X3: Terran Conflict filmat

Robot
Inaktiv
X3: Terran Conflict filmat

Jag gillar X-serien, ska bli intressant.

Medlem

Ok, jag fick en hjärnblödning bara av att se filmen.

Börjar alltid spela dessa spel men det slutar alltid med att jag tuggar fradga och försöker begå Harakiri med tangentbordet bara för att man blivit lasrad till döds av en halvblind rymdödla när man snällt å fint försökt frakta sitt jäkla gods några meter genom rymden.

Men men, det kanske går bättre nästa gång


signatur

Let man´s petty nations tear themselves apart. -Kola Tompa

Medlem

Jag har tvåan och det är nice faktiskt, rätt soft spel.

Medlem

Älskar X serien, det enda som saknas är multiplayer! Kunde gott varit lite enklare med, typ mer som freelancer. fast då hade det kanske tappat sin charm.

Inaktiv

har x2 linuxversionen har just bestält x3 av linuxversionen också:)

Medlem

hur funkar X3?Fan aldrig spelat det, är det bra?

Medlem

Har du spelat Freelancer eller Darkstar One? X3 erbjuder många fler funktioner men är på något sätt inte beroendeframkallande, inte för mig åtminstone.

Fick för mig att spela en rymdsimulator för nåt år sedan så jag bestämde mig för X3 efter att kört Darkstar One som var som Freelancer men snäppet sämre, gav dock spelet aldrig en chans.

Nåja där stod jag med spelet. Hurra ingen tutorial men däremot en manual på 95 sidor. Läste igenom den på några kvällar då jag inte hade nåt att göra.
'
Så här kommer min minirecension.

Vi börjar med gränssnittet. Där finns det vanliga. Sikte, energi till vapen, sköld och skrov. Det finns även ett lätthanterligt gränssnitt för att byta mellan olika slags vapen beroende på vilket mål du vill skjuta på. Här finns också huvudmenyn med 59 olika undermenyer. Orkar inte gå igenom dem alla men alla är viktiga:P

X3 universumet är uppdelat i sektorer. Dessa kontrolleras av raser vars egenskaper följer det gamla vanliga konceptet. Vissa är högteknologiska, andra krigiska, ytterligare några är köpmän. Samma sak gäller de skepp, vapen och den utrustning de säljer. Några gör mer skada men behöver mer energi osv. Det finns två raser som är rättigenom onda och anfaller dig på fläcken samt pirater. Ja man kan vara pirat också och följderna är de vanliga. Fördelen med att vara pirat är att raserna har mycket bättre skepp att erövra än vad piraterna har.

Det finns flertalet skepp tillgängliga i spelet. Som jag sa tidigare så har skepp från olika raser sina för resp. nackdelar. Förutom det så är skeppen indelade i tre typer. Dessa heter lite olika beroende på vilken ras du köper ifrån men bygger på konceptet:

Snabbt skepp
Krigskepp
Handelskepp

Skeppen är också indelade i fartygsklasser m1-m6= små fighters till battleships och carriers.

Nu till där spelet skiljer sig ifrån andra.

Handelssystemet är tagna till nya höjder där AI:n är otrolig jämfört med konkurrensen. Hela systemet är uppbyggd på tillgång och efterfrågan. Till skillnad från Freelancer så finns det inte bara rymdstationer som säljer lite av varje för ungefär samma pris hela tiden. Universumet är fyllt av fabriker. En fabrik tillverkar endast en vara och det är just den enda varan du kan köpa. Fabriken behöver andra varor för att fungera och har den lite av det så köper den dyrare av dig. Samma sak gäller när du ska köpa. Har fabriken mycket att sälja så får du varan billigare.

Det finns även handelstationer utspridda lite varstans där du kan byta varor med andra köpmän. Ja, det är konkurrens i detta universumet så är det hög efterfrågan på ett ställe och du fyller ett enormt fraktskepp med den efterfrågade varan så har andra hunnit dit före dig med mindre snabbare skepp.

När du blivit rikare så kan du bygga egna fabriker samt fabrikskomplex som är helt självförsörjande. Dvs. de tillverkar själva de varor de behöver för att hålla igång samtidigt som andra kommer och köper överskottet.

Det är även möjligt att anfalla fabriker med dina egna skepp för att manipulera tillgången på en viss vara till din förmån. Du hamnar dock i krig med vederbörande ägare så du vill inte ha någon egendom i deras territorium efter det.

Nu till den jobbigaste och mest irriterande delen av spelet. De funktioner som vi i vanliga fall tar för givet att kunna göra. t.ex. beordra ett skepp att åka till en rymdstation kräver att skeppet är utrustat med en viss modul. Det finns flertalet olika men i princip ingen förklaring hur de fungerar. Modulerna är uppdelade i handel, specialuppdrag, krig, gruvarbete etc. Dessa har i sin tur olika nivåer och utan en viss modul så är många av de 59 undermenyerna som jag nämnde tidigare totalt värdelösa.

Det finns även uppdrag precis som i alla andra rymdsimulatorer. De missions som driver handlingen framåt är verkligen ingen höjdare och Freelancer är fortfarande klart bäst på den fronten. Skillnaden ligger i de, vanliga skydda det handelskeppet, döda den piraten uppdragen. I vanliga fall finns det tjogvis med sådana uppdrag och de blir svårare i takt med ditt skepp och utrustning-även belöningen blir större. I X3 så har varje rymdstation 0-2 sådana uppdrag och om du kan acceptera det eller inte beror på vilken status du har med vederbörande ras. Statusen är indelad i handel resp. krigsnivåer. Det finns ingen anpassning till hur bra du är för tillfället så i början kommer du inte kunna ta ett enda uppdrag utan att ha dödat lite pirater och förbättrat ditt anseende. Tyvärr så räcker det sällan med lite pirater utan det blir ett massivt jagande efter pirater för att kunna ta ett uppdrag. Uppdragens svårighetsgrad är heller inte anpassad så ibland kan du råka ta ett uppdrag där du blir dödad efter 2 sekunder.

Låter det komplicerat. Jag försökte ta det kortfattat:P

Medlem

x3 var ett jävla bra spel, försökte börja lira det igen för nån månad sedan men hade glömt bort en massa hur saker funkade, så motivationen försvann lite men första gången jag lirade igenom det var det underbart nästan lika bra som freelancer var back in the days, den singelplayerkampanjen var mumma imo

ser fram emot x3:tc, om man inte lirat sig alltför trött på X3 dvs

Medlem

Hur spelar man? Är det som Eve online eller?

Styr man skeppen med mus eller WASD?


signatur

Hellre fråga och se dum, än att inte fråga och förblir dum!

Inaktiv

Ser riktigt bra ut!

Medlem
Skrivet av WebPiraten:

Hur spelar man? Är det som Eve online eller?

Styr man skeppen med mus eller WASD?

Mus och WSAD var det i X2 i alla fall, om du inte har joystick

Medlem

X serien blir alltid lite för overkill för mig Gillade Privateer 1 och 2 skarpt men aldrig riktigt kunnat sätta mig in i X spelen. Blir lite för mkt när man ska ha fabriker och hela faderuttan. Orka driva ett företag


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

så det är ett flygspel som ace combat? flygsim blandat med Civilzation? fast med snygg grafik?
Hmm låter väldigt spännande , vad behövs för dator o spela det?
Har geforce 7600 gs och 2 gig ram hemma och amd 64 proce3ssor.

Medlem

Älskade X3 när det kom och nu detta, fan jag bara längtar dock krävs det lite updateringar.

Medlem

X3 är grymt kul om man gillar stora saker och utmaningar. Den första och svåraste utmaningen är att lära sig spelet. Det finns som sagt ingen tutorial i spelet så det gäller verkligen att ge sig tusan på att man ska lära sig det

På följande site finns en bra tutorial för att komma igång med ekonomin: [http://www.fire-fish.net/?q=node/12]

Sen finns det en kampanj eller två att köra igenom.

Mycket är väldigt odokumenterat i spelet så som vapen osv så ja, lusläs forumet på www.egosoft.com

Här är en till bra och ha site: http://roguey.freewha.com/gaming/pc/x3/help.php

Inaktiv

Mao, X-serien fortsätter att vara så nära singelplayer EvE som det bara går.

MFC
Medlem

usch.. ännu ett spel med uppdrag.. ser bra ut o det diggas säkert av de som gillar denna typen av spel men jag vill ha spel av den här typen som är mer rpg där man kan åka ner till planeter "ala atmosphere dive" o att man måste leta upp specifika platsen på planeten annars hamnar man i nordpolen.. o likaså att man åker ut i rymden så måste man veta vart man är o vart man ska, inte bara peka på en planet o åka (ala Kotor).

Finns det ett spel som uppfyller detta så är det ett givet köp för mig.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Vart lite intresserad av spelet när jag såg filmen och kollade på webhallen och hittade detta http://www.webhallen.com/prod.php?id=43444&traff=1
Kan skriva att det är X3 - The Reunion 2.0
Är det något att satsa på?

1
Skriv svar