*Bästa skärmtillverkare*

Inaktiv
*Bästa skärmtillverkare*

Vilken är erat favorit märke på bildskärmar?
Skriv gärna vilken ni har och vad ni tycker om den och lite specifikationer

Jag har en Samsung BW226

Storklek: 22"tums
Upplösning: 1680x1050
Billigaste ställe: Datorbutiken 3 440:-
Responstid: 2 ms

Betyg: 5/5*


signatur

Asus A8N-E (sockel 939) || AMD Athlon 64 3700+ 2.2 GHZ || Twinmos 2 GB DDR || XFX 8800 GTS 640MB

Medlem

Har en Samsung Syncmaster 970p

Storklek: 19"tums
Upplösning: 1280x1024
Billigaste ställe: Webhallen 3495:- (Ja, jag ignorerar pixmania..)
Responstid: 6 ms
Ljusstyrka 250 lcd/m2
Kontrast 1000:1
Betraktningsvinkel (H/V) 178° / 178°

Betyg 4/5

Medlem

Samsung 214T

Storklek: 21"tum
Upplösning: 1600x1200 (inge fjoll widescreen)
Pris: runt 7000:-

Betyg: 5/5


signatur
Medlem
Skrivet av punkbuster92:

Vilken är erat favorit märke på bildskärmar?
Skriv gärna vilken ni har och vad ni tycker om den och lite specifikationer

Jag har en Samsung BW226

Storklek: 22"tums
Upplösning: 1680x1050
Billigaste ställe: Datorbutiken 3 440:-
Responstid: 2 ms

Betyg: 5/5*

Har precis likadan, sjukt bra


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv

varför är inte fujitsi siemens med på listan.
dom är ju rätt så bra.

har en sån lcd tv som är bra.

Inaktiv
Skrivet av BangBoomBang:

varför är inte fujitsi siemens med på listan.
dom är ju rätt så bra.

har en sån lcd tv som är bra.

Nja, fu får la skriva annan tillverkare Tycker inte den står ut och det finns la inte driekt många produkter av dem? Inom skärmar? :\


signatur

Asus A8N-E (sockel 939) || AMD Athlon 64 3700+ 2.2 GHZ || Twinmos 2 GB DDR || XFX 8800 GTS 640MB

Medlem

Samsung SyncMaster 957FS
betyg 1/5

Aldrig mer Samsung

Bästa? Ingen aning

Inaktiv
Skrivet av ostmjuk hamster:

Samsung SyncMaster 957FS
betyg 1/5

Aldrig mer Samsung

Bästa? Ingen aning

Varför tycker du den var så dålig ? Hade en sådan tjockis innan jag köpte min BenQ och jag tyckte den var riktigt bra. Fin bild och bra ljus.


signatur

Asus A8N-E (sockel 939) || AMD Athlon 64 3700+ 2.2 GHZ || Twinmos 2 GB DDR || XFX 8800 GTS 640MB

Medlem

har en gammal Nokia 447M och den fungerar bra kör 1024x768@75hz men den klara högre upplösning

Medlem
Skrivet av punkbuster92:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Samsung SyncMaster 957FS
betyg 1/5

Aldrig mer Samsung

Bästa? Ingen aning

Varför tycker du den var så dålig ? Hade en sådan tjockis innan jag köpte min BenQ och jag tyckte den var riktigt bra. Fin bild och bra ljus.

Har haft problem med den från start och fick också utbyteseneheter som hade mer eller mindre av samma problem. Det ursprungliga problemet var "ghost/speglings"effekter på allt man såg liggande på en mörk bakgrund. En ikonmapp mot svart bakgrund resulterade i två ikoner.
Nu har jag också märkt att skärpan blivit sämre i bildytans över och underkant. Bilden känns alltså suddig antingen i mitten av skärmen eller över/underdel beroende på hur man ställer in den. Går emellertid inte att fokusera hela bildytan. Skärmen duger väl till spelande (dock inte alltid). I vissa miljöer blir man bländad av skärmen (jo bra ljusstyrka har de då ).
Jag hatar den men har just nu inte råd att köpa en ny så man håller ändå tummarna för att den inte skall dö.
Och en sak till... Den låter för mycket... nästan mer än min dator.

Inaktiv

spegelbilderna kan bero på trasiga kablar eller smutsiga kontakter. oskärpan och ljudet är det inte mycket att göra åt då... tydliga tecken på döende skärm.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Kör med Samsung SyncMaster 225BW. Innan hade jag en jävligt bra skärm från Hitachi, en 19" CRT. Det märket kan jag rekommendera. Hade inte ett problem under 8 års användande. Den funkar fortfarande.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

m1
Medlem

Samsung SyncMaster 940BW. Första skärmen med widescreen som jag har, även första TFT-skärmen. Skulle aldrig gå tillbaka till CRT nu

Har ju iofs inte testat alla märkena så ska ju inte säga att dom är sämre men toppbetyg till Samsung i alla fall.

Medlem

Har själv en Samsung 215TW, riktigt nöjjd med den. Köpte den för 6tusen på webhallen för ett år sedan ungefär. Men den får fortarande bäst bland alla 21" widescreens

Medlem

Sitter på L1952TQ, när man lägger allt i en ekvation, pris, prestanda, bilåtergivning etc så kan jag inte annat än att ge den 5/5.

edit:
Jag röstade inte då jag inte kan avgöra vilken/vilka som är bäst, har allt provat för få skärmar för att avgöra det.

Medlem

Haha jag har en gammal LG Flatron 775FT:)
Den var väl bra på sin tid

edit: Glömde att jag har en gammal nokia skärm sen 1997 nån gång


signatur
Medlem

Har två Samsung skärmar nu, men är inte allt för haj på skärmar så jag ger inget betyg.

Samsung SyncMaster 913B
Storlek: 19"tums
Upplösning: 1280x1024
Billigaste pris: Finns inte längre men 913BM modellen kostar 2770:- på datorbutiken.com
Responstid: 8 ms
Ljusstyrka 300 lcd/m2
Kontrast 700:1

Har funkat fint i ett par år nu, inget att klaga på.

Samsung SyncMaster 940B
Storlek: 19"tums
Upplösning: 1280x1024
Billigaste pris: Inet 2386:-
Responstid: 8 ms
Ljusstyrka 300 lcd/m2
Kontrast 700:1

Samma specs som 913B men känns ljusare, kan vara att den andra har slitits ut. Har smalare kant runt skärmen men blir också varmare och levererades med en död pixel, fick skärmen utbytt och denna fungerar bra.

Medlem

Har en Vewsonic 19 tums wide nånting nästan allt är bra med skärmen suveräna och klara färger fin skärpa men VÄRDELÖS svärta!

Alltså är det ingen här som har lagt märke till att tft skärmar har värdelös svärta? Där det är svart ska det vara BLÄCK svart och inte mörk, mörk grått utan så svart som det kan bli.

Går inte alls att jämföra med svärtan med tvn som är en hederlig crt med oslagbar svärta där det är svart där är det verkligen bläck svart. Och det är så det skall vara..

Inaktiv

Svarta ? Me no understand... Ô_ô


signatur

Asus A8N-E (sockel 939) || AMD Athlon 64 3700+ 2.2 GHZ || Twinmos 2 GB DDR || XFX 8800 GTS 640MB

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

spegelbilderna kan bero på trasiga kablar eller smutsiga kontakter. oskärpan och ljudet är det inte mycket att göra åt då... tydliga tecken på döende skärm.

Och varför är du så jäkla glad då om jag får fråga? Det här är ju fan en tragedi.

Nä men tack för tipsen, dock fanns problemen även på andra skärmar i 9xxYY serien (hade totalt 3st hemma).
Testade i.o.f. inte att rengöra kontakterna. Är det något speciellt man skall tänka på? Skall man rengöra det med flottiga fingrar eller isopropylalkohol och wettextrasa? Anna metod?
Och när smutsas kontakterna ned? Är det redan vid tillverkningen/monteringen som "industridamm" sätter sig på grejerna eller?

Är det inte jäkla lustigt att Samsung totaläger alla skärmar i omröstningen och så har man själv inte lyckats få en enda som fungerar bra :/.

Edit:
Jühan. Jo har undvikit TFT-skärmar p.g.a. detta och tidigare var det i.a.f. också problem med att färgerna ändrades när man inte satt rakt framför skärmen.

Heter det inte "becksvart" förresten?

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Edit:
Jühan. Jo har undvikit TFT-skärmar p.g.a. detta och tidigare var det i.a.f. också problem med att färgerna ändrades när man inte satt rakt framför skärmen.

Heter det inte "becksvart" förresten?

Hmm det kanske det heter det har du nog rätt i.

Medlem

kör på med CRT än, en gammal DELL
som jag ser det har CRT skärmar ingen nackdel förutom storleken.
Tycker annars att LCD skärmar är både det enda och det andra som inte är bra.
så länge LCD har nackdelar, så kommer jag nog inte byta.
tänker då på tex, MS, fast det är väll bra nu?
se bilden 100% hur du än tittar på skärmen
svärtan ska vara exakt lika bra elle bättre som på en CRT
man skall kunna ha upplösningar lite hur som helst och det blir bra, som på CRT.

Tycker alla platta jag har tittat på, på LAN osv.. alltid är nått man inte gillar, har funnit ofta att bilden kan se skum ut, att hmm ja nått skumt.

eller nått sådant


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Klart man får dålig svärta om du köper en billig skärm. betraktningsvinkeln brukar ju inte vara så hög på dem.

Medlem
Skrivet av Oneone:

Klart man får dålig svärta om du köper en billig skärm. betraktningsvinkeln brukar ju inte vara så hög på dem.

Det spelar nog ingen roll hur dyr tft skärm till pc man köper så får man ändå värdelös svärta för dom flesta som "datornördarna" vet inte ens vad svärta är för nått och dom flesta av dom som vet vad det är bryr sig inte. När man läser kund recensioner så är det aldrig någon som skriver ens någonting i huvud taget om svärta. Alla är så inbitna i ghostning och ms och sån skit medans jag själv har 8 ms på min och har själv aldrig någonsin märkt någonting då jag har spelat.

Medlem

Sitter på en viewsonic vx922, jävligt fin är den.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Har en Samsung 205BW med en upplösning på 1680x1050.
Jag är nöjd med den, men vill ha lite större skärm.
Funderar på en Asus MW221U

Medlem

Vem är det som knackar i hopp Dell´s platta?
Sitter på en hyfsat gammal 21" och har inga som helst klagomål,tvärtom.Sitter just nu och kikar på Dell´s 27" som fått trevliga recensioner,men det är fasiken inte billigt.Jag diggar Dells pga desigen och dokumentationen man får med.


signatur

"The tactics?!To kill and destroy!"
-P.Aerts

Medlem

Min bror har en 24" Dell och efter att jag såg den så köpte jag min, även om min är från Samsung. Men Jag har läst bra rec om Dells skärmar.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Jag köpte en Samsung Syncmaster 226BW för en vecka sedan och måste erkänna att jag känner mig något besviken. Jag köpte den främst för dess snabba responstid (2 ms) och på det området har jag inget att klaga på. Det är däremot ganska dålig svärta i bilden men det som stör mig mest är att bilden alltid är ljusare nedtill på skärmen och mörkare upptill. Jag antar att detta beror på begränsad betraktningsvinkel. Jag kunde inte heller få bra bild enbart genom att använda skärmens egna inställningsmöjligheter utan var tvungen att justera ljus, gamma och kontrast ytterligare i Catalyst Control Center.

Inaktiv

En HP W2207 då?
Den verkar vara jävligt bra, minst lika bra som Samsungs senaste (förutom responstiden då).
Tänkte köpa antingen den eller Samsung. Samsung har ju 75Hz, medan HPs är 60 HZ, spelar det någon roll?

12
Skriv svar