Ny burk - nya förutsättningar

Inaktiv
Ny burk - nya förutsättningar

Tänkte göra som så många andra, och be om lite hjälp med min nya burk.

Burken används mestadels till spelande, i dagsläget CS:Source och BF2, framöver kommer jag säkerligen införskaffa något av alla nya "heta" spel som kommer.

Min budget är 8 000-10 000 utan grafikkort och ljudkort, då jag har relativt nya som jag tror hänger med...
Frågade om grafikkortet i en annan tråd. och det verkar väl som att det hänger med ett tag till.
Kommer mest troligt att uppgradera det om ca ett halvår när det sett sina bästa dagar!

Här är iaf vad jag hade tänkt mig, baserat på vad jag läst samt lite rena gissningar
Är allt annat än vass på det här så alla tips är välkomna.

Chassi: Antec P182

Nätagg: Corsair 520W

Moderkort: MSI K9N

Processor: AMD X2 6000+

Minnen: Corsair 8500Dominator

Läsare/Brännare: Asus DRW-1814BLT

Hårddisk: Seagate Barracuda 400GB

Grafikkort, som jag redan har: GeForce 7950GT 512MB

Ljudkort, som jag redan har: Creative XtremeGamer Pro

OS: Blir förmodligen Vista, men ska man ha 32- eller 64-bitar?
Har inte riktigt greppat det där^^

Detta är alltså vad jag kikat på preliminärt. Finns det något som jag behöver bättre utav? Eller något jag kan få lika bra men billigare? Eller bara någon ändring jag helt enkelt bör göra för bättre prestanda?
Just moderkortet är jag lite osäker på, känns som något av en djungel...

Tror jag fått med alles nu!

Tack på förhand för hjälpen!

Medlem

En quad6600 eller e6600 från intel är ett bättre val som prolle. Annars ser det väl bra ut grafikkortet kan du ju uppgradera lite senare.

nj
Medlem

Rent generellt så får du väl bättre prestanda om du satsar på en Core 2 Duo än Athlon X2 som det ser ut just nu.
Core 2 Duo E6750 är 130 kr dyrare, men har högre prestanda överlag än X2 6000+.
För moderkort till en Core 2 Duo E6750 så är väl ett med Intels nya P35-chipset ett bra val, något från Asus P5K-serie eller Gigabytes GA-P35-serie rätt bra val om man ser till hur Asus och Gigabytes tidigare moderkort för s775 med Intels äldre P965-chipset varit.
Om du vill köra på med ett AMD-system så ser moderkortet vettigt ut att döma av omdömena på Komplett iaf. Annars så ska Abits KN9 Ultra/SLI vara rätt bra med.

Varför vill du ha PC8500-minnen? Rätt onödigt om du inte tänkt göra enorma överklockningar (vilket Athlon X2 6000+ definitivt inte lämpar sig alltför bra till för den delen), PC5x00/6400-minnen räcker mer än väl och nästan halverar kostnaden för minnet.

Seagates 7200.10-serie har varit lite si och så, problem med missljud och annat har inte varit helt ovanlig, dessutom var det lite i dyraste laget...
Du får 500GB-diskar från antingen Samsung eller Western Digital för lägre kostnad än vad Seagates 400GB kostar. Du får annars även Samsungs 400GB för 760kr.

För 32- eller 64-bitars operativsystem så beror det väl lite på. De flesta programmen/spelen i dagsläget är skrivna för 32-bitars operativsystem. Dock så har 64-bitars versioner av Windows full möjlighet att köra 32-bitars program, det jag på rak arm inte vet säkert är om det uppstår några prestandaförlust av detta. Sedan så krävs det särskilda drivrutiner för 64-bitars operativsystem, hårdvarutillverkare har väl blivit lite bättre på att släppa sådana iom Windows Vista, men stödet är fortfarande inte det bästa. Creative tex har jag för mig har varit oerhört sega på att få ut ordentliga drivare till Windows Vista rent generellt när det gäller X-Fi-ljudkorten.
En av de stora sakerna med 32-/64-bitars operativsystem är att 64-bitars stödjer mer minne. Maxgränsen för 32-bitars operativsystem är 4GB, men av dessa så reserveras ~1GB av systemet vilket gör att ~3GB blir tillgängliga för användaren.
64-bitars operativsystem låter användaren nyttja alla 4GB, och lite beroende på version av Vista så har man möjlighet att ha 128+GB minne om jag inte minns helt fel.

Varför handlar du från två olika butiker föresten, blir totalpriset (med dubbla frakter och så) lägre?

Inaktiv

Lånar tråden lite!

Vill bara veta om dustin har prisvärda datorpaket.

Är dom här två värda sitt pris:

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010111112

eller

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010111111


signatur

In the rays of the sun I am longing for the darkness...

Inaktiv

Nej. Verkligen inte


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Skrivet av nj:

Rent generellt så får du väl bättre prestanda om du satsar på en Core 2 Duo än Athlon X2 som det ser ut just nu.
Core 2 Duo E6750 är 130 kr dyrare, men har högre prestanda överlag än X2 6000+.
För moderkort till en Core 2 Duo E6750 så är väl ett med Intels nya P35-chipset ett bra val, något från Asus P5K-serie eller Gigabytes GA-P35-serie rätt bra val om man ser till hur Asus och Gigabytes tidigare moderkort för s775 med Intels äldre P965-chipset varit.
Om du vill köra på med ett AMD-system så ser moderkortet vettigt ut att döma av omdömena på Komplett iaf. Annars så ska Abits KN9 Ultra/SLI vara rätt bra med.

Varför vill du ha PC8500-minnen? Rätt onödigt om du inte tänkt göra enorma överklockningar (vilket Athlon X2 6000+ definitivt inte lämpar sig alltför bra till för den delen), PC5x00/6400-minnen räcker mer än väl och nästan halverar kostnaden för minnet.

Seagates 7200.10-serie har varit lite si och så, problem med missljud och annat har inte varit helt ovanlig, dessutom var det lite i dyraste laget...
Du får 500GB-diskar från antingen Samsung eller Western Digital för lägre kostnad än vad Seagates 400GB kostar. Du får annars även Samsungs 400GB för 760kr.

För 32- eller 64-bitars operativsystem så beror det väl lite på. De flesta programmen/spelen i dagsläget är skrivna för 32-bitars operativsystem. Dock så har 64-bitars versioner av Windows full möjlighet att köra 32-bitars program, det jag på rak arm inte vet säkert är om det uppstår några prestandaförlust av detta. Sedan så krävs det särskilda drivrutiner för 64-bitars operativsystem, hårdvarutillverkare har väl blivit lite bättre på att släppa sådana iom Windows Vista, men stödet är fortfarande inte det bästa. Creative tex har jag för mig har varit oerhört sega på att få ut ordentliga drivare till Windows Vista rent generellt när det gäller X-Fi-ljudkorten.
En av de stora sakerna med 32-/64-bitars operativsystem är att 64-bitars stödjer mer minne. Maxgränsen för 32-bitars operativsystem är 4GB, men av dessa så reserveras ~1GB av systemet vilket gör att ~3GB blir tillgängliga för användaren.
64-bitars operativsystem låter användaren nyttja alla 4GB, och lite beroende på version av Vista så har man möjlighet att ha 128+GB minne om jag inte minns helt fel.

Varför handlar du från två olika butiker föresten, blir totalpriset (med dubbla frakter och så) lägre?

OK, tusen tack för ditt svar!
Kör på Intel istället då, anledningen till att jag valde AMD var att nån sa till mig att det var mer prisvärt..

Har dock ett par följdfrågor:

Hur stor skillnad är på Intels Core 2 Duo E6750 och Core 2 Duo E6850 ?
Det skiljer ju 600:-, värt att pynta det?

Detta moderkortet är funkis va? ASUS P5K SE

Sen angående minnena, så har jag också en fråga.
Om jag nu kör med 32-bitars OS, är det "onödigt" att ha 4GB RAM? Det kanske räcker med 2GB, alternativt 3GB?
Och vilket fall somhelst, har ni några minnen att rekommendera? Ju färre beslut jag behöver fatta själv, desto bättre^^

Anledningen till att jag handlar från 2st olika är att det blir billigare.. Tror jag iaf

Tack än en gång för att ni har tålamod med en vilsen själ som jag!

Inaktiv

Förresten, moderkortet, ASUS P5K SE, är det kompatibelt för dubbla grafikkort?
Kan vara kul att ha den möjligheten framöver, när det väl blir dags att uppgradera grafikkortet...
Om det inte är det, får ni gärna rekommendera ett som funkar med dubbla grafikkort!

nj
Medlem
Skrivet av ArtVandelay:

OK, tusen tack för ditt svar!
Kör på Intel istället då, anledningen till att jag valde AMD var att nån sa till mig att det var mer prisvärt..

Har dock ett par följdfrågor:

Hur stor skillnad är på Intels Core 2 Duo E6750 och Core 2 Duo E6850 ?
Det skiljer ju 600:-, värt att pynta det?

Detta moderkortet är funkis va? ASUS P5K SE

Sen angående minnena, så har jag också en fråga.
Om jag nu kör med 32-bitars OS, är det "onödigt" att ha 4GB RAM? Det kanske räcker med 2GB, alternativt 3GB?
Och vilket fall somhelst, har ni några minnen att rekommendera? Ju färre beslut jag behöver fatta själv, desto bättre^^

Anledningen till att jag handlar från 2st olika är att det blir billigare.. Tror jag iaf

Tack än en gång för att ni har tålamod med en vilsen själ som jag!

AMD:s processorer var mer prisvärda, tills Intel började göra sina enorma prisdumpningar och introducerade E6750/6850 (där E6750 var runt tusenlappen billigare än den äldre E6700 som arbetar i samma klockfrekvens men har lägre systembuss).

E6750/6850 svarar jag samma sak som i en annan tråd, läs genom X-bit labs test och avgör själv om prestandaskillnaden är värd pengarna. Tom's Hardwares CPU chart kan vara läsvärd med för en till källa.

Corsair XMS2-5400 2x1GB ser väldigt prisvärda ut om du inte ska överklocka (matchar processorns busshastighet), alternativt Corsair XMS2-6400 2x1GB om du vill ha lite snabbare minnen.
2GB räcker rätt bra, du har alltid möjlighet att införskaffa 2GB till.
Iofs så har jag läst en del om att minnespriserna kommer att höjas här under hösten då de varit för låga för tillverkarnas smak, så de har dragit ner produktionen för att få upp priserna igen. På så vis kan det vara värt att slå till på 4GB på en gång.

Kan inte direkt säga något om moderkortet, hittar inget matnyttigt via Google om det iaf.
Ser vettigt ut iaf, annars så finns ju det aningen dyrare Asus P5K som bla har en SATA-kontakt mer, samt FireWire eller Gigabyte GA-P35-DS3, som dock saknar en eSATA-port vilket de två Asus-korten har, men istället har sex vanliga SATA-kontakter.
Gjorde en produktjämförelse mellan de tre moderkorten på Prisjakt för att se skillnaden på speccarna, du kan kika lite på den här.

Du vill nog kolla vad priserna landar på med frakt och allt inräknat, och jämföra med kostnaderna för att handla från bara en butik.

Edit:

Skrivet av ArtVandelay:

Förresten, moderkortet, ASUS P5K SE, är det kompatibelt för dubbla grafikkort?
Kan vara kul att ha den möjligheten framöver, när det väl blir dags att uppgradera grafikkortet...
Om det inte är det, får ni gärna rekommendera ett som funkar med dubbla grafikkort!

Såg det där när jag postat mitt svar, P5K SE har bara en PCI-Express x16-port så det stödjer bara ett grafikkort (likadant med Gigabytes GA-P35-DS39). Asus P5K däremot har två PCI-Express x16 och har stöd för CrossFire (dubbla ATI-grafikkort). Vill du ha SLI (dubbla grafikkort med nVIDIAs kretsar) så måste du nog titta på ett moderkort med nVIDIAs 650/680-kretsar.

Inaktiv

Ok, tack så mycket nj, du e ju en klippa!

Tror nog jag lägger ner det med dubbla grafikkort på is för tillfället...
Vill jag ha det så får jag väl köra på ATI ^^

Tror jag börjar få ihop det rätt bra nu.. Ska fundera lite, så det kanske dyker upp några fler frågor!

1
Skriv svar