FZ kollar in tangentbord

Medlem

Keytronic gör tangentbord med membran som har variead slaghöjd och slagmotstånd på olika knappar, tror Das Keyboard 1 var baserad på deras.. Keytronic 2100 tror jag det heter.

Medlem

Synd att keytronic drog sig tillbaka ifrån europa. Hade jag vetat att de skulle göra det hade jag köpt upp ett lager av tangentbord.

Har ett ErgoForce 2001KT som jag är mycket nöjd med, lär inte släppa det innan det är helt söndertrasat.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Grymt, jag skulle vilja ha tag på ett Model M och testa... man blir ju så fast vid standardtangentbord och att det ska vara billigt. Är det inte ett väldigt slitage på de 20 år gamla model M eller är det bättre tryck på de tangenterna?


signatur

www.woll.se for the win

Medlem

skit bra inlägg!

och ja! IBM`s gammla M t-bord äger


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av tross:

Grymt, jag skulle vilja ha tag på ett Model M och testa... man blir ju så fast vid standardtangentbord och att det ska vara billigt. Är det inte ett väldigt slitage på de 20 år gamla model M eller är det bättre tryck på de tangenterna?

dom är som nya än idag typ ^^ otroligt skön kännsla på dom


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Detta är lite humor eftersom jag senaste månaden nördat in lite på tangentbord. Detta i samband med att jag lärde mig själv korrekt skrivteknik istället för min egna bastardversion.

Använde länge ett logitech elite någonting och älskade det eftersom jag var så van med det. För en vecka sedan köpte jag ett keytronic men jag vet inte vilken modell (förmodligen en lite billigare variant) och fick veta precis hur dåligt logitech var i jämförelse. Jag gick direkt upp 20 tecken per minut i topphastighet. Några dagar senare fick jag hem ett model M och ökade min topphastighet med ytterligare 28 tecken (hittills). Det bör nog nämnas att jag hade stabiliserat mig på runt 380 CPM med logitechtangentbordet och legat där ett par månader. Det känns också som att det blir väldigt få fel med ett model m eftersom det krävs ett lite tyngre neddtryck för att aktivera dem. Dessutom kan det inte råda någon som helst tveksamhet om man verkligen aktiverat en tangent eller inte. Nackdelen är att det låter fruktansvärt mycket vilket inte är något problem för mig personligen men omgivningen är mindre glad.

Angående tysta model m:
Jag skaffade lite silikonfett (biltema, bromscylinderfett 20:-) och applicerade överst i "stammen" på själva tangenten och det blev ordentligt mycket tystare. Nästa tangent hade jag för mycket och fjädern ville inte vika sig. Det verkar alltså som att man måste styra mängden fett mycket noga. Det verkar som att en liten klick silikonfett motsvarande en sån där cylindrisk pärla som man byggde saker med på dagis är lagom mängd. Den mycket stora nackdelen med att fetta är att avtrycket förändras avsevärt. Avtrycket blir inte alls like tydligt men är fortfarande avsevärt bättre än alla rubber-dome tangentbord jag använt. Tangentbordet blir inte heller lika tyst som ett rubber-dome. Jag upptäckte dock att jag gillade orginalavtrycket mycket mer än det minskade ljudet och tog bort fettet igen. Dock är det så att en ytterst liten mängd silikonfett (det som blev kvar efter noggrann torkning med torr tops) gör att man slipper "toing"-ljudet från fjädrarna utan att påverka avtrycket speciellt mycket. Om ni funderar att applicera sillikonfett själva, börja med numpad och känn efter noga om ni gillar det nya avtrycket. Stör ni er på fjäderljudet kan man applicera ett ytterst tunt lager på toppen av fjädrarna utan att påverka avtrycket nämnvärt.

Länkar till ställen man kan köpa model M:
http://www.clickykeyboards.com/
http://pckeyboards.stores.yahoo.net/

PCkeyboards kan förse en med svensk tangentuppsättning. Och frakten skulle kosta runt 45$

Skrivet av pckeyboards:

Thank you for the inquiry and your interest in our keyboards. Yes, We can make a Swedish/Finish layout model for you. Just specify in the comments section of the order form when you place your order.

Medlem
Skrivet av Kattspya:

bla.

Hehe...det där var det bland det nördigaste jag har någonsin läst Kul!

Inaktiv

Jag har 2st Ibm keyboards exakt som dom på bilden + 2st likvärdiga Keytronic (givetvis pre-windows knappen). Jag har ännu inte efter 12 års fps spelande känt behovet av att byta tangentbord.

Dom överlever tamefaj allt. Läsk, sprit, misshandel, kastas i vägar, ut genom fönster, som kofot, som jehovas-vittne avvisare. Multiverktyg!

Vill se någon banka i sitt ryska oled tangentbord och sen gråta hela vägen till banken ^^

Inaktiv
Skrivet av Strogge:
Skrivet av Kattspya:

bla.

Hehe...det där var det bland det nördigaste jag har någonsin läst Kul!

Det framstår snarare som schizofrent nu när jag läser det i efterhand. Men tack för komplimangen... tror jag...

Medlem

Köpte Raptor K1 för 100 kr från Netonnet för ett tag sedan, finns inte kvar nu. dock var tangentbordet tyskt men en rabatt på 90% är aldrig fel. Tangentbordet är det skönaste jag prövat!!!

Faktisk är det ett tysk företag som heter Cherry som tillverkar mekaniska swichar till många tangentbord. I alla fall Steelseries, Das Keyboard och Raptor. De säljer också tangentbord själva.

Medlem

Jag visste att Razer Tarantula skulle nämnas någonstans...

Gud vad jag älskar det tangentbordet. Inne på mitt andra sen det kom.

Medlem

Jag tillhör dom som hatar klumpiga tangenter, kör med ett Logitech UltraX Flat och är nöjd. Köper ett nytt när detta ex går sönder!

Medlem

Efter mycket minnesgrävande, så kom jag på, att mitt bästa tangentbrod någonsin, nog var ett Keytronic KT1000, fan vad jag gillade det, hade man vetat att det inte skulle gå att få tag på mer, skulle jag köpt 1111111 st, har en ganska tragisk förmåga att spilla i tangentbord vilket ofta gör dem obrukbara. Det är så jag losat alla gamla och sköna under åren =(


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv
Skrivet av the_maxx:

Själv nöjer jag mig helt och hållet med ett tangentbord från Clas Ohlson

Clas Ohlsson tangentborden är de bästa man kan få tag på! Billiga också.


signatur

It is forbidden to kill; therefore all murderers are punished unless they kill in large numbers and to the sound of trumpets.
Voltaire

Medlem

Jag skulle fan ge min högra pungkula för ett tangentbord som tål att maskindiskas, fan va jävla bra det hade varit, så fort det är smutsigt så äre bara in i diskmaskinen och sen är det som nytt!
Tror knappast mitt G15 pallar det.

Inaktiv

Brorsan köpte ett Das Keyboard, eller snarare vi gav det till han i julklapp. Kostade 800 kr tror jag och vi beställde från Tyskland. Bortsett från att det driver omgivningen galen med sina klickljud så är det väldigt skönt att använda.

Själv kör jag helst med Logitech Ultra-X (de är tunna och har typ laptoptangenter.) Hade ett G15 också. Spillde mjölk på det och 3 - 4 tangenter totaldog, men det var riktigt bra sålänge det höll.

Inaktiv

Jag kör med hp-tangentbord från inwarehouse för 25kr, när det blir smutsigt: in med nästa. Helt okej känsla också.

Inaktiv
Skrivet av FL3JM:

Jag skulle fan ge min högra pungkula för ett tangentbord som tål att maskindiskas, fan va jävla bra det hade varit, så fort det är smutsigt så äre bara in i diskmaskinen och sen är det som nytt!
Tror knappast mitt G15 pallar det.

Slipa kniven, det finns, kom ihåg att jag hadde sett det någonstans så efter en liten google sökning så hittade jag det här.

Medlem

Jag har ett M-bord i en låda i källaren... höll på att få mentala störningar av klickljudet


signatur

Squeeze the trigger...

Medlem

Intressant läsning så här på morgonkvisten. Min personliga favorit av tangentbord är Clas Ohlsson's 89:- dito. Prisvärt så hälften vore nog.

Medlem

Som så många andra skriver så finns det inget bättre tangentbord än Logitechs UltraX. ( http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=LOGUXPREK... ).

Inne på mitt 3'e nu, blir galen om de slutar tillverka den här typen

Medlem
Skrivet av KatOne:

Jag visste att Razer Tarantula skulle nämnas någonstans...

Gud vad jag älskar det tangentbordet. Inne på mitt andra sen det kom.

När kom det? FZ har en recension från 2006. Har du alltså köpt två på runt två och ett halvt år?

Inaktiv

Är det bara jag som finner det lite lustigt att det är så många som tycker att sitt tangentbord är så bra och meddelar att de är inne på sitt N:te exemplar? Om er tangenbordsmodell är så bra borde ni inte vara inne på ert första exemplar?

För er som har lite dyrare tangentbord föreslår jag att ni köper ledande färg från kjell.com och lagar de ledningsbanor som gått sönder. Det är också en bra idé att ha en multimeter så att man vet vilka banor som verkligen är trasiga.

Medlem

Logitech UltraX är till kvaliten sett ett av de sämsta tangentbord som någonsin gjorts. Känslan går ju inte att jämföra naturligtvis eftersom den är högst individuell, men jag om någon avskyr dessa låga tangenter.

Nej tacka vet jag gamla hederliga clickers. Dock måste jag säga att jag är rätt bekant och bekväm med mitt Logitech G15 (nej, inte pga. displayen) då tangenterna är aningen mindre, vilket gör det ännu enklare att skriva fort när man väl lärt sig.
Dessutom är det byggt för att vara robust.

Medlem

kör med ett IBM tangentbord, som kommer ifrån min första dator som jag fick runt 94-95.. håller fortfarande älskar detta tangentbord, hatar låga knappar

Inaktiv

Sitter på ett Keytronic som använts dagligen i 12 år nu! Fungerar fortfarande perfekt, faktiskt enda komponenten som finns kvar sen min första PC.

Medlem
Skrivet av Wamar:

Sitter på ett Keytronic som använts dagligen i 12 år nu! Fungerar fortfarande perfekt, faktiskt enda komponenten som finns kvar sen min första PC.

Mitt ErgoForce 2100KT skulle nog också varit kvar om jag inte spillt Cola på det...
http://shifthappen.blogspot.com/2007/03/most-stupid-thing-ive...

Inaktiv
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av Wamar:

Sitter på ett Keytronic som använts dagligen i 12 år nu! Fungerar fortfarande perfekt, faktiskt enda komponenten som finns kvar sen min första PC.

Mitt ErgoForce 2100KT skulle nog också varit kvar om jag inte spillt Cola på det...
http://shifthappen.blogspot.com/2007/03/most-stupid-thing-ive...

Det är enkelt att fixa med lite ledande färg om du mot förmodan har kvar det.

Inaktiv

Teorin med att man kan slå ihjäl någon med ett av dessa tangentbord låter ganska intressant

Quake-konnässsör

Jag har ett gammalt IBM Model-M tangentbord som jag ärligt har snott ifrån skolan för ett par stycken år sedan, det har varit mig troget och hållit igenom många argsinta ner slag Det är faktiskt det bästa tangentbordet en människa kan ha. Visst det låter mycket när man sitter och skriver, men hur underbart är inte det. En gång slog jag till riktigt ordentligt på tangentbordet och blev uppskuren på köpet, tangentbordet hämnades. Vilka tangentbord jag än köper så går jag tillbaka till detta Model-M tangentbord. Underbart säger jag bara.

12
Skriv svar