Några frågor innan köp av ny speldator.

Medlem
Några frågor innan köp av ny speldator.

Nu ska jag köpa en ny speldator och har ett par frågor innan ja gör det.

1. Vilket iP35 moderkort är det bästa under 1800kr?

2.Vilka av de här minnen borde man välja om man inte tänker överklocka i första hand?

Corsair TWIN2X4096-6400C5DHX DHX 4096MB/4GB(2x2048MB) Kit DDR2 XMS2-6400 800MHz
[http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=4096TWX...]

eller

OCZ Gold XTC 4GB Kit (2x2048MB) DDR2 PC2-6400 800MHz
[http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=4GBKDDR...]

Eller ä det någon annan sort ni skulle rekomendera istället för någon av dom båda?

I övrigt så kommer min datorkonfiguration se ut så här:

Chassi:
Antec Case Performance One P182 Gun Metal Black without PSU/utan nätagg.
Nätaggregat:
Corsair HX Series Modular Power Supply 620W
Hårddisk:
Samsung HD321KJ 320GB 7200rpm 16MB SATA2
Grafikkort:
MSI GeForce 8800GTS OC 575MHz GPU 640MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express
Processor:
Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
Processorkylare:
Scythe MINE 1100 rev.B Heatpipe CPU Cooler socket 478 / 775 / AMD-socket
Ljudkort:
Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer ? Fatal1ty Professional Retail

Om det är något annat ni tycker jag borde ändra på innan jag köper så säg till!
//R_ufo

Inaktiv

välj inte pc6400-minnen över huvud taget om du ska överklocka...köp dominator 8000 eller nåt istället...beror iofs på hur mycket du ska klocka

Inaktiv

Utan att överklocka minnena kommer man ju upp i 3.6ghz med 6400-minnen... 6400-minnena har en tendens att klara typ 900mhz också vilket innebär 4ghz på processorn i 1:1, så man kan vara rätt lugn.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Det ser ju bra ut, dock tycker jag nog att du skulle tagit lite snabbare minnen, precis som de andra säger

När det gäller moderkort är det här det självklara valet https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=GIGP35...

lycka till

Medlem
Skrivet av Oneone:

Det ser ju bra ut, dock tycker jag nog att du skulle tagit lite snabbare minnen, precis som de andra säger

När det gäller moderkort är det här det självklara valet https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=GIGP35...

lycka till

Ok det blir antagligen det moderkortet eller [http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335649&view=detailed]

Vilka minnen skulle ni rekomendera i stället?
Jag vill helst ha 4gb eftersom jag kommer att använda windows vista.

Inaktiv

6400 duger gott. Enda anledningen att ta något snabbare är i fall de kostar lika mycket eller mindre. Köpte själv 4GB Corsair 6400CL4 för 1990 kr för nån vecka sen, tror inte man kan hitta snabbare minnen i samma prisklass...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

de blir nog 6400 minnen iaf, och Tack för alla svar det har vart till stor hjälp:up:

Inaktiv

Vista 32bit klarar inte mer än 3,5Gb...om du ska ha 4Gb minne, så installera Vista 64bit. se till att moderkortet klarar 4Gb också

Medlem

Varför ska du kötta på så mkt, men ändå köpa ett hyffsat B gfx sett till de andra komponenterna? :c

nj
Medlem
Skrivet av Jinx:

Vista 32bit klarar inte mer än 3,5Gb...om du ska ha 4Gb minne, så installera Vista 64bit. se till att moderkortet klarar 4Gb också

Det där är väl en sanning med modifikation. 32-bitars operativsystem kan hantera 4GB minne, dock så blir ~1GB reserverat av systemet (det verkar kunna vara allt från ~1½GB till ~500MB som reserveras beroende på biosinställningar, inställningar i Windows, etc) och resterande utrymme är användbart av användaren.

R_ufo:

Har du verkligen behov av Corsairs 620W-nätagg? Deras 520W-modell lär räcka mer än väl, hänvisar till vad jag redan skrivit i den här tråden om saken.

När det gäller moderkort så är väl Asus eller Gigabyte två rätt säkra kort om man ser till hur deras äldre moderkort baserade på Intels P965-chipset fungerat och presterat.
Gigabytes P35-DS4 har tex en stor tråd dedikerad till sig på SweClockers forum som går att läsa här (finns en till tråd som tar upp vilka kylare som passar på moderkortet här, kan möjligen ha tagits upp i den andra tråden med). Kan vara värt att ta reda på om Scythe-kylaren ryms ifall P35-DS4 är intressant då det har rejäla kylflänsar på nordbryggan.
Hittar inget liknande för moderkort från Asus, men de har ju sin P5K-serie som är baserad på Intels P35-chipset där det finns några modeller i din prisklass som du kan kika på.

Medlem

Jo, jag vet om man använder 32 bitars versionen så får man inte tillgång till mer än 3gb av minnet,men min motfråga till er är då: Kommer dataspel funka lika bra på 64-bitars som på 32-bitars utan att man måste krångla med drivrutiner eller 64 bitars versioner av spel? För ja har hört att man måste använda sig av speciella 64-bitars versioner av virusprogram och liknande program, så behövs det till dataspel också?

Skrivet av Nikie:

Varför ska du kötta på så mkt, men ändå köpa ett hyffsat B gfx sett till de andra komponenterna? :c

för att ja kanske kommer att byta till ett av nvidias 9900 kort till våren.

nj:

Du har rätt jag klarar mej antagligen med 520W-modell.

Inaktiv

Heej jag har en dator med intel celeron 2.66ghz socket 478. Och ska byta till en intel celeron 3.4ghz som jag vet passar mit moderkort. Men min fråga är måste man byta kylningen som fläktar och sånt om man sätter in en större Processor???

1
Skriv svar