Medlem
Datorn "fryser"

Tja, har inte postat här på ett par år (blame WoW), men jag vet att det är bästa stället att fråga om man får ett sånt här retsamt problem
Min dator (börjar bli lite med åren ja, en intel 2,4 från en Dell dator och resten från komplett.se) fryser i tid och otid. Den slutar spontant att svara på något som helst kommando, och det är bara att hålla in startknappen i 5 sec till den stänger av.
Detta kan hända redan innan användar login (har XP home), eller efter någon timme, även om det oftast händer tidigt efter uppstart (inom 2 min). Såg en annan tråd som liknade detta, men han hörde nåt klickande ljud, som jag saknar, så jag vet inte.

Tacksam för alla tips

nj
Medlem

Hur ser temperaturerna ut i datorn?
Installerat något särskilt innan det beteendet uppstod?
Länge sedan Windows installerades? Har ibland märkt att väldigt gamla Windows-installationer kan få konstigheter för sig...

Inaktiv

Ta bort CPU, gör rent och på med ett tunnt lager pasta. Borde kanske även göras på grafikkortet. Är det en P4 du har så kan det vara så att bryggan på moderkortet blir för varm. Jag har även där satt på pasta på min P4 och då försvann den frysningen. I övrigt kan det vara bra med en ominstallation av OS. I stort sett som nj säger då. Men som sagt just P4 har jag märkt att bryggan kan bli överhettad.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Testpilot

Enkel metod för att kolla om det just är värmeproblem: Öppna sidplåten på datorn , ställ en bordsfläkt modell mindre som blåser luft in i lådan.
Fungerar den bättre efter det , ja då vet du att du har värmeproblem med nån komponent

Medlem

Det är en P4 jag har (och win installerades för rätt länge sen ja), men det borde inte vara temp problem. Mitt grafikkort la av för ett tag sen (problemen fanns innan det), så jag gjorde ren burken invändigt då, var sjukt dammigt. Sen dess så har jag fixat så chassit får mer luft...har massa vent hål på ena sidan (chieftech BX) som tidigare stod mot en skrivbordssida, dvs förtäckt.

Skulle kunna testa att göra ren CPU'n, men när jag gjorde ren den på damm, och skulle ta bort kylflänsen på CPU'n, så följde CPU'n med. Sitter som klistrad på flänsen, och jag är lite nervös med att bryta bort den (osthyvel eller stekspade?).

Hursomhelst! Jag uppgraderade till IE7.0 för 2 dagar sen, och jag har inte haft en enda frysning Vågar knappt hoppas på att det var det som var problemet, men det ser iaf rätt lovande ut. Håller tummarna!

Tack för alla svar iaf, får jag någon mer frysning ska jag se vad jag vågar göra med CPU'n.

Medlem

Sjukt, 2 min efter jag skrev det så frös den

Medlem

Grabbar, om datorn fryser så kan det ju inte vara överhettning?

Testa mer kylning. Prova att köra memtest ett tag och se om det hänger sig.
(http://hcidesign.com/memtest/)

Test det här med så kan du eventuellt se om det är CPUn som överhettar:
http://www.overclock.net/amd-cpus/76120-load-temp-testing-cal...

Ha temp-visare igång, t ex speedfan (googla) och om den hänger sig utan att tempen är väldigt hög kanske det är nätagget som inte orkar leverera ström längre.

Medlem

Så svårt att tro att det kan vara värmen. Problemet kommer nästan alltid i början, vid uppstart. Sen kan jag sitta 12 timmar med WoW på max grafiksettings...känns som att den inte skulle palla det om det var ett värme problem. Ska kolla dock.

Förhoppningsvis e det inte nätagget heller, då det är ett rätt nytt (något år) 580W Hiper

1
Skriv svar