Överklocka ett 8600GT

Medlem
Överklocka ett 8600GT

Hej!

Jag är värsta nooben och har aldrig överklockat förut. Hur gör man? Kan man förstöra ngting i processen? Har iof redan ett fabriksöverklockat XFX 8600GT men skulle vilja prova. Vad tror ni?


signatur

www.oldswedishgunners.se - Träffpunkten för den vuxna spelaren.

nj
Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

Hej!

Jag är värsta nooben och har aldrig överklockat förut. Hur gör man? Kan man förstöra ngting i processen? Har iof redan ett fabriksöverklockat XFX 8600GT men skulle vilja prova. Vad tror ni?

RivaTuner är ett förslag på program för att överklocka, annars så har du Coolbits 2.0 som ska låsa upp den dolda överklockningsmenyn i ForceWare-drivrutinerna. Via den menyn så går det bla att identifiera de optimala klockfrekvenserna för grafikkortet, dock så kan den variera kraftigt från gång till gång har jag märkt, men kan iaf ge ett hum om hur det går att överklocka.
ATITool kan användas till nVIDIA-baserade grafikkort med trots namnet, dock så kan man behöva leta gamla betor för att det ska fungera normalt (för att få det att fungera med mitt Geforce 7900GS så var jag tvungen att leta reda på beta 10 av 0.25, nyare versioner kunde inte överklocka det). Det kan iaf användas för att leta reda på en optimal överklockning för kortet.
En snabb sökning på Google gav bla den här guiden där nVIDIAs nTune-programvara används. Guiden beskriver iaf bra hur man överklockar ett grafikkort för hand utan att använda program som söker klockfrekvenser som tex ATITool.

Risken finns ju alltid att något kan gå sönder i absolut värsta fall, men överklockar du systematiskt i ett lugnt tempo och inte bara testar dra upp klockfrekvenserna flera hundra MHz i taget samt håller ett öga på temperaturer samt grafikfel i vad du nu än testar överklockningen i för program så ska det inte vara några problem.

Medlem

ok! Tack för svaret nj!


signatur

www.oldswedishgunners.se - Träffpunkten för den vuxna spelaren.

1
Skriv svar