Behöver hjälp med köpandet av nytt grafikkort..

Medlem
Behöver hjälp med köpandet av nytt grafikkort..

Ok jag är rätt kass på sånt här, inte varit så värst inbiten i datorer sen CS tiden då jag legat inne i lumpen och dvs andra skäl, men nu är det dags att ta upp datorspelandet igen när Quake wars kommer och massa andra balla spel. Mitt nuvarande grafikkort är ett ATI Radeon 9600
256mb, 400Mhz.

Min DXDIAG:
Operating System: Windows XP Home Edition (5.1, Build 2600) Service Pack 2 (2600.xpsp_sp2_gdr.070227-2254)
Language: Swedish (Regional Setting: Swedish)
System Manufacturer: HP Pavilion 061
System Model: DW135A-ABS T480.SE
BIOS: BIOS Date: 02/04/04 20:46:00 Ver: 08.00.09
Processor: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.80GHz (2 CPUs)
Memory: 1024MB RAM
Page File: 356MB used, 2108MB available
DirectX Version: DirectX 9.0c (4.09.0000.0904)
DX Setup Parameters:[/b] Not found
DxDiag Version: 5.03.2600.2180 32bit Unicode

Behöver hjälp av nån kunnig som kan se vilket det bästa grafikkortet på marknanden är som kan passa till min dator, prisklass är skitsamma men det får gärna inta stiga över 3000kr. Sen en ytterliggare fråga hur kollar man upp vilket slags Ram minne man har och namn på detta om jag skulle behöva öka mitt ramminne också, tips på ramminne som borde passa till denna dator är och mer än välkommet, tack på förhand! :heart:


signatur

"Da Funk Back To Da Punk"

nj
Medlem

Iom du har ett Radeon 9600-kort så är det ett AGP-kort du har, i dagsläget så är det inte så gott om sådana kort längre då PCI-Express har tagit över rätt rejält.
Av de kort som finns tillgängliga så kan Geforce 7600GT, Radeon X1950GT eller Radeon X1950Pro vara de bästa valen. Geforce 7600GT eller Radeon X1950GT är väl de två alternativ som matchar din processor bäst, nämner mest X1950Pro för att de inte är så mycket dyrare jämfört med GT-kortet, och kan i viss mån vara enklare att få tag på.

För minnen så kan du kolla med CPU-Z, skulle dock gissa på att det är vanligt DDR-minne, förmodligen PC3200, som din dator är utrustad med. Dock så är det bäst att du dubbelkollar det.

Medlem

Edit: (Nj hann före)

Du kan kolla in ditt system i minsta detalj med Everest.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

tack så mycket för tipsen ska kika lite närmre på de kort ni nämnt, en fråga angående Radeon X1950PRO 512MB, stöder detta kort shader 3.0 eller vad det heter, kommer ihåg att jag behövde detta när jag skulle lira splinter cell double agent och det är bara 2.0 på ati radeon 9600, och om jag nu skullek öpa litem er minne och jag vet nu att mitt minne är ddr spelar det nån roll vilka som gjort minnena om jag beställer 2 nya ddr så jag får 2gb i minne och dessa nya inte alls är samma som gjort minnena?


signatur

"Da Funk Back To Da Punk"

Inaktiv

Tänk på att inte ha ett för klent nätaggregat om du ska ha X1950 pro, har själv ett sådant kort fast klarar mig ändå på ett 375 wattigt kvalitetsagg. Tänk då på att det är ett kvalitetsnätagg som ger 12v på 30a.

Medlem

Radeon X1950PRO klarar SM3.

1
Skriv svar