Mitt första möte med pingvinen

Skägg.
10 Chambers
Mitt första möte med pingvinen

Jag har under förmiddagen gjort mitt första försök att installera en Linux-dist vid namn Easy Peasy som verkar smut för netbooks. Efter att ha tankat hem iso-filen, tryckt ut den på en minnepinne och dragit igång installationen stöter jag på patrull. Eftersom jag vill ha kvar XP-insallationen för säkerhetsskull föll valet på en dualboot-konfigurering så en ny partition skapades för det nya operativsystemet.

Nu till problemet: om ett installationsprogram skapar en partition åt dig, borde den inte se till att den fick tillräckligt med diskutrymme? Vid 76% säger det ifrån om att det är fullt på partitionen. Användarvänligt? Njäe.

#blogg


signatur
Medlem
Mitt första möte med pingvinen

Skulle skapa 2 partitioner när jag ville pröva Windows 7 Betan i januari, gick inte så smidigt då programmet låste sig halvvägs och hela hårddisken säcka ihop, förlora massor av data


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Skägg.
10 Chambers

Orden "Windows" och "beta" skulle jag knappt skriva på en dator...


signatur
Medlem

Låter som Linux i ett nötskal enligt mig. Med mina åsikter om Linux är jag inte populär på datapartyn vill jag lova


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

Tips 1 för n00bs i Linux, välj en stor välkänd dist så ökar sannolikheten att finna bra hjälp avsevärt.

Med andra ord så tar du och tankar ner Ubuntu UNR (Ubuntu Netbook Remix) från ubuntu.com.
Klicka på länken för att ladda ner, sen ser du på punkt två en länk till wikin där det står hur du får ut imagen på minnespinne (eftersom jag antar att du kör windows som inte har sådana verktyg "inbyggt").

Enligt dokumentationen på ubuntu.com behöver du minst 4GB för att installera. Blir impad själv när jag kollar hemsidan hur lätt det är att hitta information.

Medlem

Lägger in en länk för säkerhetsskull...windowsanvändare kanske inte är vana vid sånna häringa moderna tekniker som world wide web.

http://www.ubuntu.com/getubuntu/download-netbook

Skägg.
10 Chambers

Jag fått os:et att rulla nu och det verkar väldigt slickt, minst dubbelt så snabbt som XP på samma burk.


signatur
Medlem

nice indeed...

Medlem
Skrivet av telefunken:

Tips 1 för n00bs i Linux, välj en stor välkänd dist så ökar sannolikheten att finna bra hjälp avsevärt.

Med andra ord så tar du och tankar ner Ubuntu UNR (Ubuntu Netbook Remix) från ubuntu.com.
Klicka på länken för att ladda ner, sen ser du på punkt två en länk till wikin där det står hur du får ut imagen på minnespinne (eftersom jag antar att du kör windows som inte har sådana verktyg "inbyggt").

Enligt dokumentationen på ubuntu.com behöver du minst 4GB för att installera. Blir impad själv när jag kollar hemsidan hur lätt det är att hitta information.

Bra tips! Har dock en liten detalj som jag vill klargöra för eventuella läsare.
Inte för att vara dryg, men EasyPeasy är en dist som helt och hållet baseras på Ubuntu. Från början hette den Ubuntu Eee, men de bytte namn. jag föredrar den faktiskt framför Ubuntu Netbook Remix, då den i min mening inte är lika seg (nu har jag ju iofs inte provat det sen 9.04, men nu har jag i alla fall sagt mina 50 öre).

tl;dr: Får du problem med något i EasyPeasy - sök hjälp på Ubuntuforumen. Det är samma sak.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Det var mer än vad jag visste (och orkade ta reda på), men som slutkommentar så är Karmic klart mkt piggare än Jaunty.
Kör vanliga Karmic på min Acer Aspire One med 8GB "SSD" och den känns nästan som en ny dator med Karmic...

1
Skriv svar