Hjälp med köp av laptop.

Inaktiv
Hjälp med köp av laptop.

Det är så att man ska köpa sig en laptop, ty den andra burken har checkat in.
Jag arbetar med att bearbeta bilder, och även rita på beställning. Därmed är det viktigt att datorn klarar Photoshop, samt annan hantering av bilder. Jag är ingen datorexpert så vet inte vad som krävs.
Får helst inte överstiga 7500 kr's gränsen.

Jag har kollat en del på denna:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336482

Men läste en recension om att den laptopen ska ha dålig hårdvara i jämförelse med andra laptops i samma prisklass. Det kan inte jag svara på dock.

Som andrahandsval tänkte jag en MacBook, men den ligger redigt över budget.

Tips någon? Tack på förhand.

Inaktiv

Grafikortet i den är ingen vidare..
jag rekomenderar att du går in på dell.se och kollar...dom är både billiga och bra

Inaktiv

Hejsan får först ursäkta att jag lånar tråden, men den perfekta huvudrubriken för mig ,,så onödit o göra en te tråd..

Jag hade tänkt Mig en bärbar runt 10.000kr, och vad finns det för några då att välja bland??

fick ett tips om denna datorn: http://www.inet.se/datorer/baerbara/acer-travelmate-6292-vist...

Vad tycker ni,, elle finns det bättre för mindre pris eller vad man ska säga, och är det några minus//plus med denna datorn? som Vista Business vad är det för något? för jag är lite inne på att köba ;),, men det är bäst o fråga några kunniga här på forumet om det finns tackar på förhand..

Medlem

Testa att söka lite i forumet, finns säkert 8-10 trådar som handlar om att köpa bärbar.


signatur
Inaktiv

Jag tror det ska bli en Macbook. Finns det någon Macbook ägare här som kan ge litet feedback - hur den funkar/håller och så vidare.

Har litet frågor om den också:
- Har tangentbord, mus och en plattskärm som tidigare vart till PCn, kommer dessa funka med Macbooken?
- Klarar den att redigera bilder i photoshop och titta på film m.m.?
- Lämpar den sig för estitskt/bild inriktat användande?

Grabben på Apple Store försökte pracka på mig en Macbook Pro, men sådana slantar har jag helt enkelt inte.

Tack på förhand.

Medlem
Skrivet av I am K:

- Har tangentbord, mus och en plattskärm som tidigare vart till PCn, kommer dessa funka med Macbooken?

Om tangentbord och mus är USB så funkar dom, men ska du köra Mac OS så bör du ha ett mac tangentbord eftersom en del tangenter är anourlunda.

Skrivet av I am K:

- Klarar den att redigera bilder i photoshop och titta på film m.m.?

Borde inte vara några problem om du inte jobbar med bilder på flera 100mb styck.

Nackdelen med en "mac book" mot en "mac book pro" är att den delar grafikminnet med internminnet.


signatur
Inaktiv
Skrivet av cammo:
Skrivet av I am K:

- Har tangentbord, mus och en plattskärm som tidigare vart till PCn, kommer dessa funka med Macbooken?

Om tangentbord och mus är USB så funkar dom, men ska du köra Mac OS så bör du ha ett mac tangentbord eftersom en del tangenter är anourlunda.

Skrivet av I am K:

- Klarar den att redigera bilder i photoshop och titta på film m.m.?

Borde inte vara några problem om du inte jobbar med bilder på flera 100mb styck.

Nackdelen med en "mac book" mot en "mac book pro" är att den delar grafikminnet med internminnet.

Är det en extrem nackdel, att den delar grafikminnet med internminnet?
Är Macbook värd sina saftiga 9,995 kr?

Medlem

Be att få prova en macbook med t.ex photoshop i nån butik så du får se hur det känns.

1gb ram är för lite på en mac, 2gb bör man ha.


signatur
Inaktiv

Börjar få kalla kårar angående Mac.

Kollade runt lite på Dell maskiner och Toshiba maskiner. Någon som ids hjälpa med att hitta en pålitlig dator som klarar filmer, bilder etc. Den ska också klara Photoshop bra. 7,000-9,000 kr ungefärt.
Tittade lite på Dell Inspirons som sagt, men vet inte om Dell är bra maskiner eller ej.
Anledningen till att jag hellre kanske tar PC laptop är att det verkar som att jag fick mer prestanda för slantarna då.

Inaktiv

Min polare har en macbook; mellanmodellen. Tycker den funkar riktigt bra med det mesta, förutom nyare spel på höga inställningar.

1
Skriv svar