Datorn fastnar när den ska startar

Medlem
Datorn fastnar när den ska startar

Skulle överklocka min Processor från 3.5Ghz(redan OC från 2.66Ghz) och sen när jag tryckte F10(save) så startade den om men fastnade direkt efter man fått bild. Så jag startade om och den gick igång men försökte starta DVDen hela tiden(alltså on...off...on...off) och gick aldrig vidare(så man fick ingen bild på skärmen). Ska testa några saker imorgon(byta grafikort, ta ur och sätta tillbaka cpu).

Medlem

Du har nog gjort någonting fel vid överklockning.. eller?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:

Du har nog gjort någonting fel vid överklockning.. eller?

fanns bara 1 inställning för CPUn, men nu har jag ju nollställt CMOS så inställningarna borde vara default.

Inaktiv

vad har du för moderkort ? Resetat CMOS? eller hur de nu ska vara osv. osv. Med de flesta asus kort kan manju dra ur strömmen?

Ame ja menar dra ur strömen så ska den reseta automatiskt typ.

Medlem

MSI 649 Neo-V

Medlem

har du använt clear cmos-jumpern (heter JBAT1, kolla manualen)?

om det inte funkar kan du testa att ta ur ram-minnena, då brukar moderkortet få ryck och börja pipa. när du sen startar om med minnena i är allt resetat.

att ta ut processorn låter som ett onödigt projekt...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Har du startat datorn med lådan öppen??
jag vet inte om det finns i alla men moderkort. Men dom jag har sett brukar visa olika hexadecimala sifferkombinationer..
När datorn startas så går moderkortet igenom alla komponenter för att checka om de är ok..

Kolla vilken siffra den visar sist innan den startar om..
Och sedan på moderkortets hemsida eller manual brukar berätta vad den siffrar betyder och det är den krets/del som det är fel på..

då behöver du bara att plocka ut den delen som moderkortet gnäller på..

Det är nog det enklaste sättet att felsöka.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

har du använt clear cmos-jumpern (heter JBAT1, kolla manualen)?

om det inte funkar kan du testa att ta ur ram-minnena, då brukar moderkortet få ryck och börja pipa. när du sen startar om med minnena i är allt resetat.

att ta ut processorn låter som ett onödigt projekt...

ja jag har testat att clear:a CMOS men ingen skillnad, ska testa det där med RAMen

Medlem

inget hördes, håller på att nollställa BIOS genom att jag har tagit ut batteriet och låter liga i 1½dygn.

EDIT: Om inte det fungerar så ska pappa prata med sina kolegor(kan inte stava ) på jobbet.

Medlem

Fungerade inte, vad tror ni har gått sönder? Moderkortet eller CPUn?

Inaktiv

Sånt som tyvärr händer när man överklockar. Jag tycker du ska fortsätta att clear på moderkortet med datorn avslagen, även avslagen på knappen bak om det finns en sådan eller dra ur strömkabeln. Detta utgår jag från att du vet. Sedan prova att starta inte bara en gång utan flera, även genom att slå av strömmen bak. Visst låter det flummigt men datorns vägar är som sagt outgrundliga. Default i BIOS utgår jag från att du redan har använt. Ibland i vissa situationer kan den i stort sett enda lösningen vara att ta ur ett kort och sätta i det igen. Då "tvingas" datorn att hitta saker och ting. Att ta ur RAM och sätta i igen kan eventuellt ge en sådan signal. Har själv bara använt den tekniken när något pci-kort inte hittas av datorn. Byter man pci-port då så hittar datorn kortet igen utan att det för den skull är fel på porten det först satt i. Tvivlar på att något har brunnit men det är ju inte säkert. Har du bild, vilket det verkar som, har i alla fall CPU:n klarat sig. Icke fungerande CPU = Ingen bild. Orkar inte rabbla mer men keep going


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av unix:

Sånt som tyvärr händer när man överklockar. Jag tycker du ska fortsätta att clear på moderkortet med datorn avslagen, även avslagen på knappen bak om det finns en sådan eller dra ur strömkabeln. Detta utgår jag från att du vet. Sedan prova att starta inte bara en gång utan flera, även genom att slå av strömmen bak. Visst låter det flummigt men datorns vägar är som sagt outgrundliga. Default i BIOS utgår jag från att du redan har använt. Ibland i vissa situationer kan den i stort sett enda lösningen vara att ta ur ett kort och sätta i det igen. Då "tvingas" datorn att hitta saker och ting. Att ta ur RAM och sätta i igen kan eventuellt ge en sådan signal. Har själv bara använt den tekniken när något pci-kort inte hittas av datorn. Byter man pci-port då så hittar datorn kortet igen utan att det för den skull är fel på porten det först satt i. Tvivlar på att något har brunnit men det är ju inte säkert. Har du bild, vilket det verkar som, har i alla fall CPU:n klarat sig. Icke fungerande CPU = Ingen bild. Orkar inte rabbla mer men keep going

Nej jag har ingen bild, var bara efter jag tryckt F10 som jag hade bild en gång. Och hur ska jag köra med default BIOS när jag inte kan komma in och välja Default settings?

Inaktiv

Yapp har du ingen bild innebär det att CPU och/eller RAM och eller Moderkort inte rullar som det ska. Det vanligaste är dock RAM så det kan vara ide' att köra med ett RAM-kort i taget vid start även i olika portar för att vara säker. I annat fall CPU-problem men i detta fall kan det ju vara så att CPU:n fortfarande är hel och att det har knasat till sig vid klockningen. Försök testa CPU:n i en annan burk eller nåt. Det ger ju i alla fall snabbt besked.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Nu har jag fått låna en dator av pappa som vi kan testa alla delar i(förutom moderkort då för om allt annat fungerar så är det ju det som är trasigt)

Medlem

fel socket och fel minnes typ :\ gick inte testa något

Medlem

Med nytt moderkort vet jag vad som är felet nu, börjar berätta från början.

När jag startar datorn så får jag bild och så kommer man till en ruta med massa text(som jag vet vad det är men orka förklara) som säger "Drive A: Error, press F1 to continue" jag har ingen floppy så skit i det men sen efter ett par sekunder(3-8 efter den rutan) så stängs den av eller om man trycker F1. För att göra den långa historien kort: Gick in i BIOSen(snabbt för den stängs av efter ett antal sek som sagt) och sen till "Cell_"(som verkar vara överklocknings inställningar) och då ser jag någon väldigt konstigt: CPU står på 133(standard för min cpu) sen går den upp till 150 sen 190 och sen 200(på 1 sekund) och sen blir processorn överhettad och datorn stängs av.

Inaktiv

Överklockningsstrul då som vi nog alla trodde hela tiden


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

läste i Quick Guide nu och såg att CPU FSB kan bara vara 200-500

Medlem

beställde: Core 2 Duo E4500, 1.5GB RAM, 500GB hdd och en diskettstation igår så nu SKA datorn fungera(när jag får grejerna alltså)

Medlem

Nu har jag satt ihop allt förutom ljudkort och trådlöst nätverkskort. Packeten(plasten) som CPUn och CPU-fläkten låg i var int eden bästa förpackningen, gjorde enligt instruktionerna på sidan av plasten(lyft upp och lite snett åt ditt högra håll, lite som en bok fast mer uppåt). När jag drog loss ovan sidan så flög ju fläkten iväg och rullade under min säng, då tänkte jag: "dålig förpackning, förstör min fläkt". När jag sen tog upp den så satt fläkten snett(plasten+fläkten som sitter ovan på kylflänsen) och då tänkte jag: "varför!?... dumma förpackning". Som tur var det lätt att fixa den, bara trycka fast den lite igen fast det blev en liten spricka i plasten(bild). Får se hur datorn fungerar imorgon.

Medlem

triple post

Datorn fungerar nu nu när chassit var öppet och det är varmt i rummet så var CPU temp 73* men den fungerar allafall och den är mycket bättre. Nu måste jag bara leta efter XP skivan xD, har flyttat så vet int var allt är.

1
Skriv svar