Ljuddämpning till Antec Sonata

Medlem
Ljuddämpning till Antec Sonata

Min dator surrar så mycket och jag måste få ner ljudet en del. Ibland vill jag inte ens starta den för den låter så mycket.
Går det att använda detta till datorn:
http://www.kylning.com/product_info.php/products_id/610

Vill gärna få ner ljudet så enkelt så möjligt, utan att byta kylning eller köpa ljuddämpning som jag måste skära till själv.
Jag har en äldre modell av Antec Sonata så det är säför jag är osäker. Ni kanske har andra tips för att få ner surret?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

nj
Medlem

Har för mig det där paketet gjordes till det första Sonata-chassit (dessutom så är väl de två första versionerna av Sonata-chassit mer eller mindre identiska). Kanske lite i dyraste laget imho då.

Vad har du för kylning i datorn? Fläkten som medföljer första Sonata-chassit är "rätt" högljudd om man inte kopplar den till fan only-kontakten på TruePower 380W-nätagget (alternativt matar den med 5V eller 7V).

Medlem

Jag är inte så bra på sånt där med kylning men till processorn så köpte jag en separat fläkt från Zalman, nån "Quiet"-grej. Sen sitter det fläkt i själva chassit, på baksidan, en ganska stor, och den är nog original. Plus att det sitter en vid nätaggregatet och samma sak där, den var med chassit.
Öppnade datorn igår och blåste ut det mesta av dammet med högtrycksluft. Oj vad dammigt det var. Kylflänsen vid processorn hade tjocka lager av tussar som jag var tvungen att använda tops till.
Jag sänte fläkteffekten på mitt GeForce 6800gt men jag har inte hittat Fan-only-grejen för att se om jag kopplat fel där.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Vad betyder "Fanonly"?

Vet ni om sånhär ljuddämpningsmatta tar bort en del av surret från fläktarna? Hjälper det något över huvudtaget?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

nj
Medlem

Antecs variant av fan only-kontakter är att en spänningen som skickas ut via dess 12V-kontakt varieras beroende på temperaturen i nätagget. Nätaggets fläkt är temperaturstyrd, och spänningen fläkten matas med avgör då hur snabbt fläkten snurrar, fan only-kontakterna får samma spänning som nätaggets fläkt vilket ger att chasifläktar har en temperaturstyrning utifrån värmen i nätagget.
Pga detta så ska fan only-kontakterna inte kopplas in i något annat än fläktar, då den varierade spänningen kan orsaka problem, eller skador i värsta fall, för komponenter.

1
Skriv svar