Frånge ang: Moderkort!

Medlem
Frånge ang: Moderkort!

Jag ska uppgradera min sunkinga...Jag upprepar, sunkiga burk. Så mitt första köp kommer vara ett moderkort.

Min fråga lyder som följande: Om jag köper ett kort med en socket på 775 (Ett nytt kort) till min sunkiga burk, kommer den stödja alla min äldre delar? Så om jag har ett radeon 9600 xt kort, kommer det fungera? Kommer min 1,7 processor fungera tills jag köpt en ny?

mvh Vaizard

edit, länken till moderkortet

http://www.webhallen.com/prod.php?id=73225


signatur

Det här är en signatur

nj
Medlem

Förmodligen inte. De flesta s775-moderkort idag stödjer bara PCI-Express, och Radeon 9600XT är ett AGP-kort, även så nyttjar de flesta moderkorten idag DDR2-minnen och det går inte att använda vanligt DDR-minne (eller om du exempelvis har Rambus-minnen om datorn är väldigt gammal) i ett sådant moderkort. Har du dessutom en s423/478-processor från Intel så kan den inte användas i ett s775-moderkort.

Det finns dock undantag, iaf Asrock har några moderkort (4CoreDual-SATA/4CoreDual-VSTA) som har stöd för grafikkort för antingen AGP eller PCI-Express (dock så kan de inte nyttja PCIe x16, utan är begränsade till x4-hastighet pga chipsettet som används).
De ska även kunna använda antingen DDR eller DDR2-minnen, dock inte båda typerna samtidigt och det finns bara plats för två minnen av någondera sort i taget.

Medlem

Så om jag ska skaffa ett nytt moderkort borde jag köpa processorn, grafikkortet och nya minnen samtidigt?


signatur

Det här är en signatur

nj
Medlem
Skrivet av Vaizard3:

Så om jag ska skaffa ett nytt moderkort borde jag köpa processorn, grafikkortet och nya minnen samtidigt?

Överhängande risk för det, ja.
Du kan alltid använda CPU-Z för att få lite information om dina nuvarande delar, processor samt sockeltyp, moderkort, minnestyp, samt lite info om grafikkortet.

Medlem

Du måste köpa ny processor/gfxkort (om det inte är inbyggt) och nya minnen, minnen är billiga 1000:- för 2gig. GFX kort kan man satsa på eller som mig köpa ett demo 8600 512 megs kort för 400 och satsta på 3000:- klass korten när spel som stödjer det kommer och jag vill lira dem.

Processor och modekort är vel det dyraste, iaf i min börk, tjackade ett för 2k och e6600. Man kan ju komma undan billigt, men för mig var det så att iaf Modekortet och låda/psu var det som skulle vara top of the line för mig.

1
Skriv svar