The Lost Vikings -- det bortglömda äventyret

The Lost Vikings -- det bortglömda äventyret

Långt före Blizzard blev synonymt med höjdarlir som World of Warcraft, Starcraft och Diablo så släppte de pusselplattformaren The Lost Vikings. Spelet tar sin början då de tre vikingarna Erik the Swift (snabb som attan, kan hoppa), Baleog the Fierce (har svärd och pilbåge, kan slåss) och Olaf the Stout (har sköld, kan blocka fiendeattacker) kidnappas av utomjordingen Tomator. Sedan måste de ta sig igenom, och överleva, en mängd olika nivåer i olika tidsåldrar för att spöa skiten ur Tomator och kunna ta sig hem igen. Miljöerna varierar alltifrån dinosaurie-tiden till Egypten-inspirerade pyramider och sci-fi-rymdskepp i framtiden.

Genom att växla mellan de tre vikingarna löser man de olika hindren som finns på varje bana, och det är i nivådesignen de försvunna vikingarna briljerar som mest. Varje bana är nämligen precis lagom svår, vilket gör att risken att fastna är relativt liten samtidigt som man ändå måste hålla tungan rätt i mun för att inte klanta till det. Dialogerna mellan varje bana bjuder också på en hel del minnesvärda quotes, eller vad sägs om dessa två exempel på skön metahumor?

Inne i en pyramid:

Baleog: I wonder if this is King Tut's tomb.
Olaf: Who's King Tut?
Eric: Some guy Steve Martin wrote a song about.
Olaf: Oh, that's right.

Också i gamla Egypten:

Olaf: Well, what's next?
Baleog: We need to find a way Back To The Future.
Olaf: Can he say that?
Eric: Sure, copyright rules don't exist yet.

Vikingarna släpptes lös till en mängd olika format... bland annat Super NES och Mega Drive. Mega Drive-versionen skall tydligen innehålla fem banor extra som inte är med i de andra versionerna, vilket antagligen därmed gör den till den definitiva versionen.

Gillar du lite lättsamt pusslande kombinerat med plattformshoppande och en stor dos humor så borde The Lost Vikings vara något värt att spana in! Spelet är dessvärre inte släppt via någon av konsolernas onlinetjänster... så har du inte någon gammal retro-mackapär liggandes är kanske Gameboy Advance-portningen av Super NES-versionen att föredra. Ett riktigt kul och småklurigt spel är det hur som helst, som rekommenderas varmt!

#blogg

Medlem
The Lost Vikings -- det bortglömda äventyret

Spelade det en hel del på den gamla hederliga Amigan, tokroligt spel.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Bra Herr Lind att du påminner folket om spel som detta! Kommer ihåg hur jag som barn lirade det här med farsgubben min och lillebrorsan, oj vad kul vi hade ihop när vi skulle klura oss igenom banorna. Det enda nya spelet jag kan på rak arm nämna som är lagom likt Lost Vikings är nog Trine, men i det finns det ju gott om checkpoints där döda medlemmar återvänder från graven, vilket ju inte var fallet med Blizzs höjdare.

Om inte en uppföljare så bör definitivt en konsolportning åtgärdas raskt, kanske en The Lost Vikings Rearmed månnetro?


signatur
Medlem

Härligt spel, brukade lira PC-versionen. Kanske skulle man försöka leta upp det till Mega Drive om det nu stämmer att det har fler banor.

Slashneed:
Det finns faktiskt ett The Lost Vikings 2. Tvåan innehåller två ytterligare spelbara karaktärer och släpptes till Super NES, Saturn, Playstation och Windows. Blizzard jobbade dock endast med Super NES-versionen, så den får väl anses som mer "äkta" än de andra eftersom de andra versionerna har en del ändringar också.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Slashneed:
Det finns faktiskt ett The Lost Vikings 2. Tvåan innehåller två ytterligare spelbara karaktärer och släpptes till Super NES, Saturn, Playstation och Windows. Blizzard jobbade dock endast med Super NES-versionen, så den får väl anses som mer "äkta" än de andra eftersom de andra versionerna har en del ändringar också.

Jo glömde nämnde att jag lirade tvåan med, men inte alls lika mycket som det första. Vet inte exakt varför, var bara mer fast vid det första antar jag... Nå, jag fasthåller vid min åsikt att det bör komma en Rearmed-variant! Fast med hur Blizz funkar nuförtiden så kanske det implementeras som addon till WoW istället!


signatur
Medlem

http://flashgamesite.com/play537game.html

körde man en del när man var liten, osäker, men jag tror jag körde det på commandore64

1
Skriv svar