en Q6600 mot en Athlon X2 6000. WOW. Snälla låt oss jämföra en Phenom mot en Pentium3? Och sen kalla intel för kassa?? Wow...

Medlem

Trots detta så presterar 8800GTX bättre än något av de nämnda företagens "topp"-grafikkort. I alla fall nu, inga spel som har kommit ut är optimerade för något av korten.

Medlem

Ouuh! och jag som ska köpa ny dator med ett ATI HD 4870 512MB!
(Självklart annat tjafs till datorkomponenter som jag inte har så stor koll på)


signatur

Playstation 5 | Series X | Steam Deck

Medlem
Skrivet av LucifeR_:

Trots detta så presterar 8800GTX bättre än något av de nämnda företagens "topp"-grafikkort. I alla fall nu, inga spel som har kommit ut är optimerade för något av korten.

Nehe du. 8800GTX har inte mycket att säga till längre.

Edit/tillägg: Iofs så kan det räcka för det man själv spelar men den hänger inte med de nyare korten längre. Det är på tiden, för vi var fast vid 8800 nivån alltför länge.

Medlem

1+ Kaleid senaste


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Gen
Medlem

För de 5000kr jag lade ut på mitt GTX280 kunde jag ha fått ut 2st ATi HD4870 som presterar något oerhört i jämförelse med nVidia kortet. Det enda problemet ATi har är Crossfire optimeringen. SLI optimeringen löstes för inte så längesedan. Tror det var 177,41 men är inte säker.

Medlem
Skrivet av MortAlbin:

Vissa som skriver här har verkligen ingen koll på något

Idag kostar ATis bästa HD4870 ~2.200kr. Nvidias bästa, GTX280, kostar runt 4.000kr.

Det är nästan det dubbla priset! ÄNDOCK så presterar ATi kortet exakt lika snabbt, och ännu bättre än GTX280 i spel med 8XAA pga att ati korten är VÄLDIGT effektiva på AA.

Att med dessa fakta påstå att ATi är kassa är ren _idioti_ och inget annat. Det är inte ens fanboy-ism, utan enbart idioti.

Och sen idioten som jämförde en Q6600 mot en Athlon X2 6000. WOW. Snälla låt oss jämföra en Phenom mot en Pentium3? Och sen kalla intel för kassa?? Wow...

Wörd, har alltid varit så att man får kolal vad som är prisvärdast för tillfället, just nu är det ati, bra med lite skön konkurans.


signatur

P.L.U.R

Medlem

Jo exakt. Så fort 4850 dök upp så fick Nvidia prissänka 9800 GTX rejält och t o m komma med en 9800 GTX+ för att matcha prestandan.

Det är samma sak med GTX 260 samt 280, bägge har fått prissänkas...

Medlem

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3354
Här har ni tester mellan hur bra alla top-notch kort är.

Där har ni ren fakta på hur bra korten presterar.

Medlem

Kommer det bli möjligt att köpa ett jätte billigt kort och få ett spel?

123
Skriv svar