Kyla min Antec Sonata II

Inaktiv
Kyla min Antec Sonata II

Hej

Har ett antec Sonata II chassi och i början tillkommer endast en fläkt och man kan sätta fast en fläkt mellan Grafikkortet och hårdisk slotsen. I alla fall så vill jag inte höja ljudnivån så drastikt så efter att ha tittat runt så har jag hittat denna Nexux 120mm fläkten. http://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/120mm-...
Till ett resoneligt pris. I alla fall, frågan är om det kommer göra någon skillnad eftersom det sitter tre hårddiskar ivägen och kan man sätta någon hårddisk på något annat ställe än vid dem slotsen isofall.

Bild: http://img510.imageshack.us/img510/5181/dsc05313ec8.jpg

Tackpå förhand


signatur

Asus A8N-E (sockel 939) || AMD Athlon 64 3700+ 2.2 GHZ || Twinmos 2 GB DDR || XFX 8800 GTS 640MB

nj
Medlem

Till att börja med så kan du göra något åt kabelhärvan i lådan, massa kablar som hämmar luftflödet.
Antecs Sonata-chassin har nästan löjligt gott om dolda utrymmen där man kan bunta ihop kablar och skjuta in dem så de är ur vägen.

Den andra fläkten som kan monteras hjälper väl inte direkt till att dra in "ny" luft i chassit så vidare bra pga hela hårddiskracket som blockerar en hel del, dock så kan det hjälpa till att ordna ett luftflöde över grafikkortet, nordbryggan på moderkortet, etc.

Inaktiv

Får fixa det när jag installerat min kommande 775 system fixade till det lite tillfäligt. Men jag märker redan att den gått lite kyligare
I alla fall så ska jag ge upp temps i "surfa se på youtube läge" och nu ska jag spela lite Splinter Cell Chaos Theory och så postar jag värmen. Jag har funderat på att köpa en fläkt till mitt grafikkort men eftersom garantin förvsinner då är jag inte helt säker. Vill inte göra det själv och råka förstöra kortet då det är vart ca: 3500 kr.

Såhär ser det ut nu i datorn: http://img125.imageshack.us/my.php?image=dsc05317vz7.jpg

***EDIT***

Nu har jag spelat Splinter Cell Chaos Theory i 50 min och såhär var värme skillnaderna.

*Everest Ultimate Edition*
/Mätt i celsius

Modekort 36 -> 39
CPU 39 -> 46
CPU diod 63 -> 46
GPU 56 -> 72
GPU diod 63 -> 71
GPU minne 56 -> Försvann
GPU omgivning 52 -> 66
Hårddisk 1 (system) 36 -> 38
Hårddisk 2 (media) 36 -> 37
Hårddisk 3 (media) 34 -> 33

Som ni ser ökar speciellt grafikkort kraftigt i värme och när jag tittar nenaför i programet där det står:
Kylfläktar*

GPU 1534RPM (60%)

Menas detta med att men något program att man kan öka till kanske 70-80-90 % så man får bättre kylning ?

Tacksam för svar


signatur

Asus A8N-E (sockel 939) || AMD Athlon 64 3700+ 2.2 GHZ || Twinmos 2 GB DDR || XFX 8800 GTS 640MB

nj
Medlem

RivaTuner tillåter inställningar för hur snabbt grafikkortets fläkt ska snurra vid belastning, förutsatt att grafikkortet stödjer det.

Inaktiv
Skrivet av nj:

RivaTuner tillåter inställningar för hur snabbt grafikkortets fläkt ska snurra vid belastning, förutsatt att grafikkortet stödjer det.

Skrivet av RivaTuner site:

RivaTuner supports all NVIDIA display adapters starting
from Riva TNT family up to the latest GeForce 8800 series and widest range of
NVIDIA drivers starting from the oldest Detonator 2.08 up to the newest
ForceWare drivers family.

Borde la fugera :\


signatur

Asus A8N-E (sockel 939) || AMD Athlon 64 3700+ 2.2 GHZ || Twinmos 2 GB DDR || XFX 8800 GTS 640MB

Inaktiv

Efter att ha installerat RiverTurner och ändrat varvtal till 75% så gick GPU ner till ca: 67 grader och GPU diod till 66 grader. Är det skadligt och kan livslängden försämras om man lägger sigå 90 % ?


signatur

Asus A8N-E (sockel 939) || AMD Athlon 64 3700+ 2.2 GHZ || Twinmos 2 GB DDR || XFX 8800 GTS 640MB

1
Skriv svar