Nästa generations konsoler kan dröja länge

Medlem

Det är alltid intressant att läsa vad folk tror och tycker

Snacket om PC vs konsol har nästan gått över styr. Det finns för och nackdelar med båda. PCn används till så mycket så dessa direkta jämförelser är ju inte alltid korrekta.

Personligen gillar jag både PCn och konsolerna som spelmaskiner. PCn har ett direkt övertag i "klassiska pc-spel" och tex FPS. Konsolerna är perfekt för typ Final Fantasy osv.

Den största fördelen med PCn är att man bara kan köra upp ett spel mellan surfandet och spela en stund när man ändå sitter där. Konsolen anses överlag vara mera "casual" om man ska använda internationella termer även om jag tycker att det är tvärt om.

Ex:
Man blir sugen på att lira lite FPS, man sätter sig vid datorn (om man inte redan sitter där) och klickar på en ikon. Datorn är ju ändå på i stort sett hela dagarna.

Blir man lite sugen på lite Final Fantasy så ska man ta fram kontrollen, sätta på tv, sätta sig i soffan och börja.

Nu är det ju lite beroende vad man har på/av och vad som ligger framme men här hemma tar det i alla fall lite längre tid från det att tanken "jag vill spela" tills att spelet är igång och man sitter på plats om jag väljer konsolen. Ska väl tilläggas att kontroller osv inte ligger framme här utan jag gillar att ha det snyggt och prydligt.

Gällande prestandan så är det heller ingen ide att jämföra PC vs konsol. Det vinnande konceptet är spelupplevelse (för mig i alla fall). Man måste ju tänka på att konsolerna säljs med förlust, till en börjar, för att hela konceptet skal fungera. Därav har man ju mera prestanda/krona mot pcn men samtidigt är spelen dyrare.

En pc kan uppgraderas i små steg och uppgraderingarna ger ju inte bara förbättringar i spel. En konsol å andra sidan kan spelutvecklarna optimera spelen för och på så sätt hänga med i utvecklingen (rent grafiskt).

Jag menar jämför bara FF7 mot FF9, båda är ju ps1 spel men det skiljer en hel del!

Men i slutändan handlar det nästan bara om en sak - Vad vi är vana vid.

Inaktiv
Skrivet av Prehn:
Skrivet av darknshy:
Skrivet av Prehn:
Skrivet av darknshy:

Älskar hur mkt "Fan-boys" alla är till sina konsoler. Jag har nVidia kort men skulle mkt hellre vilja ha ATI, Jag hr även ett PS1 men itne fan itter jag o försvarar den.

Sitt ni med era ruttna konsoler om 7 år,

Är du säker på att du inte ska hänga på Gamereactor istället?

haha...

FZ är väll bland det lägsta man kan komma.

Va fan har du då här att göra?

Kul att läsa nyheter som handlar om annat än hårdvara... Sweclockers.

Mhm, helvete asså.


signatur

a"C"RED -

Medlem
Skrivet av Tigersharkswe:

Man måste köpa nytt då och då. Det enda man ska uppgradera med är nytt grafikkort och kanske någon ramsticke allt annat är bara waste.

Man behöver aldrig lägga ut mer än kanske 1-2 tusen åt gången, det har iaf inte jag gjort de senaste 10 åren och jag spelar ändå alltid de senaste spelen med riktigt bra FPS. Jag uppgraderar kanske 1-2 delar varannat år, ofta köper jag begagnat och aldrig när te.x ett grafikkort precis kommit ut (då är det är däremot ett bra tillfälle att köpa begagnat).

Folk/n00bs/"nördar med för mycket pengar" gör ofta idiotiska upgrades som inte alls behövs egentligen. Vissa verkar köpa nytt bara för att något nytt är på "modet" och är aktuellt, och inte för att de egentligen behöver 100+FPS, jämfört med de 60FPS de hade innan.


signatur
Medlem

PC > TV-spel, gg no re....


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Inaktiv

Mitt 360 gör sitt jobb bra, behöver inte byta ut den på ett tag är ju bara bra.

Testpilot

Intressant , tror de skjuter sig själv i foten lite om man avser "PC är död - länge leve konsollen" då de har så lång tid mellan ny hårdvara , PC är redan överlägset på många sätt o vis redan nu.
Förhoppningsvis kan spelföretagen kanske satsa på spelglädje och nya ide'er på spel eftersom hårdvaran är densamma i många år (hoppas kan man ju alltid)

Så allt domedagssnack om att PC'n e död kommer att dö ut om några år eftersom PC kommer att vara så överlägset kraftfulla. Skulle inte förvåna mig att det kommer emulatorer där du kan lira spelen för dagens konsoller med.

Allt detta är bra , mångfald är alltid bra för oss gamers!

Medlem

Om ca 2 år kommer Nintendo utannonsera deras Wii 2.0, med HD-upplösning, Bluray och ännu bättre grafik. Detta är vad jag tror!

Medlem

Denna generation har inte ens funnits i 3 år så det är klart den fortfarande känns aktuell. Men att börja snacka om att den ska leva i 10 år till är bara skrattretande. 2012 låter väl mer troligt i såna fall men jag blir inte förvånad om det dyker upp nåt nytt innan dess. Iwata sa ju själv i en intervju att Nintendo har filat på nästa maskin enda sen Wii släpptes och det gör troligtvis Microsoft och Sony med.

Inaktiv
Skrivet av WarpGuN:

pc:n är inte speciellt överlägsen som vissa pc-fanboys vill tro. en sak som dessa nötter inte fattar är att utvecklarna måste tar hänsyn till miljoner olika pc-system som finns där ute, och i slutändan blir det att kompromissa jävla mycket.

word

Medlem

Jag skulle gärna se att dom nya konsollerna kommer ut 2012 om inte tidigare. Det handlar ändå inte om så stora belopp som konsollerna kostar. Som att en playstation 3 kostade runt 5000 och har en livstid på 10 år blir inte så mycket per år.

Medlem

WarpGuN / rednalexia:Får man fråga vilka kompromisser det skulle vara? Det låter som fanboy-prat.

Det man gör är att göra motorn skalbar. Visst är det enklare att buggtesta konsolspel, men så satans buggiga eller kompromissade anser jag inte att PC-spel är, enda gången dom är det är om de är portade från konsol.


signatur
Medlem
Skrivet av WarpGuN:

pc:n är inte speciellt överlägsen som vissa pc-fanboys vill tro. en sak som dessa nötter inte fattar är att utvecklarna måste tar hänsyn till miljoner olika pc-system som finns där ute, och i slutändan blir det att kompromissa jävla mycket.

Äh, nu tar du allt i. Det finns gott om färdig-utvecklade spel-motorer att köpa där ute om man inte har tid/resurser att utveckla en egen. Sen kan dom ju utan någon större stress modifiera och anpassa den för sitt eget spel utan att behöva tänka allt för mycket på just kompatibilitets-problem. De flesta spelen på både PC och konsol går ju på just en motor från Epic Games eller Id Software, och motsvarande för andra genrer.

Sen står ju hårdvaru-utvecklarna för en mycket stor del av arbetet med få deras hårdvara att funka så bra som möjligt i de populära spelen. Så det hänger ju minst lika mycket på drivrutinerna som spelet i sig.

I slutändan hänger det ju på hur duktiga programerarna är. Är det dåligt kodat, ja då funkar det dåligt varesig det spelas på en pc eller konsol.

Medlem
Skrivet av rednalexia:
Skrivet av WarpGuN:

pc:n är inte speciellt överlägsen som vissa pc-fanboys vill tro. en sak som dessa nötter inte fattar är att utvecklarna måste tar hänsyn till miljoner olika pc-system som finns där ute, och i slutändan blir det att kompromissa jävla mycket.

word

Konstigt att grafiken är så förbannat mycket bättre på PC än konsol ändå då


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Hoppas själv att ps3 håller 10 år ungefär.

Medlem

Låter gott. Annars blir man bara sugen på att köpa ny konsol men pengar finns det knappt.

Medlem

Jag vill ha Xbox 1080 nästa år. Gärna en som inte bryter samman lite då och då.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av HYBRiS:
Skrivet av rednalexia:
Skrivet av WarpGuN:

pc:n är inte speciellt överlägsen som vissa pc-fanboys vill tro. en sak som dessa nötter inte fattar är att utvecklarna måste tar hänsyn till miljoner olika pc-system som finns där ute, och i slutändan blir det att kompromissa jävla mycket.

word

Konstigt att grafiken är så förbannat mycket bättre på PC än konsol ändå då

livlig fantasi du har


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Pc. Ftw. No further comments.

Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av HYBRiS:
Skrivet av rednalexia:
Skrivet av WarpGuN:

pc:n är inte speciellt överlägsen som vissa pc-fanboys vill tro. en sak som dessa nötter inte fattar är att utvecklarna måste tar hänsyn till miljoner olika pc-system som finns där ute, och i slutändan blir det att kompromissa jävla mycket.

word

Konstigt att grafiken är så förbannat mycket bättre på PC än konsol ändå då

livlig fantasi du har

Du kan bara inte hantera sanningen. Tihi.

Medlem

Släng alla konsoler åt helvete och skaffa en PC.


signatur

Håna en konsolspelare om dagen , det är bra för magen(och spelbranschen).

Inaktiv
Skrivet av WarpGuN:

pc:n är inte speciellt överlägsen som vissa pc-fanboys vill tro. en sak som dessa nötter inte fattar är att utvecklarna måste tar hänsyn till miljoner olika pc-system som finns där ute, och i slutändan blir det att kompromissa jävla mycket.

De som säger att pc:n är "överlägsen" jämfört med konsolerna ser ju inte till "helheten". Det är ganska många faktorer som man får ta in i beräkningen ifall man ska göra en rättvis jämförelse.

Medlem
Skrivet av Emetic:

Släng alla konsoler åt helvete och skaffa en PC.

Moget.

Inaktiv

Blir redan galen på alla laddningstider som är 200x längre på min ps3'a än på datorn.. Vissa spel är roligare på konsoll men inte är det många! Inte nog med det så är det även en massa fpsdrops och skit i vissa spel.. Tacka vet jag pc!

Inaktiv

Bara jag som tror att wii2 kommer om ca två år?
Bristen på bra hårdvara kommer att bli ett problem.

Förväntar mig att det sen blir 360:s tur, den har redan varit ute några år. Enligt mig några allvarliga design-fel också... ingen HD eller Bluray. ( jag vet dock varför microsoft mer eller mindre tvingades göra på det här viset ).

Sony kommer att lansera nytt ett tag efter microsoft gör det.

Inaktiv

Så här är det ju nog va lr hur: hela 2012 sol eruptionen som siats om var hettan från alla PS4, dinkeyly donk, woot for game AC.

Medlem
Skrivet av darknshy:
Skrivet av Prehn:
Skrivet av darknshy:

Älskar hur mkt "Fan-boys" alla är till sina konsoler. Jag har nVidia kort men skulle mkt hellre vilja ha ATI, Jag hr även ett PS1 men itne fan itter jag o försvarar den.

Sitt ni med era ruttna konsoler om 7 år,

Är du säker på att du inte ska hänga på Gamereactor istället?

haha...

FZ är väll bland det lägsta man kan komma.

Du är ju för jävla tröttsam.

Medlem
Skrivet av darknshy:
Skrivet av Prehn:
Skrivet av darknshy:

Älskar hur mkt "Fan-boys" alla är till sina konsoler. Jag har nVidia kort men skulle mkt hellre vilja ha ATI, Jag hr även ett PS1 men itne fan itter jag o försvarar den.

Sitt ni med era ruttna konsoler om 7 år,

Är du säker på att du inte ska hänga på Gamereactor istället?

haha...

FZ är väll bland det lägsta man kan komma.

På vilket sätt skulle det vara lågt att hänga på fz?

12
Skriv svar